Educación para la ciudadanía: el gato ya tiene su cascabel
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.580Keywords:
Citizenship education, school culture, disciplinary modelAbstract
This paper deals with the difficulties entailed by the incorporation of Citizenship Education as a new area or subject in primary and secondary education in the Spanish educational system. Either for attributing it a propagandistic character, for considering it a secular alternative to the teaching Religion, for regarding a cross-curriculum as more appropriate or for understanding that their contents are already included in other subjects of the school curriculum, the truth is that serious objections exist for Citizenship Education to gather the requirements of an integrating knowledge of the school culture.Downloads
References
Audigier, F. (1992). Pensar la geografia escolar. Un repte per a la didàctica. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 21, 15-33.
Audigier, F. (1994). La didactique de la Géographie. En P. Desplanques (coord.), La Géographie en collège et en lycée (pp. 102-127). París: Hachette.
Audigier, F. (1997). Histoire et géographie: un modèle disciplinaire pour penser l’identité professionnelle. Recherche et Formation, 25, 9-21.
Audigier, F. (1999). L’éducation à la citoyenneté. Synthèse et mise en débat. París: INRP.
Audigier, F.; Cremieux, C. y Mousseau, M.-J. (1993). Histoire et Géographie. En J. Colomb (dir.), Les enseignements en Troisième et Seconde. Ruptures et continuités (pp. 115-137). París: INRP.
Bolívar, A. (1996). Non scholae sed vitae discimus: límites y problemas de la transversalidad. Revista de Educación, 309, 23-65.
Chervel, A. (1988). L’histoire des disciplines scolaires. Réflexions sur un domaine de recherche. Histoire de l’Éducation, 38, 59-119. [Trad. cast.: Historia de las disciplinas escolares. Reflexiones sobre un campo de investigación. Revista de Educación, 295, 1991, 59-111].
Chervel, A. (1998). La culture scolaire. Une approche historique. París: Belin.
Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage (ed. de 1991). [Trad. cast.: La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 2000].
Eurydice (2005). La educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo. Bruselas: Eurydice.
Forquin, J.-C. (1989). École et culture: le point de vue des sociologues britanniques. Bruselas: De Boeck-Wesmael.
Gómez Llorente, L. (2005). La educación para la ciudadanía. Escuela Española, 3.665, 12/05/2005.
Jares, X. R. (2005). El lugar de la educación para la ciudadanía. Reflexiones y propuestas. Cuadernos de Pedagogía, 350, 88-92.
Marco Stiefel, B. (coord.) (2002). Educación para la ciudadanía. Un enfoque basado en el desarrollo de competencias transversales. Madrid: Narcea.
Martínez Rodríguez, J. B. (2005). Educación para la ciudadanía. Madrid: Morata.
Peces-Barba, G. (2004): La educación en valores, una asignatura imprescindible. El País, 22/11/2004.
Robles López, J. (2005). Educación para la ciudadanía: Protágoras y Gorgias. El Catoblepas. Revista crítica del presente, 36. http://www.nodulo.org/ec/2005/n036p10.htm.
Documentación
Asociación Internacional para la Evaluación del Rendimiento Educativo (IEA): Civic Education Study. http://www.wam.umd.edu/~iea/>.
Consejo de Europa: Education for Democratic Citizenship and Human Rights. http://www.coe.int/t/dg4/education/edc/default_EN.asp.
Consejo de Europa. Comité de Ministros: Declaration and programme on education for democratic citizenship, based on the rights and responsibilities (Adopted by the Committee of Ministers on 7 May 1999, at its 104th Session). https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=448125&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75.
Consejo de Europa. Comité de Ministros: Recommendation Rec (2002)12 of the Committee of Ministers to member states on education for democratic citizenship (Adopted by the Committee of Ministers on 16 October 2002 at the 812th meeting of the Ministers’ Deputies). https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=313139&BackColorInternet=9999CC&BackColorIntranet=FFBB55&BackColorLogged=FFAC75.
Consejo de Europa. Ad Hoc Committee of Experts for the European Year of Citizenship through Education (CAHCIT): Education for Democratic Citizenship and Human Rights. Programme of Activities (2006-2009) “Learning and living democracy for all”. http://www.coe.int/t/dg4/education/edc/Source/Pdf/Documents/2006_5_ProgActivities2006_2009.PDF
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE núm. 106, de 4 de mayo). http://www.mec.es/mecd/gabipren/documentos/A17158-17207.pdf.
Martín Cortés, I.: Una propuesta para la enseñanza de la ciudadanía democrática en España. Estudios de Progreso. Fundación Alternativas. http://www.falternativas.org/base/download/5c6c_20-09-06_EP%2022.2006.pdf.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO): Civics education for the twenty-first century. http://portal.unesco.org/education/en/ev.php-URL_ID=4611&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html.
Unión Europea: Ciudadanía de la Unión. http://europa.eu/scadplus/leg/es/s18000.htm.
Unión Europea: The future of education and citizenship policies: The Commission adopts guidelines for future programmes after 2006 (Press Releases, IP/04/315, 09/03/04). http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/04/315&format=HTML&aged=1&language=EN&guiLanguage=en
Unión Europea. Comisión Europea: Europe for Citizens Programme 2007-2013. http://ec.europa.eu/citizenship/index_en.html
Unión Europea. Comisión Europea: Learning for active citizenship: a significant challenge in building a Europe of knowledge. http://ec.europa.eu/education/archive/citizen/citiz_en.html.
Unión Europea. Comisión Europea: Working Group “Open learning environment, active citizenship and social inclusion”. Implementation of “Education & Training 2010”. Work Programme. Progress Report (November 2003). http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/opening-up-learning-and-citizenship_en.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.