Intercultural Sensitivity of young bilingual Basques: some aspects to work on in the Basque educational system

Authors

  • Naia Eguskiza Universidad del País Vasco UPV/EHU
  • Juan Abasolo Universidad del País Vasco UPV/EHU
  • Aintzane Etxebarria Universidad del País Vasco UPV/EHU
  • Aitor Iglesias Universidad del País Vasco UPV/EHU

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.4466

Keywords:

Attention to diversity, legal framework, Basque educational system, intercultural sensitivity

Abstract

The main objective of this empirical research is to identify strengths and aspects to work on in order to attend and care for diversity in the classrooms from the point of view of intercultural awareness. To this end, after reviewing the legal framework for diversity programs, information was collected using the Intercultural Sensitivity Scale tool from 410 students (223 male and 187 female) in the Autonomous Community of the Basque Country, together with descriptive information on gender, course and mother tongue(s). The results of the analysis of the data indicate that: the mother tongue is a variable to be taken into account, since it is decisive together with the gender or the course of schooling of the students. In addition, two important points to work on in the classrooms of the Basque Autonomous Community have been identified: frustration and confidence from the point of view of gender. This shows that attention must be paid to both cultural and linguistic diversity, in the search for an inclusive education and therefore an inclusive society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adrados, F. R. (1961). Introducción a Heródoto. Estudios clásicos, 6(32), 7-31.

Aguaded, E. M. (2006). La educación de competencias básicas para el desarrollo de la ciudadanía intercultural en la ESO. En Actas del V Congreso Internacional “Educación y Sociedad: Retos del s. XXI, 8 pp.

Aguado, T., Álvarez, B., Ballesteros, B., Castellano, J. L., Cuevas, L., Jaurena, I. G., ... y Hernández, C. (2006). Guía inter. Una guía práctica para aplicar la Educación Intercultural en la escuela. España: Secretaria General Técnica.

Alonso, L. M., Murcia, G., Murcia, J., Herrera, D., Gómez, D., Comas, M., … y Ariza, P. (2007). Autoestima y relaciones interpersonales en jóvenes estudiantes de primer semestre de la División Salud de la Universidad del Norte, Barranquilla (Colombia). Revista Científica Salud Uninorte, 23(1).

Alsina, M. R. (1999). La comunicación intercultural. Barcelona: Anthropos.

Chen, G. M. y Starosta, W. J. (2000). The development and validation of the intercultural sensitivity scale. Human Communication, 3, 1-15.

De Santos, F. J. (2004). Desarrollo de la competencia intercultural en alumnado universitario: una propuesta formativa para la gestión de empresas multiculturales. [Tesis doctoral]. Barcelona: Universidad de Barcelona.

DESCO (Centro de Estudios y Promoción del Desarrollo) (2012). Alternativas de desarrollo estrategias metodológicas para la construcción de una cultura de paz en el aula. Programa Regional Sur Unidad de Comunicación e Incidencia. Perú.

Fernández, R. G., Ruiz, A. P., Gómez, E. L. y Palacios, S. G. (2019). Explorando el liderazgo pedagógico del docente: su dimensión formativa. Contextos educativos: Revista de educación, 24, 9-25. https://doi.org/10.18172/con.3936

Garciandía, J. A. (2005). Pensar sistémico: una introducción al pensamiento sistémico. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Gell-Mann, M. (1995). The Quark and the Jaguar: Adventures in the Simple and the Complex. Macmillan.

Gobierno Vasco (2003). Programa para la atención del alumnado inmigrante (en el marco del Plan Vasco de Inmigración de 9 de diciembre de 2003). http://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_esc_inclusiva/es_def/adjuntos/diversidad/120004c_Doc_EJ_programa_alumnado_inmigrante_c.pdf

Gobierno Vasco (2007). Programa de interculturalidad y de inclusión del alumnado recién llegado. http://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_esc_inclusiva/es_def/adjuntos/diversidad/120008c_Doc_EJ_Programa_Interculturalidad_c.pdf

Hernández, J. M. (2011). La competencia intercultural en alumnado de educación primaria: diseño y evaluación de un plan de intervención para su desarrollo. [Tesis doctoral]. Alicante: Universidad de Alicante, Facultad de Educación.

Micó-Cebrián, P., Cava, M. J. y Buelga, S. (2019). Sensibilidad intercultural y satisfacción con la vida en alumnado autóctono e inmigrante. Educar, 55(1), 39-57. http://doi.org/10.5565/rev/educar.965

Oghena, Y. (2005). ¿Por qué la confianza? Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 61-62, 7-16.

Otero, B. y Mendoza, K. (2017). La diversidad infantil y juvenil en la CAE. Las (mal) llamadas segundas generaciones. Bilbao: Universidad del País Vasco.

Pegalajar, M. D. C. y Colmenero, M. D. J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 84-97. http://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765

Quesada, E. C., Hernández, C., Valenciano, E. M. y Bonilla, O. S. (2019). Desafíos de la Política Educativa para el Desarrollo Sostenible en Costa Rica. Revista latinoamericana de educación comparada, 9(14), 105-122. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6799115.pdf

R Core Team (2018). R: A language and environment for statistical computing. R. Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org/

Ruiz-Bernardo, M. P. (2009). Estudio de la sensibilidad intercultural en la provincia de Castellón. Jornades de Foment de la Investigació. Forum de recerca, 15, 220-229. http://hdl.handle.net/10234/77668.

Ruiz-Bernardo, M. P. (2012a). Revisión lógica y empírica para la adaptación de un cuestionario de sensibilidad intercultural. Fòrum de recerca, 17, 381-402. http://doi.org/10.6035/ForumRecerca.2012.17.24

Ruiz-Bernardo, M. P. (2012b). Validación de un instrumento para el estudio de la sensibilidad intercultural en la provincia de Castellón. [Tesis doctoral]. Universidad Jaume I de Castellón, Departamento de Educación.

Sanhueza, S. (2010). Sensibilidad Intercultural: Un estudio exploratorio con alumnado de Educación Primaria y Secundaria en la provincia de Alicante. [Tesis doctoral]. Alicante: Universidad de Alicante.

Sanhueza, S. y Cardona, C. (2009). Evaluación de la sensibilidad intercultural en alumnado de educación primaria escolarizado en aulas culturalmente diversas. Revista de Investigación Educativa, 27(1), 247-262. http://hdl.handle.net/10201/99261

Tranche, J. L., García, A. y Rubio, T. (1999). Orientaciones para el tratamiento de la diversidad en Educación Primaria. Gobierno Vasco, Instituto para el Desarrollo Curricular y la Formación del Profesorado.

Uned. (2002). Guía inter: Una guía práctica para aplicar la educación intercultural en la escuela. http://www.euskadi.eus/contenidos/documentacion/inn_doc_esc_inclusiva/es_def/adjuntos/diversidad/120003c_Pub_UE_Guia_Inter.pdf

Vázquez, O., Fernández, M. A., Mora, N. G. y Fernández, M. (2012). La sensibilidad intercultural en la población joven andaluza. Revista de Estudios de Juventud, 97, 37-51.

Vilà, R. (2005). La competencia comunicativa intercultural. Un estudio en el Primer Ciclo de la ESO. [Tesis doctoral]. Barcelona: Universidad de Barcelona, Facultad de Pedagogía, Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Published

2021-03-01

How to Cite

Eguskiza, N., Abasolo, J., Etxebarria, A., & Iglesias, A. (2021). Intercultural Sensitivity of young bilingual Basques: some aspects to work on in the Basque educational system. Contextos Educativos. Revista De Educación, (27), 137–152. https://doi.org/10.18172/con.4466