Research competence and formative research in preservice teacher education

Authors

  • Marta Sabariego Puig Universidad de Barcelona http://orcid.org/0000-0003-3826-299X
  • Ana Belen Cano Hila Universidad de Barcelona
  • Begoña Gros Salvat Universidad de Barcelona.
  • Begoña Piqué Simón Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.4326

Keywords:

Higher education, preservice teacher education, teacher education, teaching practice, theory-practice relationship

Abstract

The present work is the result of a research project with the purpose of developing the research competence in the students of the Early Childhood Degree of the University of Barcelona (UB). This article describes the innovative experience developed in dual training environments, through formative research with 46 students in the Early Childhood Education Degree of the University of Barcelona. It details the design process and its phases, the contents worked, and the results obtained in the students' learning process. It confirms the development of research skills associated with initial training such as autonomy, search for information and creativity in project research to respond to identified problem situations; also, the development of cross-disciplinary skills, critical thinking and teamwork, as well as skills for the transfer and communication of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Sabariego Puig, Universidad de Barcelona

Profesora Titular de Universidad

Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación

Facultad de Educación

 

Ana Belen Cano Hila, Universidad de Barcelona

Profesora Lectora Serra Hunter

Departament de Sociologia

Facultad de Económicas.

Begoña Gros Salvat, Universidad de Barcelona.

Profesora Catedrática.

Departamento de Teoría e Historia de la Educación.

Facultad de Educación

Begoña Piqué Simón, Universidad de Barcelona

Profesora asociada jubilada

Departamento de Didáctica y Organización Educativa.

Facultad de Educación

References

Astika, G. (2014). Reflective teaching as alternative assessment in teacher education. A case study of preservice teachers. TEFLIN Journal, 25(1), 16-32.

Bovill, C. y Bulley, C. (2011). A model of active student participation in curriculum design: exploring desirability and possibility. En C. Rust (Coord.), Improving Student Learning (ISL): Global Theories and Local Practices: Institutional, Disciplinary and Cultural Variations (pp. 176-188). Oxford: The Oxford Centre for Staff and Educational Development.

Bronkhorst, L. H., Meijer, P. C., Koster, B., Akkerman, S. F. y Vermunt, J. D. (2013). Consequential research designs in research on teacher education. Teaching and Teacher Education, 33, 90-99. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.02.007

Cabrera, F. A. (2011). Técnicas e instrumentos de evaluación: una propuesta de clasificación. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 4(2), 112-124. https://doi.org/10.1344/reire2011.4.2428

Cano, M. E., Pons, L. y Lluch, L. (2018). Análisis de experiencias de innovación docente universitarias sobre evaluación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(4), 11-32.

Colén, M. T. y Castro, L. (2017). El desarrollo de la relación teoría y práctica en el Grado de Maestro en Educación Primaria. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 59-79.

Cortés, J., Londoño, B., Luna, B. E., Palacios, M. T. y Torres, M. L. (2008). Investigación Formativa nuevas propuestas pedagógicas en las Facultades de Derecho. Caso: Facultad de Jurisprudencia de la Universidad del Rosario. Studiositas, 3(34), 28-33.

De Miguel, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el EEES. Madrid: MEC/Universidad de Oviedo.

De Souza, J. F. (2008). Sistematización: un instrumento pedagógico en los proyectos de desarrollo sustentable. Revista Internacional Magisterio. Educación y Pedagogía, 23, 9-13.

Eyler, J. (2002). Reflection: Linking Service and Learning-Linking Students and Communities. Journal of Social Issues, 58(3), 517-534. https://doi.org/10.1111/1540-4560.00274

Franco, Z. R. (2008). ¿Por qué la evaluación en el medio educativo debe ser ética para un desarrollo verdaderamente humano? Eleuthera, 2, 144-164.

Freixa, M. (2017). Professorat novell: Competències docents a l’inici de l’exercici professional. Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU).

Furco, A. y Billing, S. (Eds.) (2002). Service-Learning. The essence of the pedagogy. Greenwich (CT): Information Age Publishing.

Gauthier, S. A. (1994). Attitudes toward science and science teaching as reflected in the science autobiographies of preservice elementary teachers. Unpublished doctoral dissertation. New Hampshire: University of New Hampshire.

Guerrero, M. E. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 190-192.

Hernández, C. (2003). Investigación e investigación formativa. Nómadas, 18, 183-193.

Herrera, J. D. (2013). Pensar la educación, hacer investigación. Bogotá: Universidad de la Salle.

Jara, O. (2012). Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximaciones desde tres ángulos. Revista Internacional de Investigación en Educación Global y para el Desarrollo, 1, 56-70.

Lanuez, M. y Pérez, V. (2005). Habilidades para el trabajo investigativo: experiencias en el Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC). La Habana: IPLAC.

Liston, D. P. y Zeichner, K. M. (1990). Reflective teaching and action research in preservice teacher education. Journal of Education for Teaching, 16(3), 235-254.

Machado, E., Montes de Oca, N. y Mena, A. (2008). El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior. Revista Pedagogía Universitaria, 13(1), 156-180.

Martínez, D. y Márquez, D. L. (2014). Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación para la investigación. Tendencias pedagógicas, 24, 347-360.

Martínez, M. y Albaigés, B. (2012). L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2013. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Mateo, J. (2006). Claves para el diseño de un nuevo marco conceptual para la medición y evaluación educativas. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 165-186.

Miyahira, J. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Herediana, 20(3), 19-122. https://doi.org/10.20453/rmh.v20i3.1010

Moreno, M. G. (2005). Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación para la investigación. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1), 520-540.

Parra, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y Educadores, 7, 57-78.

Ponte, J. (2012). Estudiando el conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de matemáticas. En N. Planas (Coord.), Teoría, Crítica y Práctica de la educación matemática (pp. 83-98). Barcelona: Graó.

Porlán, R. (1987). El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. Revista Investigación en la Escuela, 1, 63-69.

Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., y Palos, J. (2006). Aprenentatge Servei. Educar per a la ciutadania, Barcelona: Octaedro.

Restrepo, B. (2003). Conceptos y aplicaciones de la Investigación Formativa y criterios para evaluar la investigación científica en sentido estricto. Bogotá: CNA.

Rivas, J., Leite, A. y Cortes, P. (2015). La escuela como contexto de la formación inicial del profesorado: aprendiendo desde la colaboración. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 228-242.

Rodríguez Sabiote, C., Lorenzo Quiles, O. y Herrera Torres, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, XV(2), 133-154.

Rowland, G. (2008). Design and research: Partners for educational innovation, Educational Technology, 48(6), 3-9.

Santos, M. A. (2001). Dime cómo evalúas (en la universidad) y te diré qué tipo de profesional (y de persona) eres, Tendencias pedagógicas, 6, 89-100.

Silva, W. H. (2013). Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente. Revista de Docencia e Investigación, 27(62), 53-64. https://doi.org/10.21500/01212753.1498

Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Franscisco: Jossey-Bass.

Schütz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Barcelona: Paidós.

Tack, H. y Vanderlinde, R. (2014). Teacher Educators’ Professional Development: Towards a Typology of Teacher Educators’ Researcherly Disposition. British Journal of Educational Studies, 62(3), 297-315. https://doi.org/10.1080/00071005.2014.957639

Tejada, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(2), 1-15. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev132COL2.pdf

Vanderlinde, R. y van Braak, J. (2010). The gap between educational research and practice: views of teachers, school leaders, intermediaries and researchers. British Educational Research Journal, 36(2), 299-316. https://doi.org/10.1080/01411920902919257

Van Manen, M. J. (1975). An exploration of alternative research orientations in social education. Theory and Reserch In Social Education, 3(1), 1-28.

Velandia, C., Serrano, F. J. y Martínez, M. J. (2017). La investigación formativa en ambientes ubicuos y virtuales en Educación Superior. Comunicar, XXV(5), 9-18. https://doi.org/10.3916/C51-2017-01

Zabalza, M. A. (1986). El paradigma del pensamiento del profesor y sus aplicaciones a la formación y desarrollo profesional del profesorado. Paper. First International Meeting on Psychological Teacher Education. Braga Mayo.

Zabalza, M. Á. (2012). Las competencias en la formación del profesorado: de la teoría a las propuestas prácticas. Tendencias Pedagógicas, 20, 5-32.

Published

2020-09-14

How to Cite

Sabariego Puig, M., Cano Hila, A. B., Gros Salvat, B., & Piqué Simón, B. (2020). Research competence and formative research in preservice teacher education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (26), 239–259. https://doi.org/10.18172/con.4326

Issue

Section

Experiences and Reflections