“Youtubescopes”: an experience of innovation and creativity for audiovisual culture through project-based learning
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.3125Keywords:
Teaching strategies, new technologies, Seventh Art, project-based learning, collaborative working in the classroomAbstract
This article describes and analyzes the design called “Youtubescopios”, an innovation, creativity project to complement the audiovisual content of different subjects in Secondary and High Schools. It consists basically in using the application of technologies added to smartphones in order to learn and recreate the features of the Seventh Art in its origins. It also aims to promote different skills, both content (Kouleshov effect, stop-motion and so on) and pedagogical (collaborative working and Flipped Classroom, among others), because it is organized by the methodology of project-based learning.
Downloads
References
Alonso Valdivieso, C. (2015). Enseñar con Motion Graphics. Relatec. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14. http://doi.org/10.17398/1695-288X.14.3.75.
Andreu Sánchez, C. y Martín Pascual, M. A. (2014). La narrativa transmedia audiovisual a través de plataformas móviles: creación de transmedia, una aplicación real en un entorno educomunicativo. En J. Sierra Sánchez y F. García García (Eds.), Tecnología y narrativa audiovisual (pp. 153-168). Madrid: Fragua.
Antúnez del Cerro, N. y Castro, J. A. (2010). MuPAI animado: propuestas educativas para adolescentes sobre técnicas de animación en la creación audiovisual. Arte, individuo y sociedad, 22, 91-102.
Antúnez del Cerro, N. y Castro, J. A. (2015). Del set a la red. Introducción a la Filmografía del MuPAI (2007-2014). En M. San Andrés Mova (Ed.), Congreso Internacional Museos Universitarios. Tradición y Futuro (pp. 431-437). Madrid: Universidad Complutense.
Ballarín Romero, L. y Cabezudo i Fors, I. (2015). La metodología Flipped Classroom en la enseñanza de la fotografía. Comunicación y Pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 285-286, 89-94.
Boj Tovar, C. y Díaz, D. (2014). Narrativas espaciales y telefonía móvil: herramientas para el análisis de un nuevo formato audiovisual. En J. Sierra Sánchez y F. García García (Eds.), Tecnología y narrativa audiovisual (pp. 891-900). Madrid: Fragua.
Checa Romera, M., García Varela, A. B., del Castillo Fernández, H., Monjelat, N. y Casas, X. (2011). Cultura participativa y machinima: creaciones audiovisuales en las aulas. En M. Gértrudix Barrio, F. Gértrudix Barrio y F. García García (Eds.), Actas II Congreso Internacional Sociedad Digital: Espacios para la interactividad y la inmersión (pp. 227-241). Madrid: Asociación científica Icono 14.
Establés Heras, M. J. y Manzur Herrá, K. (2014). Cine mudo y videoclips musicales: una propuesta para enseñar narrativa audiovisual en las aulas. En J. Sierra Sánchez y F. García García (Eds.), Tecnología y narrativa audiovisual (pp. 245-262). Madrid: Fragua.
García Martínez, J. D. (2012). Stop-motion: comunicación, creación y diversión. Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 1, 107-118.
Gómez García, I., Castro Lemus, N. y Toledo Morales, P. (2016). La Flipped Classroom a través del Smartphone: Efectos de su experimentación en educación física secundaria. Prisma Socia. Revista de Investigación Social, 15, 296-351.
González Álvarez, F. J. (2012). Utilización de Youtube como recurso didáctico. En M. Raposo Rivas y M. E. Martínez Figueira (Eds.), As TIC e as súas aplicacións na aula: misión posible (pp. 59-70). A Coruña: Toxosoutos.
Herráiz Zornoza, B. (2014). Stop Motion Don´t Stop, la exposición. Con A de animación, 4, 56-64. http://doi.org/10.4995/caa.2014.2161.
Johnson, R. G., Johnson, D. W. y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós.
Muñoz Álvarez, T. (2013). Propuesta didáctica: Los protagonista de Cine Mudo. EmásF: revista digital de educación física, 24, 44-55.
Murolo, R. L. (2010). Post-zapping: transmite tú mismo: Youtube como la televisión posmoderna. Razón y palabra, 71. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/N71/VARIA/14%20MUROLO-REVISADO.pdf.
Ramírez García, A. (2010). Youtube y el desarrollo de competencias básicas: una experiencia de investigación en el aula. En J. M. Pérez Tornero (Ed.), Alfabetización mediática y culturas digitales. Barcelona: Gabinete Comunicación y Educación (UAB). Recuperado de http://www.gabinetecomunicacionyeducacion.com/sites/default/files/field/adjuntos/youtube_y_el_desarrollo_de_competencias_basicas_una_experiencia_de_investigacion_en_el_aula.pdf.
Sánchez Fariñas, G. y San Julián Alonso, R. (2014). Del stop-motion al time-lapse: de atracción de feria a espectáculo del tiempo. En J. Sierra Sánchez y F. García García (Eds.), Tecnología y narrativa audiovisual (pp. 443-470). Madrid: Fragua.
Sánchez Rincón, F. E. (2011). El aprendizaje basado en proyectos como técnica didáctica en la pedagogía del cine: aplicación de una técnica didáctica. Comunicación, 28, 73-80.
Trujillo, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos. Infantil, Primaria y Secundaria. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Vidal Prades, E. D. y Ventura Chalmeta, E. (2014). La interdisciplinariedad del stop-motion en Ciencias Sociales. En J. Pagès i Blanch y A. Santisteban (Eds.), Una mirada al pasado y un proyecto de futuro: investigación e innovación en Didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 535-544). Barcelona: Universitat de Barcelona y Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.