Health education as a resource to cope with COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.4830Keywords:
Health education, health literacy, health promotion, covid-19Abstract
Health education is presented as a resource for the promotion of behavioral habits that allow dealing with health problems, developing well-being and preventing the appearance and spread of diseases. Besides, health literacy implies both the ability to understand health-related issues and the motivation to act consciously and responsibly for the benefit of personal and collective health. The objective of this article is to analyze various health education initiatives in which the aim is to teach people of different ages to face the current situation caused by the COVID-19. An exploratory, descriptive and explicative methodology was followed. In addition, some guidelines are proposed for health promotion before, during and after a pandemic. The results of the analyzed studies allow to extract some guidelines for planning health promotion strategies. It is concluded that health literacy campaigns should be carried out, using various media, to inform and motivate the entire population about the importance of adopting behaviors for the prevention of the spread of COVID-19 and maintaining healthy lifestyle habits.
Downloads
References
Álvarez, M. (2020). El confinamiento de niñas y niños en España en 2020 por la crisis del COVID-19: Propuestas desde la Educación Social Escolar para la vuelta al centro escolar. Revista de Educación Social, 30, 457-461.
Álvarez, R., Eguilaz, M. y Miguel, S. (2018). La enfermería escolar: un recurso necesario para la comunidad educativa. Contextos Educativos: Revista de Educación, 22, 165-180. https://doi.org/10.18172/con.3374
Andrews, J. L., Foulkes, L. y Blakemore, S. (2020). Peer influence in adolescence: Public-health implications for COVID-19. Trends in Cognitive Sciences, 24(8), 585-587. https://doi.org/10.1016/j.tics.2020.05.001
Aung, M. N., Yuasa, M., Koyanagi, Y., Aung, T. N. N., Moolphate, S., Matsumoto, H. y Yoshioka, T. (2020). Sustainable health promotion for the seniors during COVID-19 outbreak: A lesson from Tokyo. Journal of Infection in Developing Countries, 14(4), 328-331. https://doi.org/10.3855/JIDC.12684
Ayuso, R., Molina, M. C. y Medina, J. L. (2019). La promoción de salud como materia del currículum educativo en el contexto catalán. Tendencias Pedagógicas, 33, 83-98. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.007
Azorín, C. M. (2016). ¡Abre los ojos! Un proyecto de mejora educativa para la prevención de drogas en adolescentes. Revista Complutense de Educación, 27(1), 141-159. http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45532
Bodkin, A. y Hakimi, S. (2020). Sustainable by design: A systematic review of factors for health promotion program sustainability. BMC Public Health, 20, e964. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09091-9
Bonanad, C., García-Blas, S., Tarazona-Santabalbina, F., Sanchis, J., Bertomeu-González, V., Fácila, L., Ariza, A., Núñez, J. y Cordero, A. (2020). The effect of age on mortality in patients with COVID-19: A meta-analysis with 611,583 subjects. Journal of the American Medical Directors Association, 21(7), 915-918. https://doi.org/10.1016/j.jamda.2020.05.045
Chong, Y. Y., Cheng, H. Y., Chan, H. Y. L., Chien, W. T. y Wong, S. Y. S. (2020). COVID-19 pandemic, infodemic and the role of eHealth literacy. International Journal of Nursing Studies, 108, e103644. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103644
de la Vega, R., Ruíz-Barquín, R., Boros, S. y Szabo, A. (2020). Could attitudes toward COVID-19 in Spain render men more vulnerable than women? Global Public Health, 15(9), 1278-1291. https://doi.org/10.1080/17441692.2020.1791212
Escámez, J. (2001). Valores, actitudes y habilidades en la Educación para la salud. Educación XX1, 4, 41-60. https://doi.org/10.5944/educxx1.4.0.363
García-Marín, D. (2020). Infodemia global. Desórdenes informativos, narrativas fake y fact-checking en la crisis de la Covid-19. El profesional de la información, 29(4). https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.11
Gavidia, V., Garzón, A., Talavera, M., Sendra, C. y Mayoral, O. (2019). Alfabetización en salud a través de las competencias. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 37(2), 107-126. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2628
Gray, D. J., Kurscheid, J., Mationg, M. L., Williams, G. M., Gordon, C., Kelly, M., Wangdi, K. y McManus, D. P. (2020). Health-education to prevent COVID-19 in schoolchildren: A call to action. Infectious Diseases of Poverty, 9, e81. https://doi.org/10.1186/s40249-020-00695-2
Guan, H., Okely, A. D., Aguilar-Farias, N., del Pozo Cruz, B., Draper, C. E., El Hamdouchi, A., Florindo, A. A., Jáuregui, A., Katzmarzyk, P. T., Kontsevaya, A., Löf, M., Park, W., Reilly, J. J., Sharma, D., Tremblay, M. S. y Veldman, S. L. C. (2020). Promoting healthy movement behaviours among children during the COVID-19 pandemic. The Lancet Child and Adolescent Health, 4(6), 416-418. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30131-0
Guerrero-Ramos, D., Jiménez-Torres, M. G. y López-Sánchez, M. (2014). Escuela saludable versus protectora de la salud (salugénica). Educar, 50(2), 323-338. https://doi.org/10.5565/rev/educar.65
Harnett, S. (2020). Health literacy, social media and pandemic planning. Journal of Consumer Health on the Internet, 24(2), 157-162. https://doi.org/10.1080/15398285.2020.1756677
Heijmans, M., Uiters, E., Rose, T., Hofstede, J., Deville, W., Van der Heide, I., Boshuisen, H. y Rademaker, J. (2015). Study on sound evidence for a better understanding of health literacy in the European Union. Netherlands Institute for Health Services Research.
Juvinyà-Canal, D., Bertran-Noguer, C. y Suñer-Soler, R. (2018). Alfabetización para la salud, más que información. Gaceta Sanitaria, 32(1), 8-10. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2017.07.005
Ley Orgánica 1 de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo. de 3 de octubre de 1990. Boletín Oficial del Estado núm. 24172. https://www.boe.es/boe/dias/1990/10/04/pdfs/A28927-28942.pdf
Ley Orgánica 8 de 2013, para la mejora de la calidad educativa, de 9 de diciembre de 2013. Boletín Oficial del Estado, núm. 12886. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Lopes, H. y McKay, V. (2020). Adult learning and education as a tool to contain pandemics: The COVID-19 experience. International Review of Education, 66, 575-602. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09843-0
Llorent-Bedmar, V. y Cobano-Delgado, V. (2019). La formación en educación para la salud del alumnado universitario del grado de Educación Infantil en España. Ciência & Saúde Coletiva, 24(8), 3067-3078. https://doi.org/10.1590/1413-81232018248.28642017
Manjón, J. y Carrasco, J. I. (2007). Educación para la salud: hacia un nuevo modelo estructural y de intervención multidisciplinar desde los centros educativos. Revista Fuentes, 7, 107-116.
Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. (2015). Estrategia de promoción de la salud y prevención en el Sistema Nacional de Salud. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/Estrategia/docs/EstrategiaPromocionSaludyPrevencionSNS.pdf
Monsalve, L. (2014). Estudio comparado sobre las políticas educativas en educación para la salud en Francia y España. Bordón, 66(3), 91-103.
Norman, C. (2011). eHealth Literacy 2.0: Problems and opportunities with an evolving concept. Journal of Medical Internet Research, 13(4). https://doi.org/10.2196/jmir.2035
Nutbeam, D. (2015). Defining, measuring and improving health literacy. Health Evaluation and Promotion, 42(4), 450-456. https://doi.org/10.7143/jhep.42.450
Nutbeam, D. (2019). Health education and health promotion revisited. Health Education Journal, 78(6), 705-709. https://doi.org/10.1177/0017896918770215
OMS (1989). Educación para la salud. Manual sobre educación sanitaria en atención primaria de salud. OMS. https://apps.who.int/iris/handle/10665/38660
OMS (1986). Carta de Ottawa para la Promoción de la salud. Conferencia Internacional sobre la Promoción de la Salud. OMS. https://iris.paho.org/handle/10665.2/44469
OMS (2016). Shanghai Declaration on promoting health in the 2030 Agenda for Sustainable Development. OMS. https://www.who.int/publications/i/item/WHO-NMH-PND-17.5
OMS (2018). Promoting health: guide to national implementation of the Shanghai Declaration. OMS. https://www.who.int/publications/i/item/WHO-NMH-PND-18.2
OMS (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la Covid-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. OMS. https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Perea, R. (2009). Promoción y educación para la salud. Algunos pilares básicos. En R. Perea (Dir.), Promoción y Educación para la Salud. Tendencias innovadoras (pp. 3-26). Ediciones Díaz de Santos.
Pérez-Fuentes M. C., Molero, M. M., Martos, A., Gázquez, J. J. (2020). Threat of COVID-19 and emotional state during quarantine: Positive and negative affect as mediators in a cross-sectional study of the Spanish population. PLoS ONE 15(6). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0235305
Pérez-González, J. C., Yáñez, S., Ortega-Navas, M. C. y Piqueras, J. A. (2020). Educación Emocional en la Educación para la Salud: Cuestión de Salud Pública. Clínica y Salud, 31(3), 127-136. https://doi.org/10.5093/clysa2020a7
Rothan, H. A. y Byrareddy, S. N. (2020). The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak. Journal of Autoimmunity, 109, e102433. https://doi.org/10.1016/j.jaut.2020.102433
Saltzman, L. I., Hansel, T. C. y Bordnick, P. S. (2020). Loneliness, isolation, and social support factors in post-COVID-19 mental health. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(S1), S55-S57. http://doi.org/10.1037/tra0000703
Salvador, T. y Suelves, J. M. (2009). Ganar salud en la escuela. Guía para conseguirlo. Ministerio de Educación. Ministerio de Sanidad y Política Social. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/promocion/saludJovenes/docs/ganarSaludEscuela.pdf
Secretaría General de Sanidad (2020). Preguntas y respuestas sobre el nuevo coronavirus (COVID-19). Ministerio de Sanidad. https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov-China/documentos/20200317_Preguntas_respuestas_2019-nCoV.pdf
Sørensen, K., Pelikan, J. M., Röthlin, F., Ganahl, K., Slonska, Z., Doyle, G., Fullam, J., Kondilis, B., Agrafiotis, D., Uiters, E., Falcon, M., Mensing, M., Tchamov, K., van den Broucke, S., Brand, H. y on behalf of the HLS-EU Consortium. (2015). Health literacy in Europe: Comparative results of the european health literacy survey (HLS-EU). European Journal of Public Health, 25(6), 1053-1058. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv043
Talavera, M. y Gavidia, V. (2013). Percepción de la educación para la salud en el personal docente y el sanitario. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (27), 115-129. https://doi.org/10.7203/DCES.27.2569
Torres-García, M. y Santana-Hernández, H. (2017). La Educación para la Salud en la formación de maestros desde el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 28(4), 1083-1101. http://doi.org/10.5209/RCED.51536
Trezona, A., Rowlands, G. y Nutbeam, D. (2018). Progress in Implementing National Policies and Strategies for Health Literacy. What Have We Learned so Far? International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(7), e1554. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph15071554
Truman, E., Bischoff, M. y Elliott, C. (2020). Which literacy for health promotion: Health, food, nutrition or media? Health Promotion International, 35(2), 432-444. https://doi.org/10.1093/heapro/daz007
Vandormael, A., Adam, M., Greuel, M. y Bärnighausen, T. (2020). A short, animated video to improve good COVID-19 hygiene practices: a structured summary of a study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 21(469). https://doi.org/10.1186/s13063-020-04449-1
Vaz de Almeida, C. y Veiga, A. (2020). Social determinants and literacy in health of elderly: Walk to well-being. Open Access Library Journal, 7, e6390. https://doi.org/10.4236/oalib.1106390
Vega, A., Aramendi, P., Buján, M. K. y Garín, S. (2015). La educación para la salud en la ESO: Aportaciones de un estudio sobre el País Vasco. Educación XX1, 18(1), 167-188. http://doi.org/10.5944/educXX1.18.1.12316
Wang, W., Tang, J. y Wei, F. (2020). Updated understanding of the outbreak of 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) in Wuhan, China. Journal of Medical Virology, 92(4), 441-447. https://doi.org/10.1002/jmv.25689
Xie, B. (2011). Effects of an eHealth literacy intervention for older adults. Journal of medical Internet research, 13(4), 90. https://doi.org/10.2196/jmir.1880
Zhou, F., Yu, T., Du, R., Fan, G., Liu, Y., Liu, Z., et al. (2020). Clinical course and risk factors for mortality of adult in patients with Covid-19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study. Lancet, 395(10229), 1054-1062. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30566-3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.