La investigación-acción y la autonomía profesional del profesor

Authors

  • Herminia García Ruso Universidad de Santiago

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.375

Abstract

We will show the outline of the new teacher briefed in the Education Reform and will make a brief study of the curricular perspectives, showing preference for the reconceptualist perspective of the curriculum. In coherence with this perspective, the propasal of a technical-critical model of teacher training will be included. From this perspective teacher training promotes their own research function in which Action-research, will play a first rate role as a research and training strategy, which could be designed, lead and manipulated by thc teachers themselves to improve their teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNOLD, P. J. (1979): Meaning in Movement, sport and Physical Education. London: Heineman.

CARR, D. (1983a): The place of physical education in the school curriculum. Momentum, 8(1), 9-12.

CARR, D. (1983b): On physical education and education significance. Momentum, 8(3), 21-24.

CLARK, CH. M. y PETERSON, P. L. (1986): Teacher's thought processes. En Wittrock, M. C. (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd. ed.). New York: MacMillan (pp. 255-296, trad. cast., 1990, La investigación de la enseñanza. MEC: Paidos pp. 433-539).

ELLIOTI, J. (1990): La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

GIMENO, J. (1988): El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

GRUNDY, S. (1987): Currículum: productor praxis. London: The Falmer Press (trad. cast., 1991, Producto o praxis del currículum. Madrid: Morata).

HABERMAS, J. (1972): Knowledge and human interests. London: Heinemann.

HABERMAS, J. (1974): Theory and Practice. London: Heinemann (trad. cast., 1987, Teoría y praxis. Estudios de filosofía social. Madrid: Tecnos).

KEMMIS, S. (1988): El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Morata.

KEMMIS, S. y McTAGGART, R. (1988): Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.

KIR, D. (1990a): Educación Física y currículum, introducción crítica. Universidad de Valencia: Servei de Publicacions.

LAWSON, H. A. (1983): Paradigms far research on teaching and teachers. En Templin, T. y Olson, J. (Eds.), Teaching in physical education. Champaign: Human Kinetics, pp. 339-358.

LAWSON, H. A. (1986): Occupational socialization and the design of teacher education programs. Journal of teaching in physical education, 5(2), 107-116.

MARCELO, C. (1996): Investigación evaluativa de las experiencias de innovación educativa. En Villa, A. (Coord.), Evaluación de experiencias y tendencias en la formación del profesorado. I.C.E. lnde Deusto, pp. 345-369.

MONTERO, L. (1987): La formación del profesorado como proceso. En Materiales pedagógicos. Santiago: Servicio de Publicaciones da Universidade, pp. 131-140.

OJA, S. N. y HAM, M. C. (1984): A cognitive-developmental approach to collaborative action research with teachers. Teachers College Record, 86(1), 171-192.

SCHÓN, D. A. (1983): The ref/ective practitioner. How professiona/s think in action. New York: Basic Books, lnc., Publishers.

SCHÓN, D. A. (1987): Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey Bass Publishes.

SHULMAN, L. S. (1989): Teaching the discipline liberally. Paper presented at the National Holmer Gruoup Meeting. Atlanta.

STENHOUSE, L. (1984): La investigación y desarrollo del currículum. Morata. Madrid.

STENHOUSE, L. (1987): La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

VEENMAN, S. (1984): Perceived problems of beginning teachers. Review of Education of Research, 54(2), 143-178.

ZEICHNER, K. M. (1983): Alternative paradigms of teacher Education. Journal of teacher Education, 34(3), 3-9.

ZEICHNER, K. M. (1987): Enseñanza reflexiva y experiencias de aula en la formación del profesorado. Revista de Educación, 282, 1 61-189.

ZEICHNER, K. M. y LISTON, D. (1987): Teaching student teachers to be reflect. Harvard Educational Review, 57(1), 22-48.

Published

2013-05-14

How to Cite

García Ruso, H. (2013). La investigación-acción y la autonomía profesional del profesor. Contextos Educativos. Revista De Educación, (1), 155–161. https://doi.org/10.18172/con.375

Issue

Section

Research Studies