Poetic texts and young readers in the internet era: about booktobers, bookstgrammers and followers
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.4260Keywords:
Poesía, educación literaria, lectura digital, "booktuber", "bookstagram"Abstract
In the present article we show how in the Internet age new spaces for literary creation acquire a vital importance in the training of readers. The poetics emerged through the blog, social networks and online platforms respond to a multimodal reading model that has transformed the literary landscape today. This social and technological change has to be taken into account if we want our students to approach poetry with interest and delight. It will be necessary, therefore, to open the texts of the canon, to leave the historicist scheme in the teaching of literature and to find in the digital environments ways for the didactic treatment of the contents. Therefore, we consider that the contributions of booktubers, bookstagrammers and video-poets will be key to building bridges between the literature of the canon and new ways of understanding literary writing, especially when we are faced with a millennial audience that does not conceive the world without the communication in network and without the contact with the influencers of the moment.Downloads
References
Álvarez, E. y Romero, M. F. (2018). Epitextos milénicos en la promoción lectora: morfólogias multimedia de la era digital. Letral: revista electrónica de estudios transatlánticos, 20, 71-85.
Campos, F. y Fígares, M. (2010). La crítica en la plaza publica. Siglos XVIII-XX (pequeñas dudas históricas sobre educación y literatura). Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 0(6), 45-60. https://doi.org/10.18239/ocnos_2010.06.04.
Campos, M. y Quiles, M.ª C. (2019). Comunidad de lectores en el aula: un camino privilegiado para la formación académica y social en el ámbito universitario. En Elsa Margarita Ramírez Leyva (Coord.), De la lectura académica a la lectura estética (pp. 95-110). México: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información/UNAM.
Cavallo, G. y Chartier, R. (Coords.) (1997). Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Taurus.
Cordón, J. A. (2019). Hacia un nuevo paradigma del libro y de la lectura: entre la resistencia y la innovación, en J. A. Cordón y R. Gómez (Coords.), Sociedad de lectura y redes de lectores: colaboración, visibilidad y recomendación en el ecosistema del libro, (pp. 11-95). Madrid: Marcial Pons.
García Linares, J. M. (2013). Enseñar literatura en entornos digitales. Álabe, 7.
López Valero, A. y Encabo, E. (2000). El aprendizaje intencional y los entornos informatizados, medios para el desarrollo de las habilidades metalinguisticas: un paso hacia delante en el área de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Lenguaje y textos, 15, 97-106.
Martínez Ezquerro, A. (2016). Las TIC en lengua castellana y literatura: criterios de calidad y recursos didácticos. Revista DIM: didáctica, innovación y multimedia, 34.
Martínez Ezquerro, A. (2017). De la “retórica y poética” a la “literatura”: contexto educativo, disciplinas y manuales en el siglo XIX. Dicenda: estudios de lengua y literatura españolas, 35, 185-203.
Martínez Persico, M. (2018). Poetuiteros, instagramers, influencers. Algunas notas sobre las últimas tendencias de la poesía digital hispánica. En R. Sánchez García (Coord.), Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía española en la era digital. Madrid: Siglo XXI, 141-154.
Martos, E. (2007). El lector del siglo XXI ante las TIC: textos y fluidos. Nuevas hojas de lectura, 15, 8-15.
Martos García, A. (2017). Al hilo de las lecturas escolares y las nuevas demandas educativas. Contextos educativos: revista de educación, 2, 201-215.
Paterna, A. (2018). La comunidad Booktube como propuesta para trabajar la animación a la lectura. En E. López-Meneses et al. (Eds.), Experiencias pedagógicas e innovación educativa: aportaciones desde la praxis docente e investigadora. Barcelona: Octaedro, 987-998.
Quiles Cabrera, M.ª C. (2016). La poesía, .pasada de moda?: el lector infantil y juvenil entre el libro y el ciberespacio. EntreRíos. Revista de Arte y Letras, 25-26, 7-13.
Rovira-Collado, J. (2017). Booktrailer y booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del habito lector. Investigaciones sobre lectura, 7, 55-72.
Sánchez García, R. (2015). El canon abierto. Madrid: Visor.
Sánchez García, R. (Coord.) (2018). Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía española en la era digital. Madrid: Siglo XXI.
Vizcaíno, A., Contreras, P. y Guzmán, M.ª C. (2019). Lectura y aprendizaje informal en YouTube: el booktuber. Comunicar: revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 59, 95-104.
Yubero, S. y Larrañaga, E. (2013). El proceso de construcción del habito lector, aportaciones desde las TIC. Lenguaje y textos, 37, 133-140.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.