A proposal for intercultural intervention in Secondary Education in Cantabria
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.662Keywords:
Secondary education, intercultural education, intercultural planAbstract
The modern society of the XXI century is creating a great number of demands that have to be covered by our school system referring to the need to educate citizens in a multicultural society and to the increasing amount of foreign and multicultural students in our classrooms. This is producing a great number of pedagogical activities in our schools which should have a double purpose: to facilitate the enrollment of foreign students and to work with all students (especially native) in the acceptance of diversity and promoting intercultural competence. For a time, in the Community of Cantabria has been working in this field, trying to address some situations we observe in the centre as: the difficulty for foreign students to achieve academic success and the influence this has on their personal development, the presence of cultural attitudes conditioned by the family and social background of these students and their resistance to change, the absence of a real cross-cultural content in the curriculum, the resistance of the education system to adapt to changes, the importance of lifelong learning as “enlightenment” of practice, etc.Downloads
References
BANKS, J. (2005). Cultural diversity and education: foundations, curriculum and teaching. Boston: Pearson Education.
BESALÚ, X. (Coord.) (2007). Educar en sociedades pluriculturales. Barcelona: Wolters Kluwer.
BESALÚ, X. (2010). La educación intercultural y el currículo escolar. Primer Congreso Internacional en la red sobre interculturalidad y educación. Recuperado de: http://www.aulaintercultural.org/IMG/pdf/besalu-2.pdf.
BESALÚ, X. y VILA, I. (2007). La buena educación. Libertad e igualdad en la escuela del Siglo XX. Madrid: Catarata.
COELHO, E. (2006). Enseñar y aprender en escuelas multiculturales. Barcelona: Horsori.
CUADRADO, I. y MUÑOZ, M. (2008). Respuestas organizativas a la interculturalidad. Presentación. Organización y Gestión Educativa, 4, 14.
GIL JAURENA, I. (2002). La educación intercultural en la enseñanza obligatoria: una guía para su evaluación y desarrollo. Madrid: UNED. [trabajo de investigación inédito].
GRANT, C. (2009). Una voz en pro de los derechos humanos y la justicia social: la educación intercultural como herramienta para promover las promesas y evitar los riesgos de la globalización. En E. Soriano (Coord.), Vivir entre culturas: una nueva sociedad (pp. 25-51). Madrid: La Muralla.
GRANT, C., SLEETER, C. y ANDERSON, J. E. (1988). The literature of multicultural education: Review and analysis. Part II. Educational Studies, 13, 47-71.
HUGUET, A. y NAVARRO, J. (2006). Inmigración y escuela. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 56, 17-22.
HUGUET, Á., NAVARRO, J. L., CHIREAC, S-M. y SANSÓ, C. (2009). Edad de llegada y lengua de la escuela. Consideraciones a partir de un estudio con alumnado inmigrante. Revista de Psicología General y Aplicada, 62(3), 219-229.
JORDÁN, J. A. (1996). Propuestas de educación intercultural para profesores. Barcelona: CEAC.
LOUZAO, M. (2009). Diseño, desarrollo y evaluación de un proyecto de educación intercultural en un centro asturiano de Educación Primaria. Una perspectiva de la investigación en la acción y el estudio de caso. Tesis doctoral inédita. Oviedo: Universidad de Oviedo.
LOUZAO, M. y GONZÁLEZ, J. A. (2007). La integración social y educativa del alumnado inmigrante en Asturias. Un estudio de caso. En Los Premios Nacionales de Investigación Educativa y Tesis Doctorales 2005 (pp. 11-41). Madrid: CIDE.
MCLAUGHLIN, B. (2006). Mitos y falsas realidades acerca de una segunda lengua: lo que todo profesor debería olvidar. Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 41, 71-83.
SORIANO, E. (2009). La formación del profesorado para construir una nueva sociedad. En E. Soriano (Coord.), Vivir entre culturas: una nueva sociedad (pp. 53-83). Madrid: La Muralla.
TORRES, X. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de Educación, 345, 83-110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.