La diversidad como problema

Authors

  • Jordi Garreta i Bochaca Universitat de Lleida

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.491

Abstract

The cultural diversity is one of the lines of definition of our society. In a context, in the one that the diversity -for the migrations- it leaves increasing it is necessary to think about mutual adaptations, beyond the assimilation. The school, reflective institution of the dominant ideologies in this sense, it should take in consideration this diversity and to transform it into wealth more than in a problem. Noticing the experience of the Quebec and other societies that have received during many years immigrants, considers interesting to keep in mind their experience and, for example, to thoroughly revise the school material, to develop the mediator's figure (a professional that it can increase the communication among centre and family, relationship that is influenced by linguistic, socio-economic, cultural and institutional differences); etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABAD MÁRQUEZ, L. (1993). "La educación intercultural como propuesta de integración". En Abad, L., Cuco, A y Izquierda, A.: Inmigración, pluralismo y tolerancia. Madrid, Ed. Popular, 11-69.

ANTHIAS, F. y YUVAL-DAVIS, N. (1993). Racialiced boundaries. London, Routledge.

BANKS, J.A. y LYNCH, J. (1986). Multicultural Education in Western Sociey. Londres, Boston, Sydney, Toronto, Holt, Rinehart and Winston.

BEAUCHESNE, A. (1987). Les agents de liaison de Montréal, Toronto et Vancouver. Sherbrooke, Faculté d'Éducation, Éditions du CRP.

BLANCO, C. (1990). La integración de los inmigrantes en Bilbao. Bilbao, Ayuntamiento de Bilbao, Colección Estudios Bilbainos, Bilbotar Ikaskuntza Sorta.

BOURGEAULT, G; GAGNON, F.; McANDREW, M. y PAGE M. (1995). “L’espace de la diversité culturelle et religieuse à l’école dans une démocratie de tradition libérale”, Revue Européenne des Migrations Internationales, 11(3).

CALVO, T. (1989). Los racistas son los otros. Madrid, Editorial Popular.

CARNOY, M. (1994). Faded Dreams. The Politics and Economics of Race in America. Cambridge, Cambridge University Press.

CASAL, J. et al. (1994). Éxit i fracàs escolar a Catalunya. Barcelona, Fundació Jaume Bofill.

FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (1995). La escuela a examen. Madrid, Pirámide.

FERNÁNDEZ ENGUITA, M. (1997). "Los desiguales resultados de las políticas igualitarias: clase, género y etnia en la educación". En Fernández Enguita, M. Sociología de las instituciones de educación secundaria. Barcelona, ICE/Horsori, 107-122.

GARCÍA CASTAÑO, J. y GRANADOS MARTÍNEZ, A. (1998). "Racialismo en el currículum y en los libros de texto. La transmisión de discursos de la diferencia en el currículum oficial de la comunidad autónoma andaluza y en los libros de texto de la educación primaria". En Besalú, X., Campani, G. y Palaudàries, J. M. (Comps.) La educación intercultural en Europa. Un enfoque curricular. Barcelona, Pomares-Corredor, 181-209.

GARRETA, J. (1999). La integració en l'estructura social de les minories ètniques. Lleida, Universidad de Lleida.

GARRETA, J. (1999a). "La diversidad cultural en los manuales escolares: crónica de una selección y revisión necesarias". En Essomba, M. A. (Coord.). Construir la escuela intercultural. Reflexiones para trabajar la diversidad étnica y cultural. Barcelona, Graó, 133-142.

GARRETA, J. (2000). Diversidad cultural y educación en Quebec. Lleida, Milenio.

GLAZER, N. (1989). "The education and Housing of Ethnic Minorities in the United States", Revue Européenne de Migrations Internationales, 5(1), 75-84.

GLAZER, N. (1992). "Etats-Unis: Une immigration permanente". En Wihtol, C. y Chartier, A. M. Ecole et intégration des immigrés a Problèmes politiques et sociaux, 693. Paris, La documentation Française, 47-51.

HELLY, D. (1996). Le Québec face à la pluralité culturelle, 1977-1994. Québec, Presses de la Université du Laval.

HOHL, J. (1991). Singulier/pluriel. Montréal. Montréal, Conseil Scolaire de l'Île de Montréal.

HOHL, J. (1996). "Résistance à la diversité culturelle au sein des institutions scolaires". En Gagnon, F., Mcandrew, M. y Pagé, M. Pluralisme, citoyenneté & Éducation. Montréal, Harmattan.

HOHL, J. (1996b) "Qui sont 'les parents'? Le rapport de parents immigrants analphabètes à l´école', Lien social et politiques (RIAC), Montréal, Institut National de la Recherche Scientifique.

JORDAN, J. A. (1998). Multiculturalisme i educació. Barcelona, Proa.

McANDREW, M. (1993). L’intégration des élèves des minorités ethniques quinze ans après l'adoption de la loi 101: quelques enjeux confrontant les écoles publiques de langue française de la région montréalaise, document de réflexion soumis à la Direction des études et de la recherche. Montréal, Ministère des Communautés Culturelles et de l’Immigration de l’Éducation.

MacCARTHY, C. (1994). Racismo y curriculum. Madrid, Morata.

MCANDREW, M. y ROSSELL, J. (2001). Immigración y educación intercultural en Quebec: programas y debates. Montreal, Université de Montréal, no publicado.

McANDREW, M. y HARDY, J. Y. (1992). Les agents de liaison et les agents de milieu. Un bilan. Montréal, Université de Montréal, no publicado.

LAMO de ESPINOSA, E. (1995). "Fronteras culturales". En Lamo de Espinosa, E. (Ed.). Culturas, estados y ciudadanos. Una aproximación al multiculturalismo en Europa. Madrid, Alianza Editorial, 13-79.

PINO ROMERO, A. (1992). "La educación intercultural ante las diferencias étnicas, diferencias culturales y procesos de aculturación. Problemática de la identidad cultural en sociedades multiculturales. Emigración y educación intercultural". En VVAA. X Congreso Nacional de Pedagogía. Salamanca, 153-168.

REX, J. (1988). The ghetto and the underclass. Essays on Race and Social Policy. Vermont, Gower Publishing Company.

REX, J. (1996). Ethnic minorities in the modern nation state. Working papers in the theory of multiculturalism amd political integration. London, Macmillan Press LTD.

SAMPER, L. (1996). "Etnicidad y curriculum oculto: la construcción del 'otro' por los futuros educadores". En Solé, C. (Ed.). Racismo, etnicidad y educación intercultural. Lleida, Universitat de Lleida, 63-100.

SAMPER, L. (1999). "Estratificación étnica y acción positiva. El caso de California", Revista Internacional de Sociologia, 22, 203-228.

TOURAINE, A. (1994). "Inmigración: ¿Problema étnico o problema social?". En Bergalli, R. y Casado, D. Frente a la sociedad dual. Jornadas sobre pobreza y marginación. Barcelona, Editorial Hacer, 189-229.

TROYNA, B. (1992). "Can you see the join? An historical analysis of multicultural and antiracist education policies". En Gill, D., Mayor, B. y Blair, M. Racism and education. Structures and strategies. London, SAGE publications, 63-91.

Published

2013-05-14

How to Cite

Garreta i Bochaca, J. (2013). La diversidad como problema. Contextos Educativos. Revista De Educación, (4), 161–175. https://doi.org/10.18172/con.491