Acción pedagógico-social con menores que tienen dificultades en la socialización

Authors

  • José Vicente Merino Fernández Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.377

Abstract

The main goal of this study is to explore and ponder the contribution of the social-pedagogical action to a education and reeducation of the minor whith socialization problems. For this porpuse the author analyses and develops the minor with socializations problems like people who bear or acquire a special or exceptional educative needs. Also, the author offers three practice implements: 1. Sorne principles of the social-pedagogical actions. 2. A scheme or guide to elaborate a individual currículum system (adaptaciones curriculares individuales) or the program's individualization. 3. A theoretical-practical construct to show the steps of a the "individual case" like a individual intervention pattern or model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBINUM, J. (1977). Teaching and personal relationships. Educational Theory, XXXVII, 4, 297-303.

BALL, S. J. (1989. La micropolítica de la escuela. Barcelona-Paidós.

BOUTIN, A. y DURNING, P. (1991 ). Intervenciones socioeducativas en el medio familiar. Madrid: Narcea

CASTAÑÉ, J. (1980). El fin social de la educación. Madrid: Bruño.

CASTAÑÉ, J. (1981). El concepto de educación como desarrollo intencional perfectivo. Revista Española de Pedagogía, 1(53), 1-61.

COLOM, J. (1982). Teoría y metateoría de la educación. Mexico:Trillas.

FACULTAD DE FILOSOFÍA Y CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN (1984). Programación docente de Ciencias de la educación. Madrid: Universidad Complutense. Facultad de Filosofía y Ciencia de la Educación, Programa de Pedagogía General del Departamento de Pedagogía Sistemática.

FERNÁNDEZ, P. (1991). La función tutorial. Madrid: Castalia.

FORO EUROPEO DE SEGURIDAD URBANA (1993). Urban cultural space and urban security. París: La Villete.

FRANTA, H. (1982). lnterazione educativa. Roma: LAS.

GOLDSTEIN, A. P. (1991 ). El comportamiento agresivo. Madrid: Edit. Biblioteca de Psicología.

IBAÑEZ MARTIN, J. A. (1989). Hacia una formación humanística. Barcelona:Herder.

JOVER, G. (1991). Relación educativa y relaciones humanas. Barcelona: Herder.

MARTIN RODRIGUEZ, J. (1993). Similarities in attitudes toward interpersonal aggression in Finland, Poland, and Spain, Journal o Social Psychology, 13, 737-739.

MARTIN RODRIGUEZ, J. (1996) Aggression: causes and functions. Hiroshima Forum for Psychology, 17, 21-37.

MARTIN RAMIREZ J. y FUJIMARA, T. (1997). Cross-cultural study of attitudes toward interpersonal aggression. Ewansei Gakuin University Sociology Studies, 78: 97-103.

MARTINEZ, A. (1995). El estudio de casos para profesionales de la acción social. Madrid: Narcea.

MEDINA, A. (1993). El clima social del centro educativo. Madrid: UNED.

MERINO, J. V. (1982). Problemas de base implicados en el proceso de integración social del deficiente mental. Bordón, 244, 425-449.

MERINO, J. V. (1984). Socialización y educación. En Quintana Cabanas, J. Mª. Sociología y economía de la educación. Madrid: Anaya.

MERINO, J. V. (1985). "El proceso de socialización en sujetos de Educación Especial: principios, líneas y programas de intervención educativa". Bordón, 256, Enero-Febrero, 43-70.

MERINO, J. V. (1985). Funciones de la investigación-acción en las UU. PP. Revista Entre Líneas, 2, 75-89.

MERINO, J. V. (1987). Supuestos básicos para una pedagogía preventiva de la inadaptación y delincuencia juvenil. Bordón, 267, 173-187.

MERINO, J. V. (1992). Acción preventiva de la inadaptación social. Revisión de planteamientos y perspectivas de futuro. En Muñoz Sedano, A. (Ed.), El educador social: profesión y formación universitaria. Madrid: Ed. Popular.

MORENO, M. (1997). Intervención psicoeducativa en las dificultades del desarrollo. Barcelona: Ariel Educación.

MUÑOZ SEDANO, A. (Ed.) (1992). El educador social: profesión y formación universitaria. Madrid:Popular.

ORTEGA ESTEBAN, J. (1992) La intervención comunitaria preventiva frente a la inadaptación social. Conferencia presentada en la Facultad de Educación de la Universidad Complutense durante la Semana de Educación Social.

QUINTANA, J. Mª. (1984). Pedagogía social. Madrid: Dykinson

QUINTANA, J. Mª. (1995). Teoría de la educación. Concepción antinómica de la educación. Madrid: Dykinson.

SABANZA, V. (1995). Progreso intelectual y social de los alumnos en la integración escolar. Tesis Doctoral. Madrid: UNED. Facultad de Educación.

STROMQUIST, N. P. (1996). "La violencia escolar en los Estados Unidos de América: tendencias, causas y respuestas". Perspectivas, 26, 391-416.

TRILLA, J. (1985). Notas para un modelo analítico de la acción educativa. Palma de Mallorca: Seminario Nacional sobre Teoría de la Educación.

WRIGHT, G. H. (1968). An easy in deontic logic and general Theory of action. Amsterdan.

WRIGHT, G. H. (1979). Norma y acción. Madrid: Tecnos.

Published

2013-05-14

How to Cite

Merino Fernández, J. V. (2013). Acción pedagógico-social con menores que tienen dificultades en la socialización. Contextos Educativos. Revista De Educación, (1), 177–200. https://doi.org/10.18172/con.377

Issue

Section

Research Studies