Cambio evolutivo, contextos e intervención psicoeducativa en la vejez
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.489Abstract
This article studies the elderly from the evolutive perspective. It takes into account the life-span approach and the influence of developmental contexts in the evolutive change. The evolutive change undergone refers to the family, to the retirement and to the psychosocial and community context. Finally some reflexions are made regarding the psychoeducative intervention, starting from researches, take an optimistic perspective that emphasizes the relevant role of learning and education.Downloads
References
ACHLEY, R. (1989). A continuity theory of normal aging. Gerontologist, 29, 183-190.
BALTES, P. B.; REESE, H. W. y NESSELROADE, J. R. (1981). Métodos de investigación en psicología evolutiva. Enfoque del Ciclo Vital. Madrid: Morata.
BALTES, P. B. (1983). Psicología evolutiva del Ciclo Vital; Algunas observaciones convergentes sobre historia y teoria. En A. Marchesi, M. Carretero, J. Palacios (Ed.). Psicología Evolutiva I; teorías y Métodos. Madrid: Alianza Editorial.
BALTES, P. B. y BALTES,M.M. (1990). Psychological perspectives on successful aging: The model of selective optimitzation with compensation. En P. B. Baltes y M. M. Baltes (Eds.). Successful aging.Perspectives from the behavioral sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
BALTES, P. B. (1997). On the incomplete architecture of human ontogeny. American Psychologist, 52, 366-380.
BERGER, K. S. y THOMPSON, R. A. (2000). Psicología del desarrollo: Adultez y vejez. Madrid: Editorial médica panamericana.
BIRREN, J. A. (1961). A brief history of the psychology of Aging. Gerontologist, 1, 67-71.
BRONFENBRENNER, U. (1986). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós. (Edic. original inglesa 1979).
CASPI, A.; HERBENER, E. S. y OZER, D. J. (1992). Shared experiences and the similarities of personalities: A longitudinal study of married couples. Journal Personality and social Psychology, 62, 291-291.
CORRALIZA RODRÍGUEZ, J. A. (2000). Vejez y sociedad: dimensiones psicosociales. En R. Fernández Ballesteros (Ed.) GerontologÍa social. Madrid: Pirámide.
FERNÁNDEZ BALLESTEROS, R. (1998). Calidad de vida en la vejez. Ponencias V Jornadas AMG. Barcelona.
FERNÁNDEZ BALLESTEROS, R. (2000). La gerontología positiva. Revista Multidisciplinar de Gerontología. 10, 43-145.
FLECHA, R. (1997). Compensación, Aceleración, inteligencia cultural. En J. García Carrasco. (Ed.) Educación de adultos. Barcelona: Ariel.
GRANJEL, L. S. (1991). Historia de la vejez. Gerontología, Gerocultura, Geriatría. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HORN, J. L. y CATTELL, R. B. (1966). Refinement and test of the theory of fluid and cristallized intelligence. Journal of Educational psychology, 57, 253-270.
HORN, J. L. (1982). Aging of fluid and cristallized intelligence. En F. I. M.Craik y S. Trehub (Eds.). Aging and cognitive processes. New York: Plenum Press.
HUYCK, M. H. y HOYER, W. F. (1982). Adult development and Aging. C. Belmont. Wadoworth.
INSERSO (1995). Cuidados en la vejez. El apoyo informal. Madrid: Inserso.
LEHR, U. (1988). Psicología de la senectud. Barcelona: Herder.
LÓPEZ, F. (1998). Evolución de los vínculos de apego en las relaciones familiares. En M. J. Rodrigo y J. Palacios (Eds.). Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza Editorial.
MANGEN, D. I.; BENGSTON, V. L. y LANDRY, P. H. (1988). Measurement of intergenerational relations. Newbury Park, C.A.: Sage.
PALACIOS, J. (1999). Introducción conceptual a la psicología evolutiva. En C. Triadó (Ed.). Psicología evolutiva. Vic: Eumo.
RODRIGO, M. J. y PALACIOS, J. (1998). Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza Editorial.
RODRÍGUEZ DOMÍNGUEZ, S. (1989). La vejez historia y actualidad. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.
SCHAIE, K. W. (1989). The hazards of cognitive aging. The Gerontologist, 29, 484-493.
SCHAIE, K. W. (1994). The course of adult intellectual development. American Psychologist, 49, 304-313.
SCHULTZ, R. y HECKHAUSEN, J. (1996). A life Span model of successful aging. American psychologist, 51, 702-714.
TRIADÓ, C. (1997). Alternativas residenciales de las personas mayores. Anuario de Psicología, 73, 43-55.
TRIADÓ, C.; MARTÍNEZ, G. y VILLAR, F. (2000). Psicología del desenvolupament: adolescència, maduresa i senectut. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona.
TRIADÓ, C. y VILLAR, F. (2000). El rol de abuelo: cómo perciben los abuelos a sus nietos. Revista española de Geriatría y Gerontología , 35, 30-36.
VEGA, J. L. y BUENO, B. (1995).Desarrollo adulto y envejecimiento. Madrid: Síntesis.
VILLAR, F. (1998). Representación social del envejecimiento a lo largo del ciclo vital.
Universidad de Barcelona. (Tesis doctoral no publicada)
VILLAR, F. y VILÀR, J. (1999). Diseño y evaluación de un curso de informática y comunicación a su alcance, Revista Multidisciplinar de gerontología, 9 ,177-182.
VILLAR, F. (2000). ¿Tiene sentido la formación en la vejez? Las TIC como ejemplo paradigmático. Comunicación y Pedagogía (en prensa).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.