Educación para el desarrollo : Educar en y para la cooperación y la solidaridad
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.462Abstract
The author finds aut the new tendencies of Globalitation and Neoliberalism in the Educative Sistems with the aim of pointing out the difficulties and potentialities of an Education for Solidarity and Cooperation. From a perspective of an Education for the Development, he trails the material, organizative and cultural bases for the construction of an Educative Movement for the Solidarity and Cooperation. He points out its situation in the Educational Reform. He observes the tradition of the Movement of a Pedagogical Renovation and Freinet’s thoughts in the ONGDs (no goverment organitations) world and Teaching Trades Union. Celorio bets on both comunication and Coopertion fields.Downloads
References
ALBIÑANA, A. de (1999). Geopolítica del Caos. Madrid, Debate.
BECK, U. (1998). ¿Qué es la Globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la Globalización. Barcelona, Paidós.
CONSEJO ESCOLAR DEL ESTADO (1999). Informe sobre el estado y situación del Sistema Educativo. Curso 1997-98. Madrid, MEC.
FEDERACIÓN DE ENSEÑANZA DE CCOO. (1993). Gabinete de Estudios. Encuesta al profesorado de Primaria y Secundaria de la Enseñanza Pública: Opciones y Actitudes ante sus condiciones de trabajo. Madrid, CIDE.
FERRÉS, J. (2000). Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona, Paidós.
FREINET, C. (1979). Los Planes de Trabajo. Barcelona, Laia.
FREINET, C. (1984). Técnicas Freinet de la Escuela Moderna. Madrid, S.XXI.
FREINET, C. Por una Escuela del Pueblo. Barcelona, Laia.
FREINET, C. y Salengros, R. (1981). Modernizar la Escuela. Barcelona, Laia.
GIL, F. (1996). Sociología del Profesorado. Barcelona, Ariel.
LARRAÑAGA, I. (1996). Internet Solidari@ La última revolución. Tafalla, Txalaparta.
PARRILLA, A. y DANIEL, H. (1998). Creación y Desarrollo de Grupos de Apoyo entre profesores. Bilbao, Mensajero.
PÉREZ GÓMEZ, A. I. (1998). La Cultura Escolar en la Sociedad Neoliberal. Madrid, Morata.
PNUD. (1999). Informe sobre Desarrollo Humano 1999. Madrid, Mundi-Prensa.
RAMOS TORRE, R. y GARCÍA SELGAS, F. (Eds.) (1999). Globalización, Riesgo, Reflexividad. Tres temas de la Teoría Social Contemporánea. Madrid, CIS.
YUS RAMOS, R. (1997). “Desde la Cooperación en la Escuela a la Cooperación para el Desarrollo. (Una relectura del pensamiento de Freinet en los albores del siglo XXI)” en Vázquez, J. (Coord.) Educación, Desarrollo y Participación Democrática. Madrid, ACSUR-Las Segovias.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.