Review of the treatment of the orthographic rules of the spelling g and j in the manuals of second and third cycle of Primary Education and its impact on teaching

Authors

  • Serafín Ayala Ato Universidad de Murcia
  • Andrés Montaner Bueno Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.2909

Keywords:

Didacticism, Primary Education, spelling instruction, curriculum development

Abstract

The objective of this study is to analyze the level of spelling competence regarding the use of the spelling g and j which the students of sixth year of primary education have. To do this, we use a sample composed of 120 students to which we apply a questionnaire of theoretical and practical nature to determine the domain that they have about the rules of use that regulate these contents. The results of this show us that the degree of acquisition of these rules is quite poor, as only 24 students have some concise knowledge of theoretical provisions and only 7 are able to perform the proposed activities successfully.

We believe that one of the causes of these poor results is in the didactic perspective with which textbooks deal with the explanation of these precepts. In this respect, we have made a critical research in the way in which the most used textbooks in this educational stage deal with the spelling content about g and j and which are also required by the existing school curricula (LOE and LOMCE).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrés Montaner Bueno, Universidad de Murcia

Didáctica de la Lengua y la Literatura - Profesor Asociado

References

Avendaño, F. (2007). La enseñanza de la ortografía: un problema en tres dimensiones. Revista Escrita, 8, 1-8.

Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F. (2010). Métodos de Investigación en Psicope¬dagogía. Madrid: McGraw-Hill.

Camps, A., Milian, M., Bigas, M., Camps, M. y Cabre, P. (1993). La enseñanza de la ortografía. Barcelona: Graó.

Cassany, D. (2003). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Barcelona: Pai¬dós Comunicación.

Díaz, M. R. (2008). Preocupaciones docentes y enfoque didáctico en la enseñanza de la ortografía. Docencia e Investigación. 18(1), 49-78.

Díaz, M. R. y Manjón, A. (2010). Enseñanza y procesos de mejora en el aprendizaje ortográfico. Docencia e Investigación, 20(1), 87-124.

González, R. M. (2002). Poder escribir: programa de entrenamientos de los procesos cognitivos de la escritura. Manual del educador. Madrid: EOS.

López, A. y Encabo, E. (2012). Estrategias didácticas para la enseñanza de la lengua y la literatura. Murcia: Diego Marín.

Decreto número 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 6 de septiembre de 2014, núm. 206, pp. 33054-33556.

Decreto número 286/2007, de 7 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. Boletín Oficial de la Región de Murcia, 12 de septiembre de 2007, núm. 211, pp. 26387-26450.

Navarro, A. F. R. (2015). Enseñanza de la ortografía, tratamiento didáctico y consi¬deraciones de los docentes de Educación Primaria de la provincia de Almería. Investigaciones Sobre Lectura, (4), 7-24.

Real Academia Española (2010). Ortografía de la lengua española. Madrid: España.

Rodari, G. (1973). Gramática de la fantasía. Barcelona: Reforma de la escuela.

Sotomayor, C., Molina, D., Bedwell, P. y Hernández, C. (2013). Caracterización de problemas ortográficos recurrentes en alumnos de escuelas municipales chilenas de 3º, 5º y 7º básico. Revista signos, 46(81), 105-131.

Zayas, F. (2007). Ortografía y aprendizaje de la lengua escrita. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 5, 103-113.

Libros de texto

Romo, L. (Ed.) (2008). Lengua castellana 3º primaria. Proyecto: La casa del saber. Madrid: Santillana Educación.

Romo, L. (Ed.) (2008). Lengua castellana 4º primaria. Proyecto: La casa del saber. Madrid: Santillana Educación.

Romo, L. (Ed.) (2009). Lengua castellana 5º primaria. Proyecto: La casa del saber. Madrid: Santillana Educación.

Romo, L. (Ed.) (2009). Lengua castellana 6º primaria. Proyecto: La casa del saber. Madrid: Santillana Educación.

Oro, B., Cantalejo, A., González, M. R., Gil, C., Alonso, S., Martí, M. y Hernández, O. (2009). Lengua 5 EP. Proyecto Timonel. Madrid: Ediciones SM.

Oro, B., Cantalejo, A., González, M. R., Gil, C., Alonso, S., Martí, M. y Hernández, O. (2009). Lengua 6 EP. Proyecto Timonel. Madrid: Ediciones SM.

Oro, B., González, M. R., Gil, C. y Martí, M. (2009). Lengua 4 EP. Proyecto Tirolina. Madrid: Ediciones SM.

Published

2017-05-26

How to Cite

Ayala Ato, S., & Montaner Bueno, A. (2017). Review of the treatment of the orthographic rules of the spelling g and j in the manuals of second and third cycle of Primary Education and its impact on teaching. Contextos Educativos. Revista De Educación, 83–101. https://doi.org/10.18172/con.2909

Issue

Section

Research, Review and Discussant Articles