The interactive group volunteering dream in Physical Education

Authors

  • Francisco Javier Giles Girela UNIVERSIDAD DE GRANADA
  • Carmen Trigueros Cervantes UNIVERSIDAD DE GRANADA
  • Enrique Rivera García

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.4607

Keywords:

Volunteer dream, service learning, learning communities, interactive groups, physical education

Abstract

The main objective of this report is to analyze the university students concerns and perceptions regarding their participation in a Service-Learning experience in Learning Communities. The context research is located in four educational centers situated in exclusion areas and, in the Physical Education Teaching students of the Primary Education Degree of Physical Education Subject. The information was produced using qualitative strategies, specifically through an open questionnaire, using for its analysis a mixed strategy of categorical analysis supported by NVivo. The main research findings show that students have a maximum predisposition towards participation in this type of proposal to develop their skills and acquire personal and professional skills for their learning. Finally and based on all of the above, we could point out that the Service-Learning proposals offer a wide range of experiences and knowledge for the professional development of future teachers.

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Author Biographies

Francisco Javier Giles Girela, UNIVERSIDAD DE GRANADA

Graduado en Ciencias de la Educación, especialidad Educación Fïsica. Licenciado en Ciencias de la Actividad Fïsica y del Deporte. Doctorando en Ciencias de la Educación. Investigador del grupo de Investigación SEJ-546 "Educación Física y Transformación Social". Profesor en Centro Escolar Compañía de María Granada.

Carmen Trigueros Cervantes, UNIVERSIDAD DE GRANADA

Profesora Titular de la Universidad de Granada (España); inicia su desarrollo profesional en 1988 como profesora de Educación Física de Enseñanza Secundaria actividad que ejerce hasta 1997. Su andadura como docente universitaria comienza en el año 1989 situación que mantiene de forma intermitente hasta el año 1998, en el que se incorpora definitivamente a la Universidad de Granada. Investigadora del grupo de Investigación SEJ-546 "Educación Física y Transformación Social" ha participado en diferentes proyectos I+D. Posicionada en el marco de la investigación cualitativa, ha profundizado en herramientas metodológicas como el grupo de discusión y el análisis de datos cualitativos asistido por ordenador.

Enrique Rivera García

Profesor Titular de la Universidad de Granada, con amplia experiencia profesional en el campo de la Didáctica, enfocada al empoderamiento de colectivos vulnerados a través del cuerpo y el movimiento. Cuenta con numerosas publicaciones, siendo especialista en investigación cualitativa apoyada por el software NVivo. Ha desarrollado labores docentes en los niveles de Secundaria, Bachillerato y Universidad. Actualmente está centrado en la línea docente e investigadora que tiene el ApS U como referente principal desde una perspectiva crítica.

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Published

2021-03-01

How to Cite

Giles Girela, F. J., Trigueros Cervantes, C., & Rivera García, E. (2021). The interactive group volunteering dream in Physical Education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (27), 31–46. https://doi.org/10.18172/con.4607