La toma de decisiones académicas del estudiantado de la Universidad de La Laguna en la elección de los créditos de libre configuración
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.508Abstract
In the university teaching, the academics decision making is a complex process by the great diversity options existent and also by the results that are derived of the achieved choice. In this paper is analized several personal, academic and contextual variables that affect the choice of free shape credit. An exhaustive analysis is carried out with a wide sample of students of the Education Higher Centre at the University of La Laguna to know the criterion that are take into account, the process that is achieved, and the satisfaction degree with the choice. The results are useful to understand how the students to bring face yours academics decision making, and to implement the appropiate guidance that promote good choices.Downloads
References
Alvarez, P., Feliciano, L., Cabrera, L., Bethencourt, J. T. y González, M. (2000). Criterios para la elección de optativas en la enseñanza universitaria: implicaciones para la función tutorial del profesorado. En H. Salmerón y V. L. López, Orientación educativa en las universidades (pp. 259-267). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Arbizu, F. (1995): La toma de decisiones: un elemento clave en la mejora universitaria. Bilbao: Universidad del País Vasco.
Ardit, I. y Rivas, F. (1990). La toma de decisiones vocacionales. Valencia: Consellería de Cultura, Educación y Ciencia.
Bethencourt, J. T. y Báez, B. F. (1991). Determinantes del proceso vocacional del estudiantado de psicología. Revista de Psicología General y Aplicada, 44, 103-112.
Bierman, H., Bonini, C. P. y Hausman, W. H. (1996). Análisis cuantitativo para la toma de decisiones. Barcelona: Irwin.
Carmona, M. B. y Cubo, S. (1998). Influencia de los factores de personalidad en la toma de decisiones vocacionales. Ciencia Psicológica, 5, 42-56.
Gati, I. y Asher, I. (2001). The PIC model for career decision making: Prescreening, in-depth exploration and choice. In Leong, F.T.L. y Barak, A. (Eds.), Contemporary models in vocational psychology: A volume in honor of Samuel H. Osipow. (pp. 7-54). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates.
Gil, J. M. (1992). La elección de la E.A.T.P. en el B.U.P. Revista de Orientación Educativa y Profesional, 3 (4), 101-112.
Gómez, A. R. y Cervera, J. L. (2000). Estudio sobre la elección de las materias optativas en la licenciatura de pedagogía. En H. Salmerón y V. L. López, Orientación educativa en las universidades (pp. 189-198). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Gómez, B. (1995). La toma de decisiones y la indecisión vocacional. En F. Rivas (Ed.), Manual de asesoramiento y orientación vocacional (pp. 275-305). Madrid: Síntesis.
Pérez, R. y García, J. M. (1995). Diagnóstico, evaluación y toma de decisiones. Madrid: Rialp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.