Better training, better management, better school

Authors

  • Ana María Gómez Delgado Universidad de Huelva

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.655

Keywords:

School head, initial training, competence, leadership for learning

Abstract

The school head is presented in the literature as a key factor in improving schools and school performance of students, so that training for managerial tasks is critical for achieving greater competence in the exercise of office. This research shows that in the Andalusian Community is organized a complex Initial Training Program, in which the mentoring and the Working Groups are the most valuable training modalities. Both modes, with expert presentations, case studies, online training, and regional development events, create a situation that allows new school head feel a level of competence higher than average in all managerial competences identified by Teixido (2007), except the leadership for learning. Therefore is needed better training on issues related to the curriculum and improving schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTÚNEZ, S. (2000). Claves para la organización de centros escolares (5ª ed). Barcelona: ICE-Horsori.

ARAMENDI, P., TEIXIDÓ J. y BERNAL J. L. (2010). El acceso a la dirección escolar en los centros públicos del País Vasco. Revista española de pedagogía, 246, 313-332.

CARRASCO, M. J. (2002). Análisis e incidencias de los estilos directivos de las mujeres en centros escolares de contextos desfavorecidos. Huelva: Universidad de Huelva.

CONSEJO ESCOLAR DE ANDALUCÍA (2010). Informe Sobre el estado y situación del sistema educativo en Andalucía 2005/2006, 2006/2007. Disponible en: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/vscripts/w_cea/pdfs/Inf/07-09.pdf.

DIÉZ GUTIÉRREZ, E. (Dir.) (2006). La cultura de género en las organizaciones escolares: motivaciones y obstáculos de acceso de la mujer a los puestos de dirección. Barcelona: Octaedro.

ELMORE, R. F. (2008). Leadership as the practice of improvement. En B. Pont, D. Nusche y D. Hopkins (Eds.), Improving School Leadership, Volume 2: Case Studies on System Leadership (pp. 37-68). Paris: OECD.

EURYDICE (2009). Key Data on Education in Europe 2009. Bruselas: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. Disponible en: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/105EN.pdf.

FERNÁNDEZ SERRAT, M. (2002). Formar para la dirección escolar: Por qué, cuándo y cómo. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 6(1-2). Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev61COL6.pdf.

GAIRÍN, J. (2003). La formación de directivos: ¿Una encrucijada con solución? Organización y Gestión Educativa, 11(2), 22-27.

KORTHAGEN, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación de profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 83-101.

LEY 17/2007, de 10 de diciembre de Educación de Andalucía (BOJA 252 de 26 de diciembre de 2007).

LEY ORGÁNICA 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE 106 de 4 de mayo de 2006).

LÓPEZ MARTÍNEZ, J. (2007). La autonomía de los centros educativos en la Ley Orgánica de Educación. En J. Vaello y J. López Martínez (Coords.), Equipos Directivos y autonomía de centros (pp. 9-29). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2011). Las cifras de la educación en España. Disponible en: http://www.educacion.gob.es/horizontales/estadisticas/indicadores-publicaciones-sintesis/cifras-educacion-espana/2011.html.

MULFORD, B. (2003). School Leaders: Challenging Roles and Impact on School and Teacher Effectiveness. Paris: OECD. Disponible en: http://www.oecd.org/dataoecd/2/52/37133393.pdf.

MURILLO, F. J., BARRIOS, R. y PÉREZ ALBÓ, M. J. (1998). La dirección escolar. Análisis e investigación. Madrid: MEC.

OCDE (2003). Informe PISA 2003. Aprender para el mundo del mañana. Disponible en: http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/59/1/39732493.pdf.

OCDE (2006). PISA 2006. Science Competencies for Tomorrow's World. Disponible en: http://www.pisa.oecd.org/document.

OCDE (2009). Informe TALIS. La creación de entornos eficaces de enseñanza y aprendizaje. Síntesis de los primeros resultados. Disponible en: http://www.oecd.org/dataoecd/3/35/43057468.pdf.

OCDE (2010). PISA 2009. Programa para la evaluación integral de los alumnos. OCDE, Informe español. Madrid: Ministerio de Educación.

ORDEN de 20 de junio de 2007 por la que se regula el proceso de formación inicial de los directores y las directoras de los centros docentes públicos dependientes de la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía (BOJA 140 de 17 de julio).

PADILLA, M. T. (2008). Opiniones y experiencias en el desempeño de la dirección escolar de las mujeres directoras en Andalucía. Relieve, 14(1). Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/RELIEVEv14n1_1.htm.

PONT, B. (2008). Los directores de escuela deben centrarse en la mejora de los resultados escolares. En J. Gairín y S. Antúnez (Coords.), Organizaciones educativas al servicio de la sociedad (pp. 50-81). Bilbao: Wolters Kluver España.

PONT, B., NUSCHE, D. y MOORMAN, H. (2008). Improving School Leadership, Volume 1: Policy and Practice. Paris: OCDE.

TEIXIDÓ, J. (2007). Competencias para el ejercicio de la dirección escolar. Ponencia presentada en las XVIII Jornadas Estatales del Forum Europeo de Administradores de la Educación (Toledo, 26 y 27 de octubre de 2007).

TEIXIDÓ, J. (2011). Lapiceros: un modelo de formación de directivos escolares. Organización y Gestión Educativa, 19(2), 20-24.

Published

2013-05-15

How to Cite

Gómez Delgado, A. M. (2013). Better training, better management, better school. Contextos Educativos. Revista De Educación, (15), 61–78. https://doi.org/10.18172/con.655

Issue

Section

Research, Review and Discussant Articles