The development of emotional intelligence optimizing cognitive abilities through the compulsory education

Authors

  • José Miguel Mestre Navas Universidad de Cádiz http://orcid.org/0000-0002-6822-4970
  • Nélida Pérez Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica. Facultad de Educación. Universidad de Alicante
  • Gabriel González de la Torre Departamento de Psicologia Unniversidad de Cádiz
  • Juan Manuel Núñez Lozano Centro de Apoyo a la Formación e Innovación Educativa de Irún (Gipuzkoa)-Berritzegune Euskadi
  • Rocío Guil Bozal Departamento de Psicologia Univesidad de Cádiz http://orcid.org/0000-0003-4425-2800

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.3023

Keywords:

Emotional Intelligence, emotional education, Cattell-Horn- Carroll Theory of Cognitive Abilities, socio-emotional learning

Abstract

Since Emotional Intelligence (EI) was developed in 1990 (Salovey & Mayer, 1990), quickly the field of Education took advantage of the possibilities of EI. Indeed, EI-specific programs proliferated and developed as SEL–Socio- Emotional Learning Programs. However, there is an alternative to realize non-specifically and longer and viability way for improving the implicit abilities of EI. Our document claims to work a theoretical proposal to develop the EI in compulsory education through the subjects. The proposal is based on the Cattell- Horn-Carroll Theory of Cognitive Abilities (CHC). CHC abilities are stimulated by the most of the mandatory subjects of both Primary and Secondary Schools. The second stratum of CHC model is composed of similar cognitive abilities as 1997 Ability EI Model (perception, using, understanding, and managing emotions). Current works (see Mestre, MacCann, Guil, & Roberts, 2016) have pointed out that these capacities of the second stratum are connected to the capabilities of EI. Therefore, any educational activity that optimizes perception, understanding, cognitive attentional control or planning is affecting the development of EI. Promoting EI involves “hot” information processing. It is convenient to use transversely “hot information processing –this means that this information has special meaning for the people (Mayer, Caruso, & Salovey, 2016). Connecting “hot” information to mandatory subjects teaching would develop the abilities of EI. Sciences and Natural Sciences can improve emotional perception. However, Social Sciences and Humanities foster both emotional understanding and knowledge. Finally, the different contingencies that occur in school life scenarios are suitable for training of emotional regulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Miguel Mestre Navas, Universidad de Cádiz

Profesor Titular de Universidad

Miembro de la ISRE (Internationl Society for Researchers on Emotions)

Miembro de la División 1 y 5 de la APA

Miembro fundador del Laboratorio de Inteligencia Emocional. Autor de varios artículos ISI de impacto y de más de 100 capitulos de libro y 5 libros

Nélida Pérez, Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica. Facultad de Educación. Universidad de Alicante

Departamento de Psicología Evolutiva y DidácticaDepartamento de Psicología Evolutiva y Didáctica

Gabriel González de la Torre, Departamento de Psicologia Unniversidad de Cádiz

  • Miembro del grupo de investigación, Plan Andaluz de Investigación, HUM-843 Inteligencia emocional.
  • Investigador principal del proyecto homologado ref. AYA2010-18573 Aspectos neurocognitivos de simulaciones de vuelos espaciales de larga duración. The Mars-500 experience. Fecha inicio: 01/01/2011 Fecha fin: 31/12/2013. Ministerio de Ciencia e Innovación. Gobierno de España.
  • Responsable del contrato-OTRI OT2011-133  con la Asociación  de Hogares para niños privados de ambiente familiar Nuevo Futuro de Cádiz  para el Asesoramiento y coordinación en materia de menores privados de ambiente familiar e institucionalizados en Centros de Protección de Menores.
  • Coordinador de Movilidad del Grado en Psicología.
  • Miembro del consejo de departamento de Psicología.

Rocío Guil Bozal, Departamento de Psicologia Univesidad de Cádiz

Directora del Departaemnto de Psicología y del Laboratorio de Inteligencia Emocional de la Universidad de Cádiz

References

Barraca, J., Fernández-González, A. y Sueiro, M. (2009). Test de Sensibilidad a las Interacciones Sociales (TESIS): Una prueba objetiva para la medición de la inteligencia emocional. Bizkaia: AlborCohs.

Belfield, C., Bowden, B., Klapp, A., Levin, H., Shand, R., & Zander, S. (2015). The economic value of social and emotional learning. New York, NY: Center for CostBenefit Studies in Education, Columbia University.

Brackett, M. A., & Rivers, S. E. (2013). Transforming Students' Lives with Social and Emotional Learning. En R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Eds.), International Handbook of Emotions in Education (pp. 368-388). New York, NY: Taylor and Francis.

Brackett, M. A., Rivers, S. E., Shiffman, S., Lerner, N., & Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: a comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 780–795. doi:10.1037/0022-3514.91.4.780

Bruner, J. S. (1973). The Relevance of Education. New York: Norton.

Detterman, D. K. (1982). Does 'g' exist? Intelligence, 6(2), 99-108. doi:10.1016/0160- 2896(82)90008-3

Duckworth, A. L., Quinn, P. D., & Tsukayama, E. (2012). What no child left behind leaves behind: The roles of IQ and self-control in predicting standardized achievement test scores and report card grades. Journal of Educational Psychology, 104(2), 439-451. doi:10.1037/a0026280

Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Gullotta, T. P. (Eds.). (2015). The Handbook of Social and Emotional Learning. New York, NY: The Guilford Press.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A metaanalysis of school-based universal interventions. Child Development, 82, 405–432. doi:10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Flanagan, D. P., & Dixon, S. G. (2013). The Cattell–Horn–Carroll Theory of cognitive abilities. En C. R. Reynolds, K. J. Vannest, & E. Fletcher-Janzen (Eds.), Encyclopedia of Special Education (pp. 368–382). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Galotti, K. M. (2008). Cognitive Psychology: In and Out of the Laboratory, 4th Edn. Belmont, CA: Thomson Wadsworth.

Goldstein, E. B. (2008). Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research, and Everyday Experience, 2nd Edn. Belmont, CA: Thomson Wadsworth.

Gross, J. J., & Barrett, L. F. (2011). Emotion Generation and Emotion regulation: One or Two Depends on Your Point of View. Emotion Review, 3, 1, 8-16. doi: 10.1177/1754073910380974 21479078

Gross, J. J. & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. En J. J. Gross, (Ed.). Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York: Guilford Press.

Ivcevic, Z., & Brackett, M. A. (2015). Predicting creativity: Interactive effects of openness to experience and emotion regulation ability. Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts, 9(4), 480–487. doi: 10.1037/a0039826

Joseph, D. L., & Newman, D. A. (2010). Discriminant Validity of Self-Reported Emotional Intelligence: A Multitrait-Multisource Study. Educational and Psychological Measurement, 70(4), 672–694. doi:10.1177/0013164409355700

Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Strauss, Giroux

Kosslyn, S., & Miller, W. (2013). Top brain bottom brain: surprising insights into how you think. Nueva York: Simon and Schuster.

Lazarus, R. S., & Lazarus, B. N. (1996). Passion & Reason. Nueva York: Oxford Univversity Press.

Legree, P. J., Psotka, J., Robbins, J., Roberts, R. D., Putka, D. J., & Mullins, H. M. (2014). Profile similarity metrics as an alternate framework to score rating-based tests: MSCEIT reanalyses. Intelligence, 47, 159-174. doi:10.1016/j.intell.2014.09.005

Levin, H. M. (2012). More than just test scores. Prospects, 42, 269–284. doi:10.1007/s11125-012-9240-z

Lopes, P. N., Mestre, J. M., Guil, R., Kremenitzer, J. P., & Salovey, P. (2012). The Role of Knowledge and Skills for Managing Emotions in Adaptation to School: Social Behavior and Misconduct in the Classroom. American Educational Research Journal, 49(4), 710–742. doi:10.3102/0002831212443077

MacCann, C., Joseph, D. L., Newman, D. a, & Roberts, R. D. (2014). Emotional intelligence is a second-stratum factor of intelligence: Evidence from hierarchical and bifactor models. Emotion, 14(2), 358–74. doi:10.1037/a0034755

Márquez, L., & Mestre, J. M. (2012). Mindfulness: sobre la gestión y evocación de emociones. En C. González-Ferreras, D. González-Manjón, R. Guil, & J. M. Mestre (eds.), Aportaciones Recientes al Estudio de la Motivación y de la Emoción. (pp. 269-275). Sevilla: Fenix

Mayer, J. D., Caruso, D., & Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review. Advance online publication.

Mayer, J. D., & Salovey, P. (2007). ¿ Qué es la inteligencia emocional? En J. M. Mestre & P. Fernández-Berrocal (eds.), Manual de Inteligencia Emocional (pp. 25-45). Madrid: Pirámide.

Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R., & Sitarenios, G. (2003). Measuring emotional intelligence with the MSCEIT V2.0. Emotion, 3(1), 97–105. doi:10.1037/1528-3542.3.1.97

McGrew, K. S. (2009). CHC theory and the human cognitive abilities project: Standing on the shoulders of the giants of psychometric intelligence research. Intelligence, 37(1), 1-10. doi: 10.1016/j.intell.2008.08.004

Medina, R., De La Torre, M. C., Pérez-Alarcón, I., Reyes, M. J., Ceballos-Zúñiga, M. L., & Mestre, J. M. (2012). Una Valoración del TESIS (Test De Sensibilidad De Interacción Social) como Criterio de la Inteligencia Emocional. En C. González-Ferreras, D. González-Manjón, R. Guil, & J. M.

Mestre (eds.), Aportaciones Recientes al Estudio de la Motivación y de la Emoción. (pp. 303-309). Sevilla: Fenix

Mestre, J. M. (2003). Validación empírica de una escala para medir la inteligencia emocional, desde un modelo mixto, en una muestra de estudiantes de la Bahía de Cádiz. Tesis Doctoral. Universidad de Cádiz

Mestre, J. M., Araujo, A., Guil, R., & Gi-Olarte, P. (2009). It is enough unerstanding the anxiety but also managing it. In Psychology & Health, 24, 270–271. doi:10.1080/08870440903126421

Mestre, J. M., Comunian, A. L., & Comunian, M. L. (2007). Inteligencia emocional: una revisión a sus primeros quince años y un acercamiento conceptual desde los procesos psicológicos. En J. M. Mestre & P. Fernández-Berrocal (Eds.), Manual de Inteligencia de intelilgencia Emocional (pp. 45–66). Madrid: Pirámmide

Mestre, J. M., & Fernández-Berrocal, P. (2007). Prólogo de los coordinadores. En J. M. Mestre & P. Fernández-Berrocal (eds.), Manual de la Inteligencia Emocional. (pp. 21-24). Madrid: Piramide.

Mestre, J. M., Guil, R. (2006). Medidas de ejecución versus medidas de autoinformes de Inteligencia Emocional. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 413-425.

Mestre, J. M., & Guil, R. (2012). La Regulación de las Emociones: Una vía para la adaptación personal y social. Madrid: Pirámide.

Mestre, J. M., Guil, R., Brackett, M., & Salovey, P. (2008). Inteligencia Emocional: definición, evaluación y aplicaciones desde el modelo de habilidades de Mayer y Salovey. En F. Palmero & F. Martínez-Sánchez (eds.), Motivación y Emoción. (pp. 407-438). Madrid: McGraw-Hill.

Mestre, J. M., Guil, R., & Gil-Olarte, P. (2004). Inteligencia Emocional: algunas respuestas empíricas y su papel en la adaptación escolar en una muestra de alumnos de secundaria. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, VII, 6, Recuperado el 3 de Abril de 2016 desde http://reme.uji.es/articulos/numero22/article5/numero%2022%20article%205%20INTEL.pdf

Mestre, J. M., Guil, R., Lopes, P., Salovey, P., & Gil-Olarte, P. (2006). Emotional intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18, 112–118.

Mestre, J. M., Larrán, C., Herrero, J., Guil, R., & de la Torre, G. G. (2015). PERVALE-S: a new cognitive task to assess deaf people’s ability to perceive basic and social emotions. Frontiers in Psychology, 6, 1-13. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01148

Mestre, J. M., MacCann, C., Guil, R., & Roberts, R. D. (2016). Models of cognitive ability and emotion can better inform contemporary emotional intelligence frameworks. Emotion Review. Advance online publication.

Mestre, J. M., Núñez-Vázquez, I., & Guil, R. (2007). Aspectos psicoevolutivos, psicosociales y diferenciales de la inteligencia emocional. En J. M. Mestre & P. Fernández-Berrocal (Eds.), Manual de inteligencia emocional (pp. 151–170). Madrid: Pirámide.

Mestre, J. M., Pérez-Alarcón, I., Larrán, C., Guil, R., & Hidalgo, V. (2014). PERCEXPVAL: Un instrumento para medir la capacidad para percibir y valorar emociones básicas en niños de la etapa infantil (3-6 años). Resultados recientes en su comparación con el Emotion Match Task (EMT). En A. Acosta, J. L. Megías, & J. Lupiáñez (Eds.), Avances en el estudio de la Motivación y de la Emoción: VIII Simposio de la Asociación de Motivación y de la Emoción. (pp. 181–187). Granada, Spain: Universidad de Granada.

Mikolajczak, M. (2009). Moving beyond the ability-trait debate: A three level model of emotional intelligence. E-Journal of Applied Psychology, 5, 25-31.

Nafukho, F. M. (2010). Emotional Intelligence and Performance: Need for Additional Empirical Evidence. Advances in Developing Human Resources, 11(6), 671–689. doi:10.1177/1523422309360838

Nathason, L., Rivers, S., Flynn, L, & Brackett, M. (2016). Creating Emotional Intelligence Schools with RULER. Emotion Review. Advanced publication online.

Peña-Sarrionandia, A., Mikolajczak, M., & Gross, J. J. (2015). Integrating emotion regulation and emotional intelligence traditions: a meta-analysis. Frontiers Psychology, 6:160. doi: 10.3389/fpsyg.2015.00160

Plucker, J. A., & Esping, A. (Eds.). (2014). Human intelligence: Historical influences, current controversies, teaching resources. Recuperado el 3 de Abril, 2016 desde http://www.intelltheory.com.

Ramos-Díaz, N., Recondo, O, & Henríquez, H. (2012). Practica la Inteligencia Emocional Plena: la gestión eficaz de las emociones a través de mindfulness. Barcelona: Ed Kairós.

Rementería, I. (2001). Prevenir en drogas: paradigmas, conceptos y criterios de intervención. Serie Políticas Sociales. CEPAL/ECLAC. División de Desarrollo Social de Santiago de Chile. Recuperado el día 3 de Abril de 2016 de: http://www.eclac.org/publicaciones/xml/4/8044/lcl1596-P.pdf

Rodrigues Gonzales, A. (1995). La Segunda Guerra Mundial-La Guerra en Europa. Madrid: Akal.

Ruiz-Aranda, D., Cabello, R., Palomera, R., Extremera, N., Salguero, J. M., & Fernández-Berrocal, P. (2013). Programa INTEMO. Guía para mejorar la inteligencia emocional de los adolescentes. Madrid: Pirámide.

Salovey, P. (Comp.) (1991). The Psychology of jealousy and envy. Nueva York: Guilford.

Salovey, P., Hsee, C. K., & Mayer, J. D. (1993). Emotional intelligence and the self-regulation of affect. En D. M. Wegner & J. W. Pennebaker (Eds.), Emotion regulation in couples and families Pathways to dysfunction and health (pp. 258–277). Prentice Hall.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9(3), 185–211. doi:10.1016/S0962-1849(05)80058-7

Schneider, W. J., & Newman, D. A. (2015). Intelligence is multidimensional: Theoretical review and implications of specific cognitive abilities. Human Resource Management Review, 25, 12–27. doi: 10.1016/j.hrmr.2014.09.004

Smith, R. H., Kim, S. H., & Parrott, W. G. (1988). Envy and jealousy: Semantic problems and experiential distinctions. Personality and Social Psychology Bulletin, 14, 401-409.

Wranik, T., Barrett, L. F., & Salovey, P. (2007). Intelligent emotion regulation: Is knowledge power? In J, J, Gross (ed), Handbook of Emotion Regulation. (pp. 393-407). New York, NY: Guilford Press.

Published

2017-02-03

How to Cite

Mestre Navas, J. M., Pérez, N., González de la Torre, G., Núñez Lozano, J. M., & Guil Bozal, R. (2017). The development of emotional intelligence optimizing cognitive abilities through the compulsory education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (20), 57–75. https://doi.org/10.18172/con.3023