An acrosport Service-Learning project with people with functional diversity: Perception of service receivers

Authors

  • María Teresa Calle-Molina Universidad Autónoma de Madrid
  • Raquel Aguado-Gómez Universidad Autónoma de Madrid
  • Ismael Sanz-Arribas Universidad Autónoma de Madrid
  • M. Ángeles López-Rodríguez Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.4602

Keywords:

University Service-Learning, intellectual disabilities, acrosport

Abstract

The objective of this study is to identify the perception of service receivers about the effects of an acrosport intervention through the Service-Learning methodology. The service was provided to 62 university students with intellectual disability by 35 students of Physical Activity and Sport Science degree. The instruments that were chosen to obtain the information were: the students' reflective journals, the recording of the assemblies that were celebrated just after finishing sessions and the video-diary that they had to elaborate at the end of the semester. A qualitative analysis was performed with the Nvivo-12 Plus software and the following emerged categories and results were obtained: the category on acquired learning in which acrosport contents and the development and importance of interpersonal and intrapersonal skills were referenced; the category on difficulties found related to motor, attention, security and relationship aspects were mentioned; and, finally, the category on feelings in which general feelings and, also, feelings related with classmates, teachers and themselves. In general, we conclude that people who received the service perceived positive effects about the emerged categories pointed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Teresa Calle-Molina, Universidad Autónoma de Madrid

Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana

Raquel Aguado-Gómez, Universidad Autónoma de Madrid

Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana

Ismael Sanz-Arribas, Universidad Autónoma de Madrid

Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana

M. Ángeles López-Rodríguez, Universidad Autónoma de Madrid

Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana

References

Abdala, E. (2004). Manual para la evaluación del impacto en programas de formación para jóvenes. Montevideo: CINTERFOR.

An, J. y Decker, J. T. (2019). Utilizing a critical service-learning approach in an adapted physical education course. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(4), 7-14. https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1568932

Aramburuzabala, P. (2013). Aprendizaje-Servicio: Una herramienta para educar desde y para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 5-11. http://dx.doi.org/10.15366/riejs2013.2.2

Ávalos, M. A., Martínez, M. A. y Merma-Molina, G. (2019). Implementation and Evaluation of a Collaborative Gymnastic Strategy. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 19(76), 579-598. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2019.76.001

Campo, L. (2014). Aprendizaje servicio y educación superior. Una rúbrica para evaluar la calidad de proyectos. Tesis doctoral. Universitat de Barcelona, Barcelona. Recuperado de https://www.uv.es/aps/doc/Tesis/Tesis%20Campo%20Cano,%20Laura.pdf

Campo, L. (2015). Evaluar para mejorar los proyectos de aprendizaje servicio en la universidad. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje y Servicio, 1, 91-111. https://doi.org/10.1344/ridas2015.1.6

Carson, R. L. y Raguse, A. L. (2014). Systematic Review of Service-Learning in Youth Physical Activity Settings. Quest, 66(1), 57-95. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.814578

Cervantes, C. M. y Meaney, K. S. (2013). Examining Service-Learning Literature in Physical Education Teacher Education: Recommendations for Practice and Research. Quest, 65(3), 332-353. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773533

Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P., Martín, R., Pérez, I., Giles, J., García-Suárez, J. y Rivera-García, E. (2019). University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic review. Revista Complutense De Educación, 30(4), 1147-1164. https://doi.org/10.5209/rced.60191

Chiva-Bartoll, O., Santos, M. L., Martínez, F. y Salvador-García, C. (2019). Valoración del impacto del aprendizaje-servicio universitario en el ámbito de la actividad física y el deporte: una propuesta desde la teoría de stakeholders. Publicaciones, 49(4), 29-48. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11727

Docampo, G. y Morán de Castro, M. C. (2014). Evaluación de la competencia profesional en personas con discapacidad intelectual. Una propuesta de adaptación de la metodología e instrumentos INCUAL para la igualdad de oportunidades. Revista Española de Discapacidad, 2(1), 71-96. http://doi.org/10.5569/2340-5104.02.01.04

Geva, E. y Fish, T. (2012). Cómo los proyectos de Aprendizaje Servicio pueden favorecer la participación social en personas con discapacidad intelectual. En M. Verdugo, F. Jordán de Urríes, D. Velázquez, T. Nieto y M. Crespo (Eds.), VIII Jornadas Científicas Internacionales de Investigación sobre Personas con Discapacidad. Cambio organizacional y apoyo a las graves afectaciones. Dos prioridades (pp. 1-9). Salamanca, España: Instituto Universitario de integración en la comunidad.

Llamas, L., Hellín, G. y Moreno, J. A. (2004). La enseñanza de habilidades gimnásticas y acrobáticas en la etapa escolar. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 4(14), 82-105. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista14/arthabgimnasticas.htm.

López, R. (2010). El acrosport: una propuesta cooperativa para el desarrollo. EmásF: revista digital de educación física, (4), 37-52. Recuperado de https://emasf.webcindario.com/El_acrosport_una_propuesta_cooperativa.pdf.

León, J. A. (2004). Seguridad e higiene en la práctica saludable del acrosport. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 4(16), 276-285. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista16/artseguridad.htm.

Mendía, R. (2012). El Aprendizaje-Servicio como una estrategia inclusiva para superar las barreras al aprendizaje y a la participación. Revista Educación Inclusiva 5(1), 71-82. Recuperado de https://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/222

Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., González-Calvo, G. y Fernández-Río, J. (2019). Muévete conmigo, un proyecto de aprendizaje servicio en el contexto de la educación física, la actividad física y el deporte. Publicaciones, 49(4), 183-198. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11735

Puig, J. M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del Aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/132365

Puig, J., Martín, X. y Rubio, L. (2017). ¿Cómo evaluar proyectos de aprendizaje servicio? Voces de la Educación, 2(4), 122-132. Recuperado de https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/72

Reguera, X. y Gutiérrez-Sánchez, Á. (2015). Implementación de un programa de Gimnasia Acrobática en Educación Secundaria para la mejora del autoconcepto. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (27), 114-117. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345738764021

Redondo-Corcobado, P. y Fuentes, J. L. (2020). La investigación sobre el Aprendizaje-Servicio en la producción científica española: una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 31(1), 69-82. http://doi.org/10.5209/rced.61836

Ríos, M. (2008). La Educación Física en la Educación Social: una experiencia de aprendizaje y servicio. En M. Martínez (Ed.), Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades (pp. 113-128). Barcelona: Octaedro.

Schalock, R. L. y Verdugo, M. A. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con DI. Revista Siglo Cero, 38(4), 21-36. Recuperado de https://sid.usal.es/10366/8-2-6

Sanz, I., Calle, M. T., Aguado, R. y Garoz, I. (2019). Adquisición de competencias para prevenir el accidente acuático: un proyecto ApS con estudiantes universitarios y población con diversidad funcional. Publicaciones, 49(4), 219-239. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11737

Tapia, M. N. (2008). Aprendizaje y servicio solidario en la misión de la Educación Superior. En A. González y R. Montes (Eds.), Aprendizaje-servicio en la educación superior: una mirada analítica desde los protagonistas (pp. 11-33). Buenos Aires: Ministerio de Educación Presidencia de la Nación. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001802.pdf

Vázquez-Toledo, S., Liesa-Orús, M. y Lozano-Roy, A. (2017). Recreos Cooperativos e Inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje Servicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 173-185. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.213181

Vernetta, M., López, J. L. y Panadero, F. (1996). El acrosport en la escuela. Barcelona: Inde.

Published

2021-03-01

How to Cite

Calle-Molina, M. T., Aguado-Gómez, R., Sanz-Arribas, I., & López-Rodríguez, M. Ángeles. (2021). An acrosport Service-Learning project with people with functional diversity: Perception of service receivers. Contextos Educativos. Revista De Educación, (27), 99–116. https://doi.org/10.18172/con.4602