Perceptions on the contributions of Service-Learning in Physical Education: an autobiographical perspective from university teachers cross-narratives
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.4656Keywords:
Service-Learning, High Education, learning and teaching process, biographical methodAbstract
This research aims to understand the perceptions of university teachers in the field of Physical Education and the implementation of Service-Learning (SL) methodology in their classes. The research focuses on: a) Interpreting the beliefs that teachers attribute to the contributions of the methodology in their own professional teaching career; b) Understanding their perception in relation to the evolution of the students learning through their experiences during these years. To develop the research, the biographical method is been used and the data is been collected through the crossed-life-stories of 4 teachers from the Physical Activity and Sports Sciences degree and Primary Education degree. Professors accredited more than five years of experience in the implementation of Service-Learning methodology in their Physical Education classes. The results of the qualitative analysis reveal the value of the meanings attributed to a methodology that increase the competency learning in Blanquerna Faculty of Psychology, Educational Sciences and Sports (Ramon Llull University).Downloads
References
Aramburuzabala, P., Cerrillo, R. y Tello, I. (2015). Aprendizaje-servicio: Una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Profesorado, 19(1), 78-95. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev191ART5.pdf
Arantzamendi, M., López-DiCastillo, O. y Vivar, C. (2012). Investigación cualitativa: Manual para principiantes. Pamplona: Eunate.
Arboix, J., Escabrós, O., Sebastiani, E. M., Pérez, S., Solà, J., Giné, M., Sánchez, J. (2013). ApS en el Grado de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte: una nueva dimensión en la motivación. En L. Rubio, E. Prats y L. Gómez (Coords.), (2013). Universidad y sociedad. Experiencias de aprendizaje servicio en la universidad (pp. 122-126). Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació.
Arranz, X., Campos, J., Giné, M., Pérez, S., Sánchez, J., Sebastiani, E. M. y Solà, J. (2013). Seminario Fundamentos pedagógicos de la Educación Física y del Movimiento. Experiencia en la evaluación modular. La Cuestión Universitaria, 8, 152-163.
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Bolívar, A. y Porta, L. (2010). La investigación biográfico narrativa en educación: entrevista a Antonio Bolívar. Revista de educación, 1, 201-212. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/viewFile/14/58
Calvo, D., Sotelino, A. y Rodríguez, J. E. (2019). Aprendizaje-servicio e inclusión en educación primaria. Una revisión sistemática desde la educación física. Retos, 36, 611-617. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68972
Capella-Peris, C., Salvador-García, C., Chiva-Bartoll, O. y Ruiz-Montero, P. J. (2020). Alcance del aprendizaje-servicio en la formación inicial docente de educación física: una aproximación metodológica mixta. Retos, 37, 465-472. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70713
Carrica-Ochoa, S. (2017). La educación emocional del docente y su labor: Una experiencia de aprendizaje-servicio en la universidad y su evaluación. Contextos Educativos, 20, 147-164. http://doi.org/10.18172/con.2995
Comunicado de París. (2018). Comunicado conjunto de los Ministros Europeos de Educación. Recuperado de http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2018_Paris/77/1/EHEAParis2018_Communique_final_952771.pdf
Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. Recuperado de https://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Recomendaciones%20y%20criterios%20tecnicos/2.%20APROBADA%20INSTITUCIONALIZACION%20ApS.pdf
Chiva-Bartoll, Ò., Capella, C. y Pallarès, M. (2018). Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la educación física. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 277-293. http://doi.org/10.6018/rie.36.1.270581
Chiva-Bartoll, Ò., Gil-Gómez, J. y Zorrilla-Silvestre, L. (2019). Improving the effective personality of pre-service teachers through service-learning: a physical education approach. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 327-343. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.303331
Chiva-Bartoll, Ò., Pallarès-Piquer, M. y Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la personalidad eficaz en futuros docentes de educación física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. https://doi.org/10.5209/RCED.52164
Declaración de Bolonia. (1999). Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación. Recuperado de http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/Ministerial_conferences/02/8/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf
Delgado, J. M. y Gutiérrez, J. (1999). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.
Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., … Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.
Escofet, A. y Fuertes, M. T. (Coords.) (2018). Construint vincles entre universitat i societat. 20 experiències d’aprenentatge servei a les universitats catalanes. Barcelona: Ediciones UB.
Francisco, A. y Moliner, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 69-77. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2170/217015570006.pdf
Franco-Sola, M. y Figueras, S. (2020). Aprendizaje-servicio en educación física: un modelo de implementación en educación superior. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 9(1), 114-123. http://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8307
Freire, P. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. México: Siglo XXI Editores.
Furco, A. (2005). Impacto de los proyectos de aprendizaje-servicio. Programa Nacional Educación Solidaria, MECT, Aprendizaje y servicio solidario en la Educación Superior y en los sistemas educativos latinoamericanos. Actas del séptimo Seminario Internacional «Aprendizaje y Servicio Solidario», República Argentina, pp. 19-26. Recuperado de http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/facultad_ciencias_juridicas/cserviciocominitario/AprendizajeyservicioenlaEducaciOnSuperior_y_en_sistemaseducativoslatinoamericanos.pdf
Furco, A. (2011). El aprendizaje-servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Educación Global, 0, 64-70. Recuperado de http://educacionglobalresearch.net/wp-content/uploads/03-Furco-1-Castellano.pdf
Galván, C., Meaney, K. y Gray, V. (2018). Examining the reciprocal nature of Service-Learning for underserved students and preservice teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 37(4), 363-372. https://doi.org/10.1123/jtpe.2018-0051
García, M. y Sánchez, L. (2017). El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos, 20, 127-145. http://doi.org/10.18172/con.2991
González, G. y Barba, J. J. (2013). La perspectiva autobiográfica de un docente novel sobre los aprendizajes de Educación Física en diferentes niveles educativos. CCD, Cultura Ciencia Deporte, 8(24), 171-181. http://doi.org/10.12800/ccd.v8i24.355
González, G. y Barba, J. J. (2014). Formación permanente y desarrollo de la identidad reflexiva del profesorado desde las perspectivas grupal e individual. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18 (1), 397-412. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev181COL12.pdf
Le Boterf, G. (1994). De la competénce. París: Les Éditions d’Organisation.
Margery, E. (2019). Complejidad, transdisciplinariedad y competencias. Madrid: Letrame.
Martínez, M. (2008). Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Barcelona: Octaedro-Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació.
Mayor, D. (2019). Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de Aprendizaje-Servicio. Páginas de Educación, 12(2), 23-42. https://doi.org/10.22235/pe.v12i2.1834
Naval, C., García, R., Puig, J. y Santos, M. A. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encounters on Education, 12, 77-91. Recuperado de https://www.unav.edu/documents/29007/8315083/formacion_eticocivica.pdf
Olave, J. (2017). Narrativa juvenil en el aula. Pensar juntos la redacción pedagógica. Revista Brasileña de educación de jóvenes y adultos, 5(10), 65-76. Recuperado de https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/4408/2782
Perrenoud, P. (2002). Construir competencias desde la escuela. Caracas: Dolmen.
Puig, J. M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, 60-63. Recuperado de http://www.ucv.ve/uploads/media/Rasgos_pedagogicos_AS.pdf
Puig, J. M., Martín, X. y Rubio, L. (2017). ¿Cómo evaluar proyectos de aprendizaje servicio? Voces de la Educación, 2(4), 122-132.
Pujadas, J. J. (1992). El método biográfico: el uso de las historias en ciencias sociales. Madrid: CIS.
Pujadas, J. J. (2000). El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de antropología social, 9, 127-158. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/viewFile/RASO0000110127A/9967
Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Boletín Oficial del Estado, 318, de 31 de diciembre de 2010. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2010/BOE-A-2010-20147-consolidado.pdf
Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. Boletín Oficial del Estado, 185, de 3 de agosto de 2011. Recuperado de https://www.boe.es/buscar/pdf/2011/BOE-A-2011-13317-consolidado.pdf
Rodríguez, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157
Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2020) Service learning and academic commitment in higher education | Aprendizaje Servicio y compromiso académico en Educación Superior. Revista de Psicodidáctica (en edición). Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/338078470_Service_Learning_and_academic_commitment_in_Higher_Education
Rodríguez, I., Del Valle, S. y De la Vega, R. (2018). Revisión nacional e internacional de las competencias profesionales de los docentes de educación física. Retos, 34, 383-388. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.58609
Rubio, C., Campo, L. y Sebastiani, E. M. (2014). Educación física y aprendizaje servicio. Tandem, 44, 7-14.
Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F. y Cañadas, L. (2019). La evaluación formativa en el Aprendizaje-Servicio. Una experiencia en actividades físicas en el medio natural. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8, 110-118. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i1.12000
Santos-Pastor, M. L., Cañadas, L. y Martínez-Muñoz, L. F. (2020). Limitaciones del aprendizaje-servicio en la formación inicial en actividad físico-deportiva. Retos, (37), 509-517. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70961
Sebastiani, E. M., Caballero, C., Mínguez, C., Pérez, S., Giné-Garriga, M., Solà, J. y Sánchez, J. (2012). Service learning used as a different education technique for university students of the Physical Activity and Sports Sciences Degree: a real life experience. En E. M. Sebastiani, y J. Cabedo (Comp.), Together for physical education. Scientific comunications of the 7th FIEP European Congress & 1r Congrés Català de l’Educació Física i de l’Esport (pp. 96-99). Barcelona: INDE.
Sebastiani, E. M. y Campos, J. (2017). To jail! Service learning experience in the training itinerary of future professionals of physical activity and sport sciences degree. FIEP Symposium 2017. Luxembourg.
Whitley, M. A., Walsh, D., Hayden, L. y Gould, D. (2017). Narratives of experiential learning: students’ engagement in a physical activity-based service-learning course. Journal of Teaching in Physical Education, 36(4), 419-429. https://doi.org/10.1123/jtpe.2016-0141
Yorio, P. L. y Ye, F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning and Education, 11(1), 9-27. https://doi.org/10.5465/amle.2010.0072
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.