On classifying teaching methods in Higher Education

Authors

  • Jesús Alcoba González Lasalle Campus Madrid

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.657

Keywords:

Competence, higher education, teaching method, teaching methodology

Abstract

This paper poses some of the terminological and taxonomic difficulties involved in the research of teaching methods. As an approach to overcome those difficulties we contribute with definitions of key concepts in this area and we describe the construction of a list of teaching methods with their definitions, a tool we deem essential for the development of competences in the model designed by the European Higher Education Area. The list has been devised from twenty-two documentary sources and a nine-expert panel and intends to provide teachers with a tool for designing academic guides, help with teacher training design processes and contribute to this research field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCOBA, J. (2010). Los métodos de enseñanza en la estrategia docente de las Instituciones de Educación Superior. Un estudio sobre Escuelas de Negocios. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.

AMAT, O. (2002). Aprender a enseñar. Una visión práctica de la formación de formadores. Barcelona: Gestión 2000.

ANDREU, M. A. et. al. (2005). Estrategias de enseñanza-aprendizaje en la Universidad Politécnica de Valencia. Disponible en: http://www.upct.es/~dcta/Convergencia/Otros_documentos/Estrategias_de_ensenanza_en_la_UPV.pdf.

BOURNER, T. (1997). Teaching methods for learning outcomes. Education + Training, 39(9), 344-348.

BUSINESSWEEK. (2006). 2006 Full-Time MBA Profiles. Disponible en: http://www.businessweek.com/bschools/06/geographic.htm.

DOMÍNGUEZ, G. (Coord.), AMADOR, L., HERMOSILLA, J. y LOZANO, L. (2007). Diseño de proyectos y procesos de formación: Niveles y modalidades. Aspectos didácticos o curriculares (docentes). En Materiales del curso en Gestión de Calidad de la Formación. Madrid: UNED-INAP.

EUROFM. (2007). European FM Education Guide. Naarden: EuroFM.

FERNÁNDEZ MARCH, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 35-56.

FERNÁNDEZ PÉREZ, M. (1994). Las tareas de la profesión de enseñar. Práctica de la racionalidad curricular. Didáctica aplicable. Madrid: Siglo XXI.

FERNÁNDEZ SERRAT, M. L. (2007). Planificación del aprendizaje. En M. C. Fonseca Mora y J. I. Aguaded Gómez (Dirs.), Enseñar en la Universidad. Experiencias y propuestas para la docencia universitaria. La Coruña: Netbiblo.

FERRÁNDEZ, A. y SARRAMONA, J. (1975). La Educación: constantes y problemática actual. Barcelona: CEAC.

GAIRÍN, J. (2005). Nociones de desarrollo curricular. El crédito europeo. En C. Chamorro y P. Sánchez (Eds.), Iniciación a la docencia universitaria. Manual de ayuda. Madrid: Universidad Complutense de Madrid-ICE.

HONOLULU COMMUNITY COLLEGE, FACULTY DEVELOPMENT. (s.f.). Common Teaching Methods. Disponible en: http://honolulu.hawaii.edu/intranet/committees/FacDevCom/guidebk/teachtip/comteach.htm.

INSTITUTO TECNOLÓGICO Y DE ESTUDIOS SUPERIORES DE MONTERREY. (2006). Técnicas didácticas. Disponible en: http://www.sistema.itesm.mx/va/dide/tecnicas_didacticas/otrastecnicas.htm.

JARES, X. (2002). Métodos y actividades didácticas. En M. Rodríguez Rojo (Ed.), Didáctica General. Qué y cómo enseñar en la sociedad de la información. Madrid: Biblioteca Nueva.

KOLB, D. A. (1984). Experiential Learning. Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.

LÓPEZ CAMPS, J. (2005). Planificar la formación con calidad. Madrid: CissPraxis.

LÓPEZ-YARTO, L. (1997). Dinámica de grupos. Cincuenta años después. Bilbao: Desclée de Brouwer.

MARTÍN-MOLERO, F. (1993). El método: su teoría y su práctica. Madrid: Dykinson.

MARZANO, R.J. (1998). A Theory-Based Meta-Analysis of Research on Instruction. Denver: McREL. Disponible en: http://www.mcrel.org/PDF/Instruction/5982RR_InstructionMeta_Analysis.pdf.

MCGILL, I. y BROCKBANK, A. (2004). The action learning handbook. Londres: RoutledgeFalmer.

MEC (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la universidad. Madrid: Secretaría de Estado de Universidades e Investigación. Dirección General de Universidades. MEC.

NAVARIDAS NALDA, F. (2004). Estrategias didácticas en el aula universitaria. Logroño: Universidad de la Rioja. Servicio de Publicaciones.

RAE. (2008). Diccionario de la Lengua Española (22º ed.) Disponible en: http://buscon.rae.es/draeI/.

ROMÁN, J. M. (1980). Introducción a los métodos activos de enseñanza. En J. M. Román (Ed.), Métodos activos para enseñanzas medias y universitarias. Madrid: Cincel.

UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI (2006). Guia de Metodologies Docents (2006). Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.

ZABALZA, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.

Published

2013-05-15

How to Cite

Alcoba González, J. (2013). On classifying teaching methods in Higher Education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (15), 93–106. https://doi.org/10.18172/con.657

Issue

Section

Research, Review and Discussant Articles