School practices to social exclusion.a study in compulsory Secundary Education

Authors

  • Maximiliano Ritacco Real Universidad de Granada
  • Francisco Javier Amores Fernández Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.654

Keywords:

School failure, social and educational exclusion, good practices

Abstract

The acceleration of the phenomena of marginalization and social exclusion, mainly due to the new parameters of global competition imposed by the productive system, the educational context has been assigned a central place in response to the demands of training and skills, creating new dynamics of exclusion. Faced with this problem have been considered good educational practices that reduce these processes those promoting social cohesion. Through a qualitative methodology we approach three public high schools located in areas at risk of social exclusion to identify potential best practices in various measures to prevent failure offered in our education system, in order to disseminate them for possible use in different contexts and for different educational actors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS, P. (2008). Considering best practices: the social construction of teacher activity and pupil learning as performance. Cambridge Journal of Education, 38 (3), 375-392.

ALSINA, A. y PLANAS, M. (2009). Educación matemática y buenas prácticas. Infantil, primaria, secundaria y educación superior. Barcelona: Graó.

AINSCOW, M., CROW, M. y DYSON, A. (2007). Equity in Education: New Directions. Manchester: University of Manchester, The Centre for Equity in Education.

BAUMAN, Z. (2005). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Madrid: Gedisa.

BECK, U. (2000). Un nuevo mundo feliz. La precariedad del trabajo en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.

BOLÍVAR, A. y PEREYRA, M. A. (2006). Introducción a la edición española. Las competencias clave para el bienestar personal, social y económico. Málaga: Aljibe.

BOLÍVAR, A. y LÓPEZ CALVO, L. (2009). Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa. Profesorado. Revista del currículum y formación del profesorado, 13(3), 51-78. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART2.pdf.

BOMBINI, G. (2006). Reinventar la enseñanza de la lengua y la literatura. Buenos Aires: Zorzal.

BRYNNER, J. (2003). Risks and Outcomes of Social Exclusion: Insights from Longitudinal Data. Paris: OECD. Disponible en: http://www.oecd.org/dataoecd/19/35/1855785.pdf.

CASTEL, R. (2004). Encuadre de la exclusión. En S. Karsz. La exclusión: bordeando sus fronteras. Definiciones y matices. Barcelona: Gedisa.

CELDRÁN, P. (2006): Hablar con corrección. Madrid: Temas de hoy.

COFFIELD, F. y EDWARD, S. (2009). Rolling out 'good', 'best' and 'excellent' practice. What next? Perfect practice? British Educational Research Journal, 35(3), 371-390.

DOMINGO, J. (2005). Nuevas formas de asesorar y apoyar a los centros educativos. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 33-55.

ESCUDERO, J. M. y BOLÍVAR, A. (2008). Documento de trabajo para el análisis de buenas prácticas. Estudios de casos. Murcia: Universidad de Murcia.

ESCUDERO, J. M. (2009). Fracaso Escolar y Exclusión Educativa. Profesorado. Revista del currículum y formación del profesorado, 13(3), 107-141. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev133ART4.pdf.

JOHNSON, D. y RUDOLPH, A. (2001). Beyond Social Promotion and Retention: Five Strategics to Help Students Suceed. Naperville, IL: Learning Point Associates. Disponible en: www.ncrel.org.

KARSZ, S. (2004). La exclusión: bordeando sus fronteras. Barcelona: Gedisa.

KLASEN, S. (1999). Social Exclusion, Children and Education: Conceptual and Measurement Issues. Paris: OECD. Disponible en: http://www.oecd.org/dataoecd/19/37/1855901.pdf.

KNOKED, A. y KUKLINSKI, J. (1982). Network analysis. London: Sage.

LOE. Ley Orgánica 2/2006, 3 de mayo, de Educación.

LÓPEZ, J. (2006). ¿A dónde va la teoría de la organización? Revista de currículum y formación del profesorado, 10(2), 34-75.

MARTÍNEZ, B. (2005). Las medidas de respuesta a la diversidad: posibilidades y límites para la inclusión escolar y social. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 9(1). Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev91ART2.pdf.

MARTÍNEZ, M. (2006). La investigación cualitativa. Revista IIPSI, 9(1), 123-146.

MELTZOFF, J. (2000). Crítica a la investigación. Psicología y campos afines. Madrid: Alianza Editorial.

OCDE (2009). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2009. Informe español. Madrid: Ministerio de Educación, Instituto de Evaluación.

PETERSON, K. y WARREN, V. (1994). Changes in school governance and principals' roles: Changing jurisdictions, new power dynamics, and conflict in restructured schools”. En J. Murphy y K. Louis (Coords.). Reshaping the principalship: Insights from transformational reform efforts (pp. 219-236). Thousand Oaks, Ca.: Corwin Press.

PIQUÉ, E. (1994). Didáctica de la Lengua y la Literatura. Cuestiones Prácticas. Bilbao: Ediciones Cervantes.

RANSON, S. (2000). Le nouvel apprentissage au service de l’insertion: Vers une gouvernance communitaire dans les zones d’action educative. Paris: OECD. Disponible en: http://www.oecd.org/dataoecd/19/23/1855983.pdf.

SAN ANDRÉS, R. (2004). Guía de buenas prácticas por el empleo para colectivos vulnerables. Buenas prácticas en la inclusión Social. Madrid: Cruz Roja Española.

SEN, A. (2000). Social Exclusion: concept, application, and scrutiny. Manila: Asian Development Bank.

SILVER, H. (1994). Exclusión social y solidaridad social: tres paradigmas. Revista Internacional del Trabajo, 133(5-6), 607-662.

TEZANOS, J. (2004). Tendencias en desigualdad y exclusión social. Madrid: Sistema.

VAN OERS, B. (2003). Learning resources in the context of play: promoting effective learning in early childhood. European Early Childhood Education Research Journal, 11(1), 7-26.

VALLÉS, M. (2009). Entrevistas Cualitativas. Cuadernos Metodológicos. Madrid: CIS

VÉLAZ DE MEDRANO, C. (2003). Intervención educativa y orientadora en problemas de inadaptación y exclusión social por factores educativos y socioculturales. Madrid: UNED.

VÉLAZ DE MEDRANO, C. (2005). Cómo prevenir el rechazo y la exclusión social. Cuadernos de Pedagogía, 348, 58-61.

Published

2013-05-15

How to Cite

Ritacco Real, M., & Amores Fernández, F. J. (2013). School practices to social exclusion.a study in compulsory Secundary Education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (15), 41–60. https://doi.org/10.18172/con.654

Issue

Section

Research, Review and Discussant Articles