The development of the profile of the teacherpreneur through the Primary education degree curriculum: a trendy concept or a reality?

Authors

  • Arantza Arruti Gómez Universidad de Deusto Facultad de Psicología y Educación Departamento de Didáctica y Desarrollo Curricular Avda. de las Universidades 24 48007 Bilbao (Bizkaia, España

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.2770

Keywords:

Teacherpreneur, initiative, entrepreneurship education, innovation

Abstract

In the following article we will delve into the concept teacherpreneur. We will analyze it from the perspective of primary school teachers’ profile. We will particularly take into account the curriculum of the future Primary teachers’ degree. We will start stressing the importance of entrepreneurship and entrepreneurship education. After that we will indicate the characteristics and competencies of teacherpreneur; those which are underlined by the European Commission as well as those demanded by the laws and decrees that govern our education system. The article ends with a series of recommendations concerning the competencies that future Primary Education teachers should develop during their studies (Degree of Primary Education) in order to develop the entrepreneurial competence. Doubtlessly, a competence of a teacherpreneur itself, the person who will be the facilitator and guide of future entrepreneurs generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arantza Arruti Gómez, Universidad de Deusto Facultad de Psicología y Educación Departamento de Didáctica y Desarrollo Curricular Avda. de las Universidades 24 48007 Bilbao (Bizkaia, España

Profesora del Departamento de Didáctica y Desarrollo Curricular de la Facultad de Psicología y Educación

Coordinadora de Relaciones Internacionales de la Facultad de Psicología y Educación

References

Arruti, A. (2011). Programa de emprendizaje Ingenio. En Gabinete de Rectorado y de Comunicación URL (Coord.), Jornadas Interuniversitarias de innovación docente 2011 (pp.151-158). Barcelona: Universitat Ramón Llul.

Arruti, A. (2012). EKin-IT. An entrepreneurial programme developed at the University of Deusto. I am also an entrepreneur. 5th International Conference of Education, Research and Innovation. ICERI 2012. Abstracts CD. Madrid (Spain).

Arruti, A. (2013). The power of Ekin-IT to empower entrepreneurs, an innovative initiative from the Deusto Entrepreneurship Centre (University of Deusto). The 7th International Technology,Education and Development Conference. INTED 2013. Proceedings CD. Valencia (Spain).

Alemany, L., Marina, J. A. y Pérez Días-Pericles, J. M. (2013). Aprender a emprender. Cómo educar el talento emprendedor. Barcelona: Aula Planeta.

Alemany, L. Alvarez, C., Planellas, M. y Urbano, D. (2011). Libro blanco de la iniciativa emprendedora en España. Barcelona: ESADE.

Alemany, L. y Planellas, M. (2011). Emprender es posible. Barcelona: Planeta.

Barnett, B., Byrd, A. y Wieder, A. (2013). Teachepreneurs. Innovative teachers who lead but don’t leave. San Francisco: Jossey-Bass.

Berry, B. (2011). Teaching 2030: What we must do for our students and our public schools… now and in thefuture. New York: Teachers College Press.

Berry, B., Rasberry, M. y Williams, A. (2007). Recruiting and retraining quality teachers for high needs schools: Insights from NBTS summits and others policy initiatives. Carrboro: Center for Teaching Quality.

Comisión de las Comunidades Europeas (2003). Libro verde. El espíritu empresarial en Europa. Recuperado de http://www.oei.es/etp/green_paper_final_es.pdf.

Comisión Europea (2004). Implementation of “Education and Training 2010”. Work programme. Recuperado de https://goo.gl/FTca3e.

Comisión Europea (2006). Aplicar el programa comunitario de Lisboa: Fomentar la Mentalidad Emprendedora mediante la Educación y la Formación. Recuperado de http://goo.gl/tUL7zX.

Comisión Europea (2008). La Iniciativa Emprendedora en la Enseñanza Superior, especialmente en Estudios no Empresariales. Resumen del informe final del grupo de expertos. Recuperado de http://www.cdiex.org/aprendizaje/documento_8.pdf.

Comisión Europea (2012). Comunicado de Prensa de la Comisión Europea. Recuperado de http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1224_es.htm.

Comisión Europea (2013a). Plan de acción sobre emprendimiento 2020. Recuperado de http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2012/ES/1-2012-795-ES-F1-1.Pdf.

Comisión Europea (2013b). Un nuevo concepto de educación: invertir en las aptitudes para lograr mejores resultados socioeconómicos. Recuperado de http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2012/ES/1-2012-669-ES-F2-1.Pdf.

Comisión Europea (2014). La educación en emprendimiento. Guía del educador. Recuperado de http://goo.gl/fHZjpr.

Decreto 175/2007, de 16 de octubre, por el que se establece el currículo de la Educación Básica y se implanta en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Recuperado de: http://www.euskadi.eus/bopv2/datos/2007/11/0706182a.pdf.

Dirección General de Política de la Pequeña y Mediana Empresa y Secretaría General (2003). El espíritu emprendedor. Motor de futuro. Guía del profesor. Madrid: Ministerio de Economía.

Gibb, A., Haskins, G. y Robertson, I. (2013). Leading the Entrepreneurial University: Meeting the Entrepreneurial Development Needs of Higher Education Institutions. En A. Altmann y B. Ebersberger (Eds.), Universities in Change, Innovation, Technology, and Knowledge Management (pp. 9-45). New York: Springer. http://doi.org/10.1007/978-1-4614-4590-6_2.

Gonzalez, J. y Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto.

Hattie, J. (2003) Teachers make a difference: What is the research evidence? Camberwell: Australian Council for Educational Research.

Ley 14/2013, de 27 de septiembre, de apoyo a los emprendedores y su internacionalización. Recuperado de https://www.boe.es/boe/dias/2013/09/28/pdfs/BOE-A-2013-10074.pdf.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf.

Marina, J. A. (2010). La competencia de emprender. Revista de Educación, 351, 49-71.

Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (Diario Oficial L 394 de 30.12.2006).

Sáenz, N. y López, A. L. (2015). Las competencias de emprendimiento social, COEMS: Aproximación sobre los programas de formación universitaria de Iberoamérica. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 118.

Taatila, V. P. (2010). Learning entrepreneurship in higher education. Education + Training, 52(1), 48-61.

Vainio, S., Heinone, P., Veripää, S. y Varis, L. (2005). El espíritu emprendedor y la formación: el caso Team Academy. En Diputación Foral de Gipuzkoa y Cluster de Conocimiento (Orgs.), Cómo crear capacidades de aprendizaje y emprendizaje (pp.48-53). Zamudio: PMP

Villa, A. y Poblete, M. (2008). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Universidad de Deusto.

Published

2015-05-01

How to Cite

Arruti Gómez, A. (2015). The development of the profile of the teacherpreneur through the Primary education degree curriculum: a trendy concept or a reality?. Contextos Educativos. Revista De Educación, (19), 177–194. https://doi.org/10.18172/con.2770