Sport and its configuration in the Collective Sports II Programme of the Higher Institute of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5106Keywords:
Collective sports, syllabus, sportAbstract
This article takes as its object of analysis the programme of the curriculum unit (CU) Collective Sports II2 of the 2017 curriculum for the Bachelor’s Degree in Physical Education. This Bachelor’s Degree belongs to the Universidad de la República in Uruguay. This CU corresponds to the common core of the syllabus, so it is compulsory for all students on the degree. At first, I will carry out an epistemological analysis seeking to identify the perspective from which it is approached in terms of both Physical Education and Body Education and thus be able to visualize what type of sport is being considered. Based on these perspectives, I will carry out an essay that makes it possible to think of other ways of seeing and understanding sport that would enable other ways of thinking about the configuration of sport both in the curriculum and in the teachers training in this degree programme.
Downloads
References
Administración Nacional de Educación Pública, Consejo Directivo Central, Consejo de Educación Inicial y Primaria (2008). Programa del área del conocimiento corporal, en Programa de Educación Inicial y Primaria (p. 233). Uruguay.
Administración Nacional de Educación Pública, Consejo Directivo Central, Consejo de Educación Secundaria. (2006). Programa de Educación Física y Recreación. Primer año Ciclo Básico – Reformulación 2006. Uruguay.
Administración Nacional de Educación Pública, Consejo Directivo Central, Consejo de Educación Técnico Profesional. (2007). Programa de planeamiento educativo. Departamento de diseño y desarrollo curricular. Formación Profesional Básica. Educación Física – Deporte. Uruguay.
Chalmers, A. (2010). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Siglo XXI España.
Crisorio, R. (2015). Actividad física vs Practicas corporales. En Galak, E. y Gambarotta, E. Cuerpo, Educación y Política. Tensiones epistémicas, históricas y prácticas. (pp. 21–40). Editorial biblos/el cuerpo propio.
Bratch, V. (2004). Cultura corporal, cultura movimiento ou cultura corporal de movimiento? En Souza Júnior, M. Educação Física Escolar: teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica (pp. 97-106). Recife.
González, F. (2016). Desafíos para la educación física escolar brasileña: una propuesta de currículum. Publicación 29, 188-194. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.43563
Instituto Superior de Educación Física (ISEF)-Programa Integral Metropolitano (PIM) (2019). Enseñanza crítica del deporte. Espacio de formación integral 2018. Futbol y sociedad. El deporte en tiempos mundiales. Coord. Mora, Bruno. S/ed.
Jiménez, F. (2012). Tema 4.- Análisis estructural y funcional de los juegos deportivos. S/e. Consultado el 11 de octubre del 2021 https://campusvirtual.ull.es/ocw/file.php/32/TEMA4Ide-11-12.pdf
Kunz, E. (2004). Transformação Didático- Pedagógica do Esporte. Editorial UNIJUI.
Ley 18.213, 2007, consultada el 11 de octubre del 2021 https://www.gub.uy/presidencia/institucional/normativa/ley-n-18213-fecha-05122007
Pastorino, M., Wainstain, F., Mora, B. y Benitez, L. Prologo. En Editor Mora, B. Deporte y Sociedad. Encontrando el futuro de los estudios sociales y culturales sobre deporte. UDELAR. https://www.academia.edu/40779998/Deporte_y_Sociedad._Encontrando_el_futuro_de_los_estudios_sociales_y_culturales_sobre_deporte
Parlebas, P. (2007). La acción motriz: punta de lanza de la Educación Física. Conferencia en ISEF, Montevideo, Uruguay.
Programa deportes colectivos II (2018). Plan de estudios 2017 de la Licenciatura en Educación Física ISEF – UdelaR. Documento en elaboración.
Rodríguez, R. (2014) Consideraciones sobre la distinción entre cuerpo y organismo a propósito de la relación entre vida y política. Manuscrito no publicado. Montevideo, ISEF-UdelaR.
Saraví, J. R. (2007). Praxiología motriz: Un debate pendiente. Revista Educación Física y Ciencia, 9, 103-117.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.