Vital projects of university gypsy women: opening routes, welcoming traditions

Authors

  • Patricia Vargas del Amo Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.3305

Keywords:

Gypsy woman, Academic success, life proyect, teachers, family

Abstract

The article aims to show a synthesis of the first results obtained from a broader research, focused on finding information from the life histories of four gypsy women, regarding the factors that have intervened in the successful and prolonged academic lives, so far to conclude university studies or being currently attending, together with the construction of their life projects, based on the meaning of their experiences and the sense they give to the concept of educational success. As a way to search for information I have used a narrative methodology, opting for life histories, giving space to listening from a conversational context where the interviews have been understood as a communicative exchange. It is from these life stories that this document is born, taking from them some fragments to analyze dimensions, delving into the importance of the support and accompaniment of their families and teachers along their career paths, to approach the educational experiences of success and continuity of these four university women, different from each other but with a common starting point, being women, being gypsies and endowing meaning and importance to academic life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Vargas del Amo, Universidad de Málaga

Didáctica y Organización Escolar. Estudiante de doctorando

References

Abajo, J. E. y Carrasco, S. (2004). Experiencias y trayectorias de éxito escolar de gitanas y gitanos en España. Madrid: CIDE/IM.

Akey, T. (2006). School context, student attitudes and behavior, and academic achievement. An exploratory analysis. MDRC (www.mdrc.org).

Andrés, M. T. (s.f.). La comunidad gitana y la educación. Publicación personal. Recuperado de: http://www2.uned.es/congreso-inter-educacion-intercultural/Grupo_discusion_3/40.%20T.pdf.

Arguedas, I. y Jiménez, F. (2007). Factores que promueven la permanencia de estudiantes en la educación secundaria. Actualidades Investigativas en Educación, 7(3), 1-36. Recuperado de: http://revista.inie.ucr.ac.cr.

Blanco, N. (Coord.) (2015). Factores pedagógicos que favorecen el éxito escolar en estudiantes de enseñanza postobligatoria. Informe de investigación. Recuperado de: http://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/8035.

Blanco, N. y Sierra, N. (2015). Aprender a escuchar. Cultivar la disponibilidad en la investigación educativa. V Jornadas de Historias de Vida en Educación. Almería.

Bligia, M. y Bonet-Marti, J. (2009). La construcción de narrativas como método de investigación psicosocial. Prácticas de escritura compartida. Forum: Qualitative Social Research, 10(8). http://doi.org/10.17169/fqs-10.1.1225.

Bolivar, A. (2002). El estudio de caso como informe biográfico-narrativo. Arbor, 675, 559-578.

CNIIE (2014). La escolarización de la población gitana. Boletín de Educación, 3. Recuperado de: http://educalab.es/documents/10180/62610/Boletin3_Febrero2014.pdf/96a096d2-6b3d-4bab-805f-9465e9df6025.

Colectivo Ioé (2015). Las mujeres gitanas en la educación secundaria. Causas de abandono y éxito escolar. Madrid: CNIIE.

Connelly, M. y Clandinin, D. J. (1995). Relatos de experiencia e investigación educativa, en Larrosa, J. et al. (Comp.) Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. (pp.11-59). Barcelona: Laertes.

Contreras, J. y Pérez de Lara, N. (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata.

CREADE (2010). Gitanos: de los mercadillos a la escuela y del instituto al futuro. Madrid: MEC.

Da Fosenca, A. (2009). La mujer gitana en el siglo XXI. Anales de Historia Contemporánea, 25, 234-238.

FSG (2006). Incorporación y trayectoria de niñas gitanas en la ESO. Madrid: CIDE/IM.

FSG (2010). Evaluación de la normalización educativa de las alumnas y los alumnos gitanos en la Educación Primaria. Madrid: CIDE/IM.

FSG (2013). El alumnado gitano en Secundaria. Un estudio comparado. Madrid: CNIIE.

García, S. y Blanco, N. (2015). Los ciclos formativos de grado medio: una opción para salir del laberinto personal y académico. Tendencias Pedagógicas, 25, 301-320.

Gamella, J. F. (2011). Historias de éxito. Modelos para reducir el abandono escolar de la adolescencia gitana. Madrid: MEC.

Hernández, F. y Padilla, P. (2013). Cuestionar el éxito y el fracaso escolar. Cuadernos de Pedagogía, 30, 56-59.

Hernández, E. (2002). Factores psicosociales en la adaptación y el desempeño escolar en una muestra gitana. Tesis Doctoral de la Universidad de Oviedo. Recuperado de: http://gip.uniovi.es/docume/gitanos/Tes_Gita_2002.pdf.

Laparra, M. (Coord.) (2011). Diagnóstico social de la comunidad gitana en España. Un análisis contrastado de la Encuesta del CIS a Hogares de Población Gitana 2007. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.

Liégeois, J. P. (1998). Minoría y Escolaridad: el Paradigma Gitano. Madrid: Presencia Gitana/Interface.

Márquez, M. J. y Padua, D. (2009). La Institución educativa, un espacio a revisar: las adolescentes gitanas en su trayectoria educativa. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 23(1), 73-88.

Montañés Álvarez, P. (2011). Una aproximación a la realidad de las mujeres gitanas desde la perspectiva de género. Acciones e Investigaciones Sociales, 29, 87-104.

Pujal, M. (2003). La tarea crítica: interconexiones entre el lenguaje, deseo y subjetividad. Política y Sociedad, 40(1), 129-140.

Puigvert, L. (2001). Las otras mujeres. Barcelona: El Roure.

Sierra, E. (2013). La secundaria vivida. Estudio narrativo sobre experiencias masculinas de fracaso escolar. Tesis doctoral. Universidad de Málaga. Recuperado de: http://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/6739.

Valls, R. y Aubert, A. (2003). Mujeres gitanas superando la exclusión social a través de la educación. Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 24, 23-34.

Villalba, P. (2000). La promoción de la mujer gitana desde una perspectiva de género. Gitanos. Pensamiento y Cultura, 5, 20-26.

Published

2018-03-08

How to Cite

Vargas del Amo, P. (2018). Vital projects of university gypsy women: opening routes, welcoming traditions. Contextos Educativos. Revista De Educación, (21), 99–113. https://doi.org/10.18172/con.3305