Enrichment of tasks in initial formation of the Bachelor’s Degree in Primary Education to attend deepening courses
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5009Keywords:
Didactic análisis, enrichment program, preservice teachers, mathematical talent, rich tasksAbstract
Recent curricular regulations highlight the need to attend to high abilities, particularly students with mathematical talent. This proposal shows a training task example for future teachers to design enrichment tasks in an enhancement program. This work is based on didactic analysis as a teaching planning tool. Based on the characterization of mathematical talent and the notion of rich activities, some guidelines are established for the Primary Grade student analyze and design tasks for specially motivated or mathematical talented students in Primary Grade.Downloads
References
Aguayo, C. (2018). El análisis didáctico en la formación inicial de maestros de primaria [Tesis doctoral sin publicar]. Universidad de Granada.
Ball, D. L., Thames, M. H. y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554.
Blanco, R., Ríos, C. y Benavides, M. (2004). Respuesta educativa para los niños con talento. En M. Benavides, A. Maz, E. Castro y R. Blanco (Eds.), La Educación de niños con talento en Iberoamérica (pp. 49-60). OREALC-Unesco.
Burkhart, H. y Swan, M. (2013). Task design for systemic improvement: Principles and frameworks. En C. Margolinas (Ed.), Task design in mathematics education: Proceedings of ICMI Study 22 (pp. 433- 432). ICME.
Clarke, B., Grevholm, B. y Millman, R. (2009). Tasks in primary mathematics teacher education. Purpose, use and exemplars. Springer.
Flores, P. y Rico, L. (Coords.) (2015). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Primaria. Pirámide.
Freiman, V. (2006). Problems to discover and to boost mathematical talent in early grades: A challenging situations approach. Mathematics Enthusiast, 3(1), 51-75.
Gómez, P. (2007). Desarrollo del conocimiento didáctico en un plan de formación inicial de profesores de matemáticas de secundaria [Tesis doctoral]. Universidad de Granada.
Good, S. (2013). What is a rich task? Greater Cleveland Council of Teachers of Mathematics. http://mygcctmonline.org/resources/19sept2013/Rich_Tasks-What_Where_Why_How.pdf.
Greenes, C. (1981). Identifying the gifted student in mathematics. Arithmetic Teacher, 28(8), 14-17.
Grootenboer, P. (2009). Rich mathematical tasks in the Maths in the Kimberley (MITK) Project. En R. Hunter, B. Bicknell y T. Burgess (Eds.), Crossing divides, Proceedings of the 32and annual conference of the MERGA, 1 (pp. 696-699). MERGA.
Hernando, E. (2020). Visión retrospectiva y extensión del problema. SUMA: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 94, 49-58.
Junta de Andalucía, (2021). Orden de 15 de enero de 2021, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la etapa de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Andalucía, se regulan determinados aspectos de la atención a la diversidad, se establece la ordenación de la evaluación del proceso de aprendizaje del alumnado y se determina el proceso de tránsito entre distintas etapas educativas. Consejería de Educación y Deporte de la Junta de Andalucía.
Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of Mathematical Abilities in Schoolchildren. University of Chicago Press.
Liljedahl, P., Chernoff, E. y Zazkis, R. (2007). Interweaving mathematics and pedagogy in task design: A tale of one task. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(4-6), 239-249. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9047-7
Lingard, R. Ladwig, J., Mills, M., Bahr, M., Chant, D., Warry, M., Allwood, J., Capeness, R., Christie, P., Gore, J., Haydes, D. y Luke, A. (2001). The Queensland school reform longitudinal study. Education Queensland.
Miller, R. C. (1990). Discovering mathematical talent. ERIC Digest E482. Office of Educational Research and Improvement.
Niederer, K., Irwin, R. C., Irwin, K. C. y Reilly, I. L. (2003). Identification of mathematically gifted children in New Zealand. High Ability Studies, 14(1), 71-84. https://doi.org/10.1080/13598130304088
Piñeiro, J. L., Ramírez, R. y Segovia, I. (2017). Detección del talento matemático en Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 6(2), 56-71.
Ramírez, R. (2021). Proyecto docente para la plaza de Profesor Titular del Área de Didáctica de las Matemáticas en el Grado de Maestro en Educación Primaria en la Materia Diseño y Desarrollo del currículum en Educación Primaria. Universidad de Granada. Disponible en https://digibug.ugr.es/handle/10481/65919
Ramírez, R., Castro-Rodríguez, E., Piñeiro, J. L. y Ruiz-Hidalgo, J. F. (2018). What makes a task a problem in early childhood education? European Early childhood Education Research Journal, 26(4), 574-588.
Rico, L. (Ed.) (1997a). Bases teóricas del currículo de matemáticas en educación secundaria. Síntesis.
Rico, L. (Ed.). (1997b). Educación matemática en la enseñanza secundaria. Ice-Horsori.
Rico, L. (2015). Matemáticas escolares y conocimiento didáctico. En P. Flores y L. Rico (Coords.), Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en educación primaria, (pp. 21-40). Pirámide.
Rico, L. (2016). Matemáticas y análisis didáctico. En L. Rico y A. Moreno (Coords.), Elementos de didáctica de la matemática para el profesor de secundaria (pp. 85-100). Pirámide.
Rico, L., Lupiáñez, J. L. y Molina., M. (Eds.) (2013). El análisis didáctico en educación matemática. Metodología de investigación, formación de profesores e innovación curricular. Comares.
Rico, L. y Moreno, A. (Coords.) (2016). Elementos de didáctica de la matemática para el profesor de secundaria. Pirámide.
Rodríguez, M. (2020). Organización de datos, justificación, generalización y extensión en tareas de enriquecimiento matemático. Trabajo fin de Grado de Primaria de la Universidad de Granada.
Ruiz-Hidalgo, J. F., Flores, P., Ramírez, R., y Fernández-Plaza, J. A. (2019). Tareas que desarrollan el sentido matemático en la formación inicial de profesores. Educación Matemática, 31(1), 121-143.
Stein, M. K. y Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3(4), 268-275.
Stein, M. K., Smith, M, Henningsen, M. y Silver, E. (2000). Implementing Standards-Based Mathematics Instruction. Teachers College Press.
Tirosh, D. y Woods, T. (2008). The international handbook of mathematics teacher education (Vol. 2). Sense Publishers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.