Teachers and educational pact: an urgent issue
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.4399Keywords:
Educational pact, teachers, decision-making capacityAbstract
The teacher is, together with the students, the factor with the greatest impact on the quality of the education system. But in the face of the forcefulness of this statement, there has been, in recent years, a gradual decrease in the decision-making capacity and influence of teachers on issues that affect the Educational System and its pedagogical implementation. Educational policies aimed at uniformity and standardization, accountability and bureaucratization undermine teachers' passion to teach. Therefore, the objective of this work is to analyze the role of the teacher in today's society, unravel the different trends and educational policies that diminish their decision-making and influence capacity and, later, describe a series of measures that revalue the teacher's role, Social and pedagogical. And for this, we advocate the need for an educational pact for the teaching profession. Among the measures presented are: the review of the processes of training and selection of teachers; the empowerment of “decision capital” and of autonomy among teachers; the elaboration of a Statute of the teaching profession; the creation of a professional career; and the dignification of the work of teachers.
Downloads
References
Barber, M. y Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Chile: McKinsey.
Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
Bauman, Z. (2017). ¿La riqueza de unos pocos nos beneficia a todos? Barcelona: Paidós.
Cámara, G. (2002). Las necesidades del consenso en torno al derecho a la educación en España. Revista de Educación, 344, 61-82.
Connell, R. W. (2006). Escuelas y justicia social. Madrid: Morata.
Day, C. (2005). Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid: Narcea.
Day, C. (2011). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.
Day, C. (2019). Educadores comprometidos. Qué son, qué hacen y lo que verdaderamente importa. Madrid: Narcea.
Day, C. y Gu, Q. (2012). Profesores: vidas nuevas, verdades antiguas. Una influencia decisiva en la vida de los alumnos. Madrid: Narcea.
Day, C. y Gu, Q. (2015). Educadores resilientes, escuelas resilientes. Construir y sostener la calidad educativa en tiempos difíciles. Madrid: Narcea.
Enkvist, I. (2016). El complejo oficio del profesor. Madrid: Fineo.
Fernández Soria, J. M. (2007). Igualdad y libertad de elección de centro docente: una cuestión polémica para un acuerdo necesario. Revista de Educación, 334, 61-82.
Fullan, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profundidades de la reforma educativa. Madrid: Akal.
Freire, P. (2012). Cartas a quien pretende enseñar. Madrid: Biblioteca Nueva.
Gairín, J. (2011). Formación del profesorado basada en competencias. Bordón, 63(1), 93-108.
González Bertolín, A. (2019). En torno al pacto educativo en España. En M. Musaio y R. Sanz (Coords), Sfide educative e riflessione pedagogica internacionale (pp. 107-118). Milano: Educatt.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Octaedro.
Hargreaves, A. y Shirley, D. (2012). La cuarta vía. El prometedor futuro del cambio educativo. Barcelona: Octaedro.
Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital profesional. Madrid: Morata.
Hattie, J. (2017). “Aprendizaje visible” para profesores. Maximizando el impacto en el aprendizaje. Madrid: Paraninfo.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. Boletín Oficial del Estado, nº 295, 97858-97921.
Marina, J. A. (2015). Despertad al Diplodocus. Barcelona: Ariel.
Marina, J. A., Pellicer, C. y Manso, J. (2016). Papeles para un Pacto educativo. Recuperado de https://joseantoniomarina.net
Meirieu, P. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Barcelona: Octaedro.
Mourshed, M., Chijioke, C. y Barber, M. (2012). Cómo continúan mejorando los sistemas educativos de mayor progreso en el mundo. Chile: McKinsey & Co.
Noddings, N. (2001). Care and coercion in school reform. Journal of Educational Change, 2, 35-43.
Nussbaum, M. (2011). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las Humanidades. Buenos Aires: Katz.
OECD (2004). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. París: OECD Publishing
Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Barcelona: Graó.
Perrenoud, P. (2017). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graó.
Prensky, M. (2015). El mundo necesita un nuevo currículo. Habilidades para pensar, crear, relacionarse y actuar. España: SM.
Pring, R. (2016). Una filosofía de la educación políticamente incomoda. Madrid: Narcea.
Puelles, M. (2007). ¿Pacto de estado?: la educación entre el consenso y el disenso. Revista de Educación, 34, 23-40.
Sachs, J. y Mockler, N. (2012). Performance cultures of teaching: threat or opportunity? En C. Day (Ed.), International Handbook of Teacher and School Development (pp. 33-43). London: Routledge.
Tardif, M. (2010). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
Tardif, M. y LeVasseur, L. (2018). Los profesores en Canadá. ¿Una identidad profesional en mutación? En I. Cantón y M. Tardif (Coords.), Identidad profesional docente (pp. 19-32). Madrid: Narcea.
Tedesco, J. C. (1999). El nuevo Pacto Educativo. Educación, competitividad y ciudadanía en la sociedad moderna. Madrid: Anaya.
Zeichner, K. M. (2010). La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Madrid: Morata.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.