Validez curricular de las series animadas de televisión para la formación de futuros maestros : una experiencia de trabajo
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.586Keywords:
Media, television, animate drawings, curriculum, teachers trainingAbstract
Media are actually involved in every aspect of our lives, what makes the political, social and educational forces be worried about their influence in our adolescents and children. This article summarizes the results of a research made by the University of Cordoba (at the Faculty of Education) that has studied the possibility that cartoons and TV programmes can be considered as a resource to develop specific contents of the Primary Education Curriculum.Downloads
References
Aguaded, J. I. (1999). Convivir con la televisión. Familia, educación y recepción televisiva. Barcelona: Paidos.
Aguaded, J. I. (2002). Aulas en la pantalla. Presente y futuro de la televisión educativa. Huelva: Grupo Comunicar.
Ballesta, J. (2002). Educar para la comunicación masiva: un reto en la formación del ciudadano. Disponible en http://dewey.uab.es/pmarques/evte/ballesta2.doc.
Bartholow, B. D y Anderson, C. A. (2002). Effects of violent videogames on aggressive behaviour: potential sex differences. Journal of Experimental Social Psychology, 38(3). 283-290.
Cabero, J. (1994). Retomando un medio: la televisión educativa. CMIDE del Excmo. Ayuntamiento de Sevilla y SAV de la Universidad de Sevilla. Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa. Sevilla: CMIDE del Excmo. Ayuntamiento de Sevilla y SAV de la Universidad de Sevilla. 161-193.
Cabero, J. (2000). La televisión educativa: aspectos a contemplar para su integración curricular. Disponible en http://tecnologíaedu.es/revistaslibros/nov01/tve.htm.
Etxeberria, J. y Tejedor, F. J. (2005). Análisis descriptivo de datos en educación. Madrid: La Muralla.
Feria, A. (1995). Educación y televisión. En Actas de las II Jornadas de Comunicación Social. Sevilla: Junta de Andalucía. 8-9.
Franquet, R. (1999). Comunicar en la sociedad de la información. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 7. Disponible en http://www.ehu.es/zer/zer7/ranquet65.htm. Consultado el 14/04/2004.
Garitaonadia, C., Juarista, P y Oleada, J. (1999). Qué ven y cómo juegan los niños españoles. El uso que los niños y los jóvenes hacen de los medios de comunicación. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 6. Disponible en http://www.ehu.es/zer/zer6/4garito.htm. Consultado el 10/09/2004.
Huertas, A. y França, M.ª E. (2001). El espectador adolescente. Una aproximación a cómo contribuye la televisión a la constitución del yo. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 11. Disponible en http://www.ehu.es/zer/zer11web/huertas.htm. Consultado el 10/09/2004.
Marín, V. (2005a). La televisión de calidad y la familia. Comunicar, 25, 225-230.
Marín, V. (2005b). Las series animadas de televisión y su valor educativo. Actas del Congreso Hispanoluso de Comunicación y Educación “Hacia una TV de calidad. La televisión que queremos…”. Huelva: Grupo Comunicar. Libro electrónico.
Martínez-Salanova, E. (2005). Ciudadanos y pantallas: pasividad o responsabilidad. Comunicar, 25, 161-166.
Marqués, P. (2001). Aportaciones de los mass media en educación. Problemáticas asociadas. Disponible en http://dewey.uab.es/pmarques/masme.htm. Consultado el 26/10/2004.
Pérez Tornero, J. M. (2003). Educación en medios: perspectivas y estrategias. En J. I. Aguaded, Luces en el laberinto audiovisual. Huelva: Grupo Agora Digit@l, Grupo Comunicar y Universidad de Huelva. 57-59.
Pinedo, C. (1999). Televisión y formación. Comunicar, 13. 111-116.
Rajadell, N., Pujol, M.ª A. y Violant, V. (2005). Los dibujos animados como recurso de transmisión de los valores educativos y culturales. Actas del Congreso Hispanoluso de Comunicación y Educación “Hacia una TV de calidad. La televisión que queremos…”. Huelva: Grupo Comunicar. Libro electrónico.
Rus, A. J. (2003). Educar para la comunicación. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 7(1/2). 1-5.
Sevillano, M.ª L. y Perlado, L. (2005). Los programas televisivos infantiles preferidos por los niños de 6 a 8 años. Actas del Congreso Hispanoluso de Comunicación y Educación “Hacia una TV de calidad. La televisión que queremos…”. Huelva: Grupo Comunicar. Libro electrónico.
Vives, M. (2005). La educación del futuro: cambios en la intimidad de los jóvenes. Comunicación y Pedagogía, 207. 53-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.