Analysis of the educational policy management of the Chilean Ministry of Education based on teacher, student and leader perception surveys
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.2613Keywords:
Educational policy management, quality improvement, perceptions.Abstract
This research seeks to know the perceptions of integrating agents about the school management quality policies applied at a High School in the city ofPunta Arenas, Magellan and Antarctic Region. Thus, the Chilean educational policies and the concept of quality are dealt with. It is non-experimental, quantitative-qualitative descriptive study, approached from a mixed paradigm that analyzes this high school’s management regarding the educational policies set forth by the Chilean Ministry of Education. For the quantitative approach a student and teacher survey is applied, whereas for the qualitative part an interview to the integrating agents (students, teachers, leaders and parents) is carried out. As a result, it is concluded that the ministry’s educational policies are integrated in this high school’s Institutional Development Plan. However, in practice, not all members of this educational community participate in the decision-making process, as its Strategic Plan does not take the interests of this educational community into account.
Downloads
References
BARRIO, B. (2006). Calidad, Equidad e Indicadores en el Sistema Educativo Español. Pulso: revista de educación, 29, 43-58. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2200891.pdf.
DARLING-HAMMMOND, L. (1999). Teacher Quality and Student Achievement: A Review of State Policy Evidence. Center for the Study of Teaching and Policy. University of Washington. Disponible en: http://depts.washington.edu/ctpmail/PDFs/LDH_1999.pdf.
DARLING-HAMMOND, L. y ROTHMAN, R. (2011). Teacher and Leader Effectiveness. High-Performing Educations Systems. Stanford Center for Opportunity Policy and Education. Disponible en: http://www.all4ed.org/files/TeacherLeaderEffectivenessReport.pdf.
FULLAN, M. (1993). Why Teachers must become Change Agents? Educational Leadership, 50(6). Disponible en: http://www.michaelfullan.ca/media/13396031680.pdf.
FULLAN, M. y HARGREAVES, A. (2012). Reviving Teaching with Professional Capital. Education Week. Disponible en: http://www.edweek.org/ew/articles/2012/06/06/33hargreaves_ep.h31.html.
MARFÁN, J. (2012). Estudio comparado de liderazgo escolar: Aprendizajes para Chile a partir de los resultados PISA 2009. Fondo de Investigación y Desarrollo en Educación – FONIDE. Departamento de Estudios y Desarrollo. División de Planificación y Presupuesto.
MINEDUC (2005). Marco para la Buena Dirección. Criterios para el Desarrollo Profesional y Evaluación del Desempeño. Publicación de la Unidad de Gestión y Mejoramiento Educativo. División General de Educación. Disponible en: http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0037/File/Directores/15.si%20Marco_para_la_Buena_Direccion.pdf.
MINEDUC (2008). Características de un Buen Proceso de Elaboración del Plan de Mejoramiento Educativo. Disponible en: http://www.planesdemejoramiento.cl/m_anexos/Anexo%20V.pdf.
MORIN, E. (1999). Seven complex lessons in education for the future. UNESCO. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001177/117740eo.pdf.
MUÑOZ, G. y MARFÁN, J. (2011). Formación y entrenamiento de los Directores Escolares en Chile: Situación actual, desafíos y propuestas de política. Fondo de Investigación y Desarrollo en Educación – FONIDE. Departamento de Estudios y Desarrollo. División de Planificación y Presupuesto. Disponible en: http://educacionfch.cl/nuestro-centro/que-hacemos/estudios-cie/47-centro-de-innovacion/estudios/archivo-estudios/307-formacion-y-entrenamiento-de-los-directores-escolares-en-chile-situacion-actual-desafios-y-propuestas-de-politica.html.
TOBÓN, S., SÁNCHEZ, A., CARRETERO, M. A. y GARCÍA, J. A. (2004). Calidad y Educación Superior. (1ª ed.). Bogota: Cooperativa Editorial Magisterio, 2004.
UNESCO (2000). Marco de Acción de Dakar. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf.
UNESCO (2008). Informe de Seguimiento de la Educación para Todos (EPT) en el Mundo. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001776/177609s.pdf.
VALDEBENITO, L. (2011). La Calidad de la Educación Chile: ¿Un Problema de Concepto y Praxis? Revisión del Concepto de Calidad a partir de Dos Instancias de Movilización Estudiantil (2006 y 2011). Revista del Centro Telúrico de Investigaciones Teóricas. Disponible en: http://www.cisma.ctit.cl/1%20numero/lvaldebenito-calidad.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.