Análisis de la influencia de la familia en los hábitos lectores de sus hijas e hijos : Un estudio etnográfico

Authors

  • Emilia Moreno Sánchez Universidad de Huelva

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.492

Abstract

Reading and its learning is one of the main concerns for families, teachers and children, particularly in the first school yerars. Sucess or failure in further school levels depends on it. However, there is a great ignorance among all these contexts: parents ingnore what happens in the school and so do teachers about what happens at home. Both (school and family) don't collaborate in order to facilitate and improve the reading learning in a natural, social and culture enviroment. For this reason, it is necessary to make some research about the contexts in which reading is acquired. Specially, family context needs to be analysed because of its early, constant and permanent influence. Factors that facilitate or impede reading and that promote or not good reading habits must be identify. In other way, we also think that research on reading background is more important than survey studies about the reading habits of big samples. In such idea we have based on the ethnographic descriptive research presented in this article, in which we have used the case study strategy . The methodologic process developed and the results of this research are presented in this article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adan, I. y otros. (1992). Animación. CLIJ, 43, 8-12.

Association Française Pour la Lecture, (1983). Lire, c'est vraiment simple! Paris: Editions MDI.

Barbadillo Griñán, P. (1993). La lectura infantil en el ámbito familiar. Infancia y sociedad, 21-22, 138-147.

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La muralla.

Coleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Madrid: Kairós.

Cooper, J. D. (1990). Cómo mejorar la comprensión lectora. Madrid: Aprendizaje Visor- MEC.

Cubero, R. y Moreno, M. C. (1994). Relaciones sociales: familia, escuela, compañeros. Años escolares. En Palacios, J. Marchesi, C. y Coll, C. (Comps.), Desarrollo Psicológico y educación, I. Madrid: Alianza Editorial.

De Miguel, A. (1997). Autobiografía de los españoles. Así nos vemos, ¿Así somos? Madrid: Planeta.

Foucambert, J. (1989). Cómo ser lector. Barcelona: Laia.

Miller, A. et al. (1986). Parental participation in paired reading: a controlled study. Educational psycology, 6(3), 277-84.

Moreno, E., Padilla, M. y Vélez, E. (1998). La familia como contexto de adquisición de hábitos lectores. Un estudio descriptivo. En Llorent Bedmar, V. (Ed.). Familia y educación. Una perspectiva comparada. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Palacios, J., Marchesi, C. Coll, C. (1993). Desarrollo psicológico y educación, I. Madrid: Alianza Psicología.

Panchón Iglesias, C. (1995). Intervención con familias en situación de alto riesgo social. CL&E, 27, 61-74.

Polaino-Lorente, A. (1997). Apego y educación temprana. Revista Comunidad Educativa, 244, 11-14.

Rodríguez, J. M.; Moreno, E. y Muñoz, A. (1988). Aprendizaje y ambiente: influencias del entorno familiar y escolar en el aprendizaje de la lectura (I). Revista de Educación Especial, 3, 21-26.

Santos Guerra, M. A.(1998). Norte del corazón. Málaga: Málaga Digital.

Silvestre, N. y Solé, M. R. (1993). Psicología evolutiva. Infancia, preadolescencia. Barcelona: CEAC.

Sopeña Monsalve, A. (1994). El florido pensil. Memoria de la escuela nacional católica. Barcelona: Grijalbo Mondadori.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1985). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidos.

Topping, K. (1986). W.H.I.C.H. Parental involvement reading scheme? Reading, 20(3), 148-56.

Topping, K. (1987). Paired reading: a powerful technique for parent use. Reading teacher, 40(7), 608-09.

Topping, K. y McKnight, G. (1984). Paired reading-and parent power. Special education: forward trends, 11(3), 12-15.

Vigotsky, L. S. (1978). Mind and society. Cambridge: MA: MIT Press.

Weinberger, J. et al. (1986). Involving parents in the teaching of reading: will they respond? Reading, 20(3), 179-83.

WWW.luismisa.es (1998).

Published

2013-05-14

How to Cite

Moreno Sánchez, E. (2013). Análisis de la influencia de la familia en los hábitos lectores de sus hijas e hijos : Un estudio etnográfico. Contextos Educativos. Revista De Educación, (4), 177–196. https://doi.org/10.18172/con.492