The publishing consumption. The reading habit of college students CUCEA UDG
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.2596Keywords:
Consumer publishing, reading, preference, habit of reading a book,Abstract
This paper presents a reflection on the situation in college students at the Universidad de Guadalajara, in relation to the practice of reading and consumption of publishing products. It examines the reading preferences of students to the magazines, newspaper and book. From there it weaves the established relationship between consumption and reading, to thereby understand the current state of consumer publishing at the U. de G. In this paper the type of research was descriptive, with field design, not experimental, for which it was developed and implemented an instrument to collect data on smoking, consumption and preference of cultural products, a sample which involved 491 college students Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara. The results indicated that the habit of reading is not predominant over other leisure activities. As for the preference of the editorial product showed that magazines and newspapers are more favored than the book, in its consumption by students, and that the price of it if it is a factor in their purchase. We conclude that in the time devoted to reading a professional book is not very encouraging.Downloads
References
ASOCIACIÓN DE LIBREROS MEXICANOS (2004). Informe Estadístico 2004. Disponible en: http://www.almac-nacional.org.mx.
BARTRA, R. (1998). Libros hambrientos, lectores escasos. Reforma, México, 10 de febrero (En sección: Cultura).
CÁMARA NACIONAL DE LA INDUSTRIA EDITORIAL MEXICANA. (2010). Informe Anual 2010. Disponible en: http://www.caniem.com.
CARRILLO, R. (2002). Pasado inmediato. ¿Hacia un país sin lectores? El Comentario, Colima – México.
CENTRO MEXICANO DE PROTECCIÓN Y FOMENTO DE LOS DERECHOS DE AUTOR. (2008). Informe Anual 2009. Disponible en: http://www.cempro.com.mx.
CHÁVEZ, G. (2002). Practica de la lectura en México y el libro como producto cultural. Colima: Universidad de Colima.
CHÁVEZ, G. (2005). La Lectura Masiva en México: Apuntes y Reflexiones Sobre la Situación que Presenta esta práctica social. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XI (021), 71-84.
EDITORIAL TELEVISA (2007). Informe. Disponible en: http://www.esmas.com/editorial/televisa.
GONZÁLEZ, J. A. y CHÁVEZ, M. G. (1996). La cultura en México I. Cifras clave. Colima: CNCA/Universidad de Colima.
GOODMAN, K. (1996). La lectura, le escritura y los textos escritos: una perspectiva transaccional sociopsicolingüística. Textos en contextos II. Lectura y Vida.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA GEOGRAFÍA E INFORMÁTICA (2011). Disponible en: http://www.inegi.gob.mx.
LERNER, D. (2001). Leer y escribir en la escuela. Lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.
MUÑOZ, S. (1995). El ojo, el libro y la pantalla. Consumo Cultural en Cali. Colombia: Facultad de Humanidades.
RAMÍREZ, F. (2002). Al año leen mexicanos de 1.5 a 3 libros. El Financiero, México, 2 de octubre.
RODRÍGUEZ, X. (2000). Escritores y poder. La dualidad republicana en México 1968-1994. CONACULTA/FONCA/Universidad Pedagógica Nacional.
RODRÍGUEZ, O. (2002). De autores y libros. La Jornada, México, 10 de enero (En sección: Política/opinión).
ZAID, G. (1996). Los demasiados libros. México: Océano.
ZACARÍAS, A. (2002). El Panorama del mundo editorial en el sector universitario. México: La Colección de Babel, Universidad de Guadalajara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.