Notas críticas sobre el aprendizaje estético
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.426Abstract
The present essay is a reflection concerning aesthetics as one of the main factors that organize the patterns of social conscience. An approach to the influence of plastic arts (which are the reference of creative activity that coordinates emotional and intellectual aspects of child’s education) will show us the importance embedded in the fact of intervening in the learning of a balanced and aesthetic judgement.Downloads
References
BELJON, J. J. 1993. Gramática del Arte. Madrid, Celeste Ediciones.
DUVIGNAUD, J. 1988. Sociología del arte. Barcelona, Ed. Península.
FERRANT, A. 1997. Todo se parece a algo. Madrid, Visor.
GARÍ, J. 1995. La conversación mural. Madrid, Fundesco.
GENNARI, M. 1994. La educación estética. Barcelona, Instrumentos Paidós.
GIEDION, S. 1981. El presente eterno: Los comienzos del Arte. Madrid, Alianza Forma.
GOMBRICH, E. H. 1997. Temas de nuestro tiempo. Madrid, Debate.
GOMBRICH, E. H. 1997. Gombrich esencial. Madrid, Debate.
GONZÁLEZ GARCÍA, A. 1979. Escritos de Arte de Vanguardia 1900/1945. Madrid, Ed. Turner.
KELLOGG, R. 1979. Análisis de la expresión plástica preescolar. Madrid, Cincel.
LOWENFELD, V. 1972. Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires, Kapelusz.
LUCIE-SMITH, E. 1991. Movimientos artísticos desde 1945. Barcelona, Ediciones Destino.
MARCHÁN FIZ, S. 1987. La estética de la cultura moderna. Madrid. Alianza Forma.
MORRIS, D. 1980. El mono desnudo. Barcelona, Plaza y Janés.
PLATON. 1983. Las Leyes. (Libro II), Centro de estudios constitucionales, Tomo I, traducción de José Manuel Pabón, Madrid.
PLATON 1981. La República. (LibroIII), Centro de estudios constitucionales, Tomo II, traducción de José Manuel Pabón, Madrid.
ROBINSON, A. 1996. La historia de la escritura. Barcelona, Ed. Destino.
VIGOTSKY, L. S. 1982. La imaginación y el arte en la infancia. Madrid, Ed. Akal.
VIÑUALES GONZÁLEZ, J. 1995. Criterios de valoración del Arte Actual. Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.