Perceptions on the contributions of Service-Learning in Physical Education: an autobiographical perspective from university teachers cross-narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.4656

Keywords:

Service-Learning, High Education, learning and teaching process, biographical method

Abstract

This research aims to understand the perceptions of university teachers in the field of Physical Education and the implementation of Service-Learning (SL) methodology in their classes. The research focuses on: a) Interpreting the beliefs that teachers attribute to the contributions of the methodology in their own professional teaching career; b) Understanding their perception in relation to the evolution of the students learning through their experiences during these years. To develop the research, the biographical method is been used and the data is been collected through the crossed-life-stories of 4 teachers from the Physical Activity and Sports Sciences degree and Primary Education degree. Professors accredited more than five years of experience in the implementation of Service-Learning methodology in their Physical Education classes. The results of the qualitative analysis reveal the value of the meanings attributed to a methodology that increase the competency learning in Blanquerna Faculty of Psychology, Educational Sciences and Sports (Ramon Llull University).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marc Franco-Sola, Universidad Ramon Llull

Profesor Ayudante Doctor 

Coordinador del Grado de Educación Primaria

Área de Educación Física

Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna

Universidad Ramon Llull

Sara Figueras Comas, Universidad Ramon Llull

Profesora Titular

Grado de Educación Primaria

Área de Educación Física

Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna

Universidad Ramon Llull

Josep Campos-Rius, Universidad Ramon Llull

Profesor en el Grado de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte

Profesor en el Grado en Gestión Deportiva

Responsable del Máster universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de los Idiomas 

Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna

Universidad Ramon Llull

Enric Maria Sebastiani Obrador, Universidad Ramon Llull

Profesor de Didáctica de la Educación Física y de la Iniciación Deportiva en el Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte

Secretario Académico

Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna

Universidad Ramon Llull

References

Aramburuzabala, P., Cerrillo, R. y Tello, I. (2015). Aprendizaje-servicio: Una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Profesorado, 19(1), 78-95. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev191ART5.pdf

Arantzamendi, M., López-DiCastillo, O. y Vivar, C. (2012). Investigación cualitativa: Manual para principiantes. Pamplona: Eunate.

Arboix, J., Escabrós, O., Sebastiani, E. M., Pérez, S., Solà, J., Giné, M., Sánchez, J. (2013). ApS en el Grado de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte: una nueva dimensión en la motivación. En L. Rubio, E. Prats y L. Gómez (Coords.), (2013). Universidad y sociedad. Experiencias de aprendizaje servicio en la universidad (pp. 122-126). Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació.

Arranz, X., Campos, J., Giné, M., Pérez, S., Sánchez, J., Sebastiani, E. M. y Solà, J. (2013). Seminario Fundamentos pedagógicos de la Educación Física y del Movimiento. Experiencia en la evaluación modular. La Cuestión Universitaria, 8, 152-163.

Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Bolívar, A. y Porta, L. (2010). La investigación biográfico narrativa en educación: entrevista a Antonio Bolívar. Revista de educación, 1, 201-212. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/viewFile/14/58

Calvo, D., Sotelino, A. y Rodríguez, J. E. (2019). Aprendizaje-servicio e inclusión en educación primaria. Una revisión sistemática desde la educación física. Retos, 36, 611-617. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68972

Capella-Peris, C., Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, O. y Ruiz-Montero, P. J. (2020). Alcance del aprendizaje-servicio en la formación inicial docente de educación física: una aproximación metodológica mixta. Retos, 37, 465-472. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70713

Carrica-Ochoa, S. (2017). La educación emocional del docente y su labor: Una experiencia de aprendizaje-servicio en la universidad y su evaluación. Contextos Educativos, 20, 147-164. http://doi.org/10.18172/con.2995

Comunicado de París. (2018). Comunicado conjunto de los Ministros Europeos de Educación. Recuperado de http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf

Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. Recuperado de https://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Recomendaciones%20y%20criterios%20tecnicos/2.%20APROBADA%20INSTITUCIONALIZACION%20ApS.pdf

Chiva-Bartoll, Ò., Capella, C. y Pallarès, M. (2018). Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la educación física. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 277-293. http://doi.org/10.6018/rie.36.1.270581

Chiva-Bartoll, Ò., Gil-Gómez, J. y Zorrilla-Silvestre, L. (2019). Improving the effective personality of pre-service teachers through service-learning: a physical education approach. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 327-343. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.303331

Chiva-Bartoll, Ò., Pallarès-Piquer, M. y Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la personalidad eficaz en futuros docentes de educación física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. https://doi.org/10.5209/RCED.52164

Declaración de Bolonia. (1999). Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación. Recuperado de http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/Ministerial_conferences/02/8/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf

Delgado, J. M. y Gutiérrez, J. (1999). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., … Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.

Escofet, A. y Fuertes, M. T. (Coords.) (2018). Construint vincles entre universitat i societat. 20 experiències d’aprenentatge servei a les universitats catalanes. Barcelona: Ediciones UB.

Francisco, A. y Moliner, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 69-77. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2170/217015570006.pdf

Franco-Sola, M. y Figueras, S. (2020). Aprendizaje-servicio en educación física: un modelo de implementación en educación superior. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 9(1), 114-123. http://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8307

Freire, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. México: Siglo XXI Editores.

Furco, A. (2005). Impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio. Programa Nacional Educación Solidaria, MECT, Aprendizaje y servicio solidario en la Educación Superior y en los sistemas educativos latinoamericanos. Actas del séptimo Seminario Internacional «Aprendizaje y Servicio Solidario», República Argentina, pp. 19-26. Recuperado de http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/facultad_ciencias_juridicas/cserviciocominitario/AprendizajeyservicioenlaEducaciOnSuperior_y_en_sistemaseducativoslatinoamericanos.pdf

Furco, A. (2011). El aprendizaje-servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Educación Global, 0, 64-70. Recuperado de http://educacionglobalresearch.net/wp-content/uploads/03-Furco-1-Castellano.pdf

Galván, C., Meaney, K. y Gray, V. (2018). Examining the reciprocal nature of Service-Learning for underserved students and preservice teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 37(4), 363-372. https://doi.org/10.1123/jtpe.2018-0051

García, M. y Sánchez, L. (2017). El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos, 20, 127-145. http://doi.org/10.18172/con.2991

González, G. y Barba, J. J. (2013). La perspectiva autobiográfica de un docente novel sobre los aprendizajes de Educación Física en diferentes niveles educativos. CCD, Cultura Ciencia Deporte, 8(24), 171-181. http://doi.org/10.12800/ccd.v8i24.355

González, G. y Barba, J. J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18 (1), 397-412. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev181COL12.pdf

Le Boterf, G. (1994). De la competénce. París: Les Éditions d’Organisation.

Margery, E. (2019). Complejidad, transdisciplinariedad y competencias. Madrid: Letrame.

Martínez, M. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro-Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació.

Mayor, D. (2019). Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de Aprendizaje-Servicio. Páginas de Educación, 12(2), 23-42. https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1834

Naval, C., García, R., Puig, J. y Santos, M. A. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on Education, 12, 77-91. Recuperado de https://www.unav.edu/documents/29007/8315083/formacion_eticocivica.pdf

Olave, J. (2017). Narrativa juvenil en el aula. Pensar juntos la redacción pedagógica. Revista Brasileña de educación de jóvenes y adultos, 5(10), 65-76. Recuperado de https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/4408/2782

Perrenoud, P. (2002). Construir competencias desde la escuela. Caracas: Dolmen.

Puig, J. M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63. Recuperado de http://www.ucv.ve/uploads/media/Rasgos_pedagogicos_AS.pdf

Puig, J. M., Martín, X. y Rubio, L. (2017). ¿Cómo evaluar proyectos de aprendizaje servicio? Voces de la Educación, 2(4), 122-132.

Pujadas, J. J. (1992). El método biográfico: el uso de las historias en ciencias sociales. Madrid: CIS.

Pujadas, J. J. (2000). El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de antropología social, 9, 127-158. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/viewFile/RASO0000110127A/9967

Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Boletín Oficial del Estado, 318, de 31 de diciembre de 2010. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2010/BOE-A-2010-20147-consolidado.pdf

Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. Boletín Oficial del Estado, 185, de 3 de agosto de 2011. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2011/BOE-A-2011-13317-consolidado.pdf

Rodríguez, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2020) Service learning and academic commitment in higher education | Aprendizaje Servicio y compromiso académico en Educación Superior. Revista de Psicodidáctica (en edición). Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/338078470_Service_Learning_and_academic_commitment_in_Higher_Education

Rodríguez, I., Del Valle, S. y De la Vega, R. (2018). Revisión nacional e internacional de las competencias profesionales de los docentes de educación física. Retos, 34, 383-388. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58609

Rubio, C., Campo, L. y Sebastiani, E. M. (2014). Educación física y aprendizaje servicio. Tandem, 44, 7-14.

Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F. y Cañadas, L. (2019). La evaluación formativa en el Aprendizaje-Servicio. Una experiencia en actividades físicas en el medio natural. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8, 110-118. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i1.12000

Santos-Pastor, M. L., Cañadas, L. y Martínez-Muñoz, L. F. (2020). Limitaciones del aprendizaje-servicio en la formación inicial en actividad físico-deportiva. Retos, (37), 509-517. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70961

Sebastiani, E. M., Caballero, C., Mínguez, C., Pérez, S., Giné-Garriga, M., Solà, J. y Sánchez, J. (2012). Service learning used as a different education technique for university students of the Physical Activity and Sports Sciences Degree: a real life experience. En E. M. Sebastiani, y J. Cabedo (Comp.), Together for physical education. Scientific comunications of the 7th FIEP European Congress & 1r Congrés Català de l’Educació Física i de l’Esport (pp. 96-99). Barcelona: INDE.

Sebastiani, E. M. y Campos, J. (2017). To jail! Service learning experience in the training itinerary of future professionals of physical activity and sport sciences degree. FIEP Symposium 2017. Luxembourg.

Whitley, M. A., Walsh, D., Hayden, L. y Gould, D. (2017). Narratives of experiential learning: students’ engagement in a physical activity-based service-learning course. Journal of Teaching in Physical Education, 36(4), 419-429. https://doi.org/10.1123/jtpe.2016-0141

Yorio, P. L. y Ye, F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning and Education, 11(1), 9-27. https://doi.org/10.5465/amle.2010.0072

Published

2021-03-01

How to Cite

Franco-Sola, M., Figueras Comas, S., Campos-Rius, J., & Sebastiani Obrador, E. M. (2021). Perceptions on the contributions of Service-Learning in Physical Education: an autobiographical perspective from university teachers cross-narratives. Contextos Educativos. Revista De Educación, (27), 65–81. https://doi.org/10.18172/con.4656