Analysis of the educational policy management of the Chilean Ministry of Education based on teacher, student and leader perception surveys

Authors

  • Katherine López Arias Universidad de Aconcagua (Chile)

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.2613

Keywords:

Educational policy management, quality improvement, perceptions.

Abstract

This research seeks to know the perceptions of integrating agents about the school management quality policies applied at a High School in the city ofPunta Arenas, Magellan and Antarctic Region. Thus, the Chilean educational policies and the concept of quality are dealt with. It is non-experimental, quantitative-qualitative descriptive study, approached from a mixed paradigm that analyzes this high school’s management regarding the educational policies set forth by the Chilean Ministry of Education. For the quantitative approach a student and teacher survey is applied, whereas for the qualitative part an interview to the integrating agents (students, teachers, leaders and parents) is carried out. As a result, it is concluded that the ministry’s educational policies are integrated in this high school’s Institutional Development Plan. However, in practice, not all members of this educational community participate in the decision-making process, as its Strategic Plan does not take the interests of this educational community into account.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katherine López Arias, Universidad de Aconcagua (Chile)

DIRECTORA NACIONAL ACADEMICA UNIVERSIDAD DE ACONCAGUA

References

BARRIO, B. (2006). Calidad, Equidad e Indicadores en el Sistema Educativo Español. Pulso: revista de educación, 29, 43-58. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2200891.pdf.

DARLING-HAMMMOND, L. (1999). Teacher Quality and Student Achievement: A Review of State Policy Evidence. Center for the Study of Teaching and Policy. University of Washington. Disponible en: http://depts.washington.edu/ctpmail/PDFs/LDH_1999.pdf.

DARLING-HAMMOND, L. y ROTHMAN, R. (2011). Teacher and Leader Effectiveness. High-Performing Educations Systems. Stanford Center for Opportunity Policy and Education. Disponible en: http://www.all4ed.org/files/TeacherLeaderEffectivenessReport.pdf.

FULLAN, M. (1993). Why Teachers must become Change Agents? Educational Leadership, 50(6). Disponible en: http://www.michaelfullan.ca/media/13396031680.pdf.

FULLAN, M. y HARGREAVES, A. (2012). Reviving Teaching with Professional Capital. Education Week. Disponible en: http://www.edweek.org/ew/articles/2012/06/06/33hargreaves_ep.h31.html.

MARFÁN, J. (2012). Estudio comparado de liderazgo escolar: Aprendizajes para Chile a partir de los resultados PISA 2009. Fondo de Investigación y Desarrollo en Educación – FONIDE. Departamento de Estudios y Desarrollo. División de Planificación y Presupuesto.

MINEDUC (2005). Marco para la Buena Dirección. Criterios para el Desarrollo Profesional y Evaluación del Desempeño. Publicación de la Unidad de Gestión y Mejoramiento Educativo. División General de Educación. Disponible en: http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0037/File/Directores/15.si%20Marco_para_la_Buena_Direccion.pdf.

MINEDUC (2008). Características de un Buen Proceso de Elaboración del Plan de Mejoramiento Educativo. Disponible en: http://www.planesdemejoramiento.cl/m_anexos/Anexo%20V.pdf.

MORIN, E. (1999). Seven complex lessons in education for the future. UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001177/117740eo.pdf.

MUÑOZ, G. y MARFÁN, J. (2011). Formación y entrenamiento de los Directores Escolares en Chile: Situación actual, desafíos y propuestas de política. Fondo de Investigación y Desarrollo en Educación – FONIDE. Departamento de Estudios y Desarrollo. División de Planificación y Presupuesto. Disponible en: http://educacionfch.cl/nuestro-centro/que-hacemos/estudios-cie/47-centro-de-innovacion/estudios/archivo-estudios/307-formacion-y-entrenamiento-de-los-directores-escolares-en-chile-situacion-actual-desafios-y-propuestas-de-politica.html.

TOBÓN, S., SÁNCHEZ, A., CARRETERO, M. A. y GARCÍA, J. A. (2004). Calidad y Educación Superior. (1ª ed.). Bogota: Cooperativa Editorial Magisterio, 2004.

UNESCO (2000). Marco de Acción de Dakar. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf.

UNESCO (2008). Informe de Seguimiento de la Educación para Todos (EPT) en el Mundo. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001776/177609s.pdf.

VALDEBENITO, L. (2011). La Calidad de la Educación Chile: ¿Un Problema de Concepto y Praxis? Revisión del Concepto de Calidad a partir de Dos Instancias de Movilización Estudiantil (2006 y 2011). Revista del Centro Telúrico de Investigaciones Teóricas. Disponible en: http://www.cisma.ctit.cl/1%20numero/lvaldebenito-calidad.pdf.

Published

2014-11-14

How to Cite

López Arias, K. (2014). Analysis of the educational policy management of the Chilean Ministry of Education based on teacher, student and leader perception surveys. Contextos Educativos. Revista De Educación, (18), 43–59. https://doi.org/10.18172/con.2613

Issue

Section

Research, Review and Discussant Articles