Reading and orality in the 21st century school. Teaching materials for linguistic and literacy education in the digital world
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.4274Keywords:
Reading, digital resource, literature, language, oralityAbstract
This paper offers an approach to linguistic and literary education at the secondary level, appealing to the resources offered by new information and communication technologies. In the first place, the analysis shows that currently the teacher's role has become more complex, since he works as a mediator between students, printed books and digital practices, while positioning himself as administrator and guide in the use of virtual tools. In this sense, digital resources are characterized as potential teaching materials, emphasizing those produced in Argentina. Thirdly, the relevance of genres and digital media for the approach to the practice of orality in linguistic and literary education is demonstrated. To do this, and by way of illustration, a series of pedagogical experiences outlined in training courses for teachers and future teachers in Argentina is offered. Finally, and based on the studies of Chartier (2015) and Goldsmith (2015), it is stated that the reflection on language and literary studies are constituted as a field of knowledge in full "boiling" and, attentive to it , the classroom can be a propitious space, both for teachers and students, to investigate and participate in these transformations.Downloads
References
Adell, J. (2004). Internet en educación. Comunicación y Pedagogía, 200, 25-28. Recuperado de http://elbonia.cent.uji.es/jordi/wp-content/uploads/docs/Comunicacion_y_Pedagogia_def.pdf.
Andruetto, M. T. (2019). Discurso de cierre del Congreso de la Lengua. Córdoba: 30/03/2018. Recuperado de https://www.lavoz.com.ar/numero-cero/completo-magistral-discurso-de-maria-teresa-andruetto-para-cierre-del-congreso-de-lengua.
Area Moreira, M. (2004). Los medios de enseñanza o materiales didácticos. Conceptualización y tipos. En M. Area Moreira, Los medios y las tecnologías en la educación (pp. 81-103). Madrid: Pirámide.
Chartier, R. (2015). Del códice a la pantalla: trayectorias de lo escrito. Cuaderno del Inadi, 11. Recuperado de http://cuadernos.inadi.gob.ar/numero-11/del-codice-a-la-pantalla-trayectorias-de-lo-escrito/.
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires (2010). Diseño curricular para la educación secundaria ciclo superior ES4: Literatura. Buenos Aires: DGC y E.
Goldsmith, K. (2015). Escritura no-creativa, gestionando el lenguaje en la era digital. Buenos Aires: Caja Negra.
Magadán, C. (2014). Enseñar lengua y literatura con las TIC. Buenos Aires: Cengaje Learning.
Marchetti, E. y Valente, A. (2016). The Many Voices of Audiobooks: Interactivity and Multimodality in Language Learning. En International Conference on Learning and Collaboration Technologies (pp. 165-176). Springer International Publishing.
Martín-Barbero, J. (2009). Cuando la tecnología deja de ser una ayuda didáctica para convertirse en mediación cultural. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10(1): 19-31.
Ministerio de Educación de la Nación (2015). Lecturas grabadas. Docentes. Buenos Aires: Ministerio de Educación.
Morales Sánchez, M. I. (2014). Enredos digitales. Los retos del lector ante la lectura y la escritura literarias en la red. En M. Campos Fernández-Fígares y E. Martos Núñez, Cartografías lectoras y otros estudios de lectura. La lectura en las universidades públicas andaluzas (pp. 177-187). Madrid: Marcial Pons.
Quiles Cabrera, M. C., Campos Fernández-Fígares, M. y Martos García, A. (2017). Poetas a pie de calle: espacios para la transferencia en la noche de los investigadores. @tic. revista de innovación educativa, 19: 40-46.
Quiles, M. C. (2016). La poesía, ¿pasada de moda?: el lector infantil y juvenil entre el libro y el ciberespacio. EntreRíos. Revista de Arte y Letras, 25-26: 7-13.
Sáez, V. (2019). De las pantallas al papel. Nuevos acercamientos de los jóvenes a la literatura. Toldo de Astier. Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura, 10(18): 42-51.
Tosi, C. (2014). Políticas editoriales en el entorno digital. El caso de los materiales educativos. En Actas del I Jornadas Nacionales de Humanidades Digitales: Culturas, Tecnologías, Saberes, Buenos Aires, FFyL-UBA (pp. 197-210).
Tosi, C. (2015). El discurso de la crítica de la literatura infantil y juvenil. En Actas del II Congreso de la delegación argentina de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina (ALFAL) y VII Jornadas Internacionales de Investigación en Lingüística y Filología, Universidad de La Plata.
Tosi, C. (2019). Marcas discursivas de la diversidad. Acerca del lenguaje no sexista y la educación lingüística: aproximaciones al caso argentino. Alabe, Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, 20. http://doi.org/10.15645/Alabe2019.20.11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.