El desarrollo de las competencias socio-profesionales a través del portafolio en Psicopedagogía
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.585Keywords:
Portfolio, European Space in Higher Education, professional competencesAbstract
This paper is based on the experience of developing a methodology the portfolio as a tool of teaching, learning and evaluation to the professional competences and contents in Educational Diagnostic. This subject is framed inside de upper studies of the degree in Sciences of Education, Psicopedagogy section. Facing traditional models of teaching, learning and evaluation based on the syllabus and in the control of student,s know-how, the new subject formation model is articulated on the definition and priority of professional competences and design of cooperative and individual activities that enable the development of these professional competences. Finally presents analysis of the results derived from the reflections and valuations of the students implied in the experience obtained in an open survey appear, demonstrating that portafolio is an effective method of education, learning and evaluation in the university formation.Downloads
References
Alonso, C. M. (1992). Estilos de aprendizaje: análisis y diagnóstico en estudiantes universitarios. Madrid: Editorial Universidad Complutense.
Aronson, E. (1978). The Jigsaw Classroom. Beberly Hills. California: Sage Publications.
Colás, M.ª.P. y De Pablos, J. (2005). La universidad en la unión europea. El espacio europeo de educación superior y su impacto en la docencia. Málaga: Aljibe.
Cowan, J. (1998). On Becoming an Innovative University Teacher: Reflection in Action. Open University Press.
De la Cruz, A. (1999). Formación del profesor universitario en metodología docente. En J. Ruiz (coord..), Aprender y enseñar en la Universidad. Iniciación a la docencia universitaria. Jaén: Universidad de Jaén.
Duda, C. M. y Rely, P. (1990). Learning Styles. Nancy: Press Universitaire Nancy.
De Miguel, M. (coord.) (2006). Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el EEES. Colección Editorial. Madrid: Alianza.
Hernández, N. (2004). La evaluación mediante portafolios. En R. Rodríguez, J. Hernández y S. Fernández (coords.), Relaciones económicas internacionales. Docencia universitaria, orientaciones para la formación del profesorado. Oviedo: Universidad de Oviedo.
Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1989). Cooperative Learning: What special Education Teachers Needs to Know. Pointer, 33(2), 5-10.
Klenowski, V. (2004). Desarrollo del portafolios. Madrid: Narcea.
González, J. y Wagennar, R. (Coords.) (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Deusto: Universidad de Deusto.
Lyons, N. (1995). Teacher Portfolio Projet. Gorham: University of Southern Maine.
Lyons, N. (1999). El uso del portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Buenos Aires: Amorrortu.
Marcelo, C. (2001). Función docente: nuevas demandas para viejos propósitos. En C. Marcelo (coord.), La función docente. Madrid: Síntesis.
Mayor, C. M. (Coord.) (2003). Enseñanza y aprendizaje en la Educación Superior. Barcelona: Octaedro-EUB.
Monereo, C. y Pozo, J. I. (eds.) (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Madrid: Síntesis.
Sharan, S. (1980). Cooperative learning in teams: recent methods and effects on achievement attitudes and athic relations. Review of Educational Researcho, 50. 241-271.
Shores, E. F. y Grace, C. (1998). El Portafolio paso a paso. Biblioteca Infantil. Barcelona: Graó.
Torbay, A., Muñoz de Bustillo, M. C. y Hernández, C. (2001). Los estudiantes universitarios de carreras asistenciales: Qué habilidades interpersonales dominan y cuáles creen necesarias para su futuro profesional. Revista Aula Abierta, 78, 1-17.
Zabalza, M. A. (2000). La enseñanza universitaria: el escenario y los protagonistas. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.