Innovación y eficacia en atención a la diversidad en educación secundaria obligatoria
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.555Keywords:
Attention to diversity, Innovative Projects, Compulsory High SchoolAbstract
Attention to diversity is one of the educational measures designed in order to improve the efficacy and fairness of the educational system. This article deals with the analysis of the measures carried out in theCompulsory High School level in the Autonomous Region of Madrid; it also presents the results of the interviews carried out in 14 high schools identified through their innovative projects. The aim is to know the background and elaborate guidelines and improving procedures directed to high schools with similar characteristics and contexts. The analysis shows the need to create reliable and involved educational teams which should analyze the specific problems of their schools and which should discuss and agree upon the curricula or the most appropriate ways of intervention depending on the students’ needs. These educational teams should be supported by the school cloister, the school board and the administration team. Finally, this analysis reveals the need of highly-structured interventions and operational objectives that would allow to experiment short term success and self-control progress; an individualized attention; etc.Downloads
References
AINSCOW, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.
ALVAREZ, V. et al. (2002). La atención a la diversidad en los centros de enseñanza secundaria: estudio descriptivo en la provincia de Sevilla. Revista de Investigación Educativa, 20, 225-245.
CARDONA, M. C. (2005). Creencias, percepciones y actitudes hacia la inclusión: una síntesis de la literatura de investigación. En C. Jiménez (coord.), Pedagogía Diferencial. Diversidad y equidad (pp. 239-266). Madrid: Pearson Educación.
CASANOVA, M. A. (2002). La atención a la diversidad en la Comunidad de Madrid. En Hacia una Europa diferente. Respuestas educativas a la interculturalidad (pp. 267-284). Madrid: CIDE.
Diagnóstico del Sistema Educativo :[la escuela secundaria obligatoria] 1997. 2, Los resultados escolares. Madrid : Ministerio de Educación y Cultura, Instituto Nacional de Calidad y Evaluación, 1998. (Estudios e informes).
ESTEBARANZ, A. (1999). Didáctica e innovación curricular (2ª ed). Sevilla: Universidad de Sevilla. (Colección Manuales Universitarios, 25).
Evaluación Pisa 2003: Resumen de los primeros resultados en España. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 2004. Recuperado de http://www.ince.mec.es/pub/pisa2003resumenespana.pdf.
GARCIA, M. (2005). Educación Adaptativa y escuela inclusiva: una forma de atender las diferencias de todos los estudiantes. En C. Jiménez (coord.), Pedagogía Diferencial. Diversidad y equidad (pp. 3-31). Madrid: Pearson Educación.
JIMÉNEZ TRENS, M. A. (2003). El profesorado de la Educación Secundaria ante la diversidad del alumnado en la etapa obligatoria. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de http://www.ucm.es/BUCM/tesis/edu/ucm-t26875.pdf.
Ley Orgánica de Calidad de la Educación, RD 10/2002, de 23 de diciembre. MEC.
LOGSE (1990). Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE 1/90 de 3 de octubre.
MARCHESI, A. y MARTIN, E. (2002). Evaluación de la Educación Secundaria: fotografía de una etapa polémica. Madrid: IEAE.
MUÑOZ SEDANO, A. (2002). Inmigración y educación en Madrid. En XXI Cursos de Verano y XIV Cursos Europeos de la Universidad del País Vasco, San Sebastián, 4-6 julio 2002.
PARRILLA LATAS, M.ª A. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de educación, 327 (Ejemplar dedicado a: Educación inclusiva), 11-30.
Proyecto de Ley Orgánica de Educación, de 22 de julio de 2005. MEC.
STAINBACK, S. y STAINBACK, W. (1999). Aulas inclusivas. Madrid: Narcea.
TIMSS (1991-1998). Estudio sobre el rendimiento en matemáticas y en ciencias. Chesnut Hill (USA): IEA; TIMSS International Study Center.
WANG, M. (1995). Atención a la diversidad. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.