Elementos para la elaboración de planes de tutoría en la universidad

Authors

  • Joaquín Gairín Universitat Autònoma de Barcelona
  • Mònica Feixas Universitat Autònoma de Barcelona
  • Jordi Franch Universitat Autònoma de Barcelona
  • Cristina Guillamón Universitat Autònoma de Barcelona
  • Dolors Quinquer Universitat Autònoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.527

Keywords:

Tutorship, higher education, Tutorship action plan

Abstract

Tutorship, understood as a series of actions aimed at supporting the full personal and academic development of University students is increasingly considered as a quality indicator. If it is properly organized, it helps to improve the adjustment and performance of the students and also boosts the public image of the institution involved. Nowadays, tutorship is considered as an added value in any diploma as it includes very varied actions: academic and administrative issues, actions focused on the knowledge of the self and learning processes, plans covering the whole stay at University, etc. However, its success depends to a great extent on the level of coordination and institutionalisation reached through a global action plan (Tutorship Action Plan). Any planning must start with an analysis of the needs to devise an action plan (which, apart from explaining its objectives and resources, must specify the tutorship model chosen and the distribution/coordination of roles) and determine monitoring and improvement mechanisms. Finally, the knowledge of some mistakes to be avoided allows to create technically justified and defensible proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, V. (2000). Orientación en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la universidad. En Salmerón, H. y López, V. L., Orientación educativa en las universidades. Grupo Editorial Universitario. Granada.

Apodaca, P., Arbizu, F., Lobato, C. y Olalde, C. (Comps.) (1997). Orientación universitaria y evaluación de la calidad. Universidad País Vasco.

Ausín, T. et al. (1997). Análisis de necesidades de orientación en alumnos universitarios. En Apodaca, P., Arbizu, F., Lobato, C. y Olalde, C. (Comps.), Orientación universitaria y evaluación de la calidad. Universidad País Vasco.

Boronat, J. (2000). Enfoque comunitario y dimensión personalizada de la orientación universitaria. En Salmerón, H. y López, V. L., Orientación educativa en las universidades. Grupo Editorial Universitario. Granada.

Bricall, J. et al. (2002). Informe Universidad 2000. CRUE, Madrid.

CEPES (1994). Counselling and orientation of students in higher education. V. XIX, 3.

Del Rincón, B. (2000). Tutorías personalizadas en la universidad. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Delors, J. et al. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana, Madrid.

Durán, D., Torró, J. y Vila, J. (Coord.) (2003). Tutoría entre iguals. Un mètode d'aprenentatge cooperatiu per a la diversitat. ICE- UAB.

Forster, F., Hounsell, D. y Thompson, S. (1994). Mentoring: a Handbook for Mentors in the Teaching Award Scheme. Centre for Teaching, Learning and Assessment, in Association with the Faculty Group of Arts, Divinity and Music, University of Edinburgh, 34 Buccleugh Place, Edinburgh, EH8 9JS.

Fullerton, H. (ed.) (1996). Facets of Mentoring in Higher Education 1. (SEDA Paper 94). SEDA Publications, Birmingham.

Gairín, J., Quinquer, D., Franch, J., Feixas, M. y Guillamón, C. (2003). Un modelo para la generalización de un programa de tutoría universitaria. En Simposio de Estrategias de Formación para el cambio organizacional. Universitat Autònoma de Barcelona. Barcelona.

Gairín, J., Quinquer, D., Franch, J. Feixas, M. y Guillamón, C. (2004). Acciones tutoriales para la Universidad. En III Symposium de Docencia Universitaria. Universidad de Deusto. Bilbao.

Gallego, S. (1997). Perfil del tutor universitario. En Apodaca, P., Arbizu, F., Lobato, C. y Olalde, C. (Comps.) (1997), Orientación universitaria y evaluación de la calidad. Universidad País Vasco.

García Basallote, M. (Coord.), Rodríguez, G. y Pajares, E. (1999). Un proyecto de mejora en la orientación universitaria. El programa tutor, 17(2).

Haggan, P. S. (2000). Transition counseling in the community college. Community College Journal, 24(6), 427-442.

Hernández de la Torre, M. E. (1998). La nueva acción tutorial en la enseñanza universitaria. Revista de Enseñanza Universitaria, 13, 79-88.

Kowalsky, R. y Fresko, B. (2002). Peer tutoring for college students with disabilities. Higher Education Research y Development, 21(3).

Locke, W. y Gooderson, T. (1994). Student mentors in higher education helping to improve opportunities for school pupils. En Fullerton, H., Facets of mentoring in higher education 1. SEDA. UK.

Quinquer, D. y Sala, C. (2002). L'atenció tutorial a l'Autònoma: situacions i propostes. Publicacions ICE-UAB.

Salmerón, H. y López Palomo, V. L. (Coords.) (2000). Orientación educativa en las universidades. Grupo Editorial Universitario.

Sánchez, M. F. (1999). La orientación universitaria, veinticinco años después. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 9(15), 87-107.

Saunders, D. (1992). Peer tutoring in higher education. Studies in Higher Education, 17(2), 211-218.

Tutoría Universitaria. http://www.ub.edu/tutorsub/manual/index.htm.

Published

2013-05-15

How to Cite

Gairín, J., Feixas, M., Franch, J., Guillamón, C., & Quinquer, D. (2013). Elementos para la elaboración de planes de tutoría en la universidad. Contextos Educativos. Revista De Educación, (6), 21–42. https://doi.org/10.18172/con.527