La danza en la escuela y la formación de los profesores

Authors

  • Herminia María García Ruso Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.511

Abstract

In Organic Law 1/1990 of 3rd October of the general arrangement of the educational system (LOGSE), the educational system includes the general regime education and the special regime education. Dance is included in the special regime as part of the artistic disciplines together with music, drama, the plastic arts and design. The aim of this article is to analyse the treatment given to Dance in the general regime. Thus, we will try to emphasize the inconsistency that exists between the areas of primary education, which will be obligatory and will have a global and integrated character, and the training of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Grossman, P. (1990). The Making of a Teacher. Teacher Knowledge and Teacher Education. Chicago: Teacher College Press.

Ley Organica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE, 238, de 4 de octubre de 1990.

Marcelo, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: PPV.

MEC (1989). Diseño Curricular Base. Educación Primaria.

MEC (1992a). Música. Secundaria Obligatoria.

MEC (1992b). Educación Física. Secundaria Obligatoria.

Pérez Gómez, A. (1993). La formación del docente como intelectual comprometido, en Signos. Teoría y Práctica de la Educación , nº 8 y 9, pp. 42-53.

REAL DECRETO 755/1992, de 26 de junio, BOE, nº 178, pp. 25852-25854.

REAL DECRETO 1254/1997, de 24 de julio, BOE, nº 212, pp. 26307-26318.

REAL DECRETO 1463/1999, de 17 de septiembre, BOE, nº 233, pp. 34662-34670.

REAL DECRETO 3473/2000, de 29 de diciembre, BOE, nº 14, p. 1810.

Robalo, E. (1998). A Dança no Ensino Genérico: Problemas e perspectivas, en A. Macara (Ed.), Novas Tendencias no Ensino da Dança. Lisboa: F.M.H., pp. 56-62

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: konwledge growth in teaching, in Educational Researcher, 15(2); pp.4-14.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching foundations of the new reforms, in Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22.

Shulman, L. S. (1992). Renewing the Pedagogy of Teacher Education: The Impact of subject-Spcific Conceptions of Taching, en Motero, L y Vez, J. M. (Eds), Las Didácticas Específicas en la Formación del Profesorado. Santiago: Tórculo Ediciones, pp. 53-69.

Tinning, R. (1992). Teacher Education and the Developement of Content Knowledge for Physical Educaction Teaching, en Motero, L. y Vez, J. M. (Eds.), Las Didácticas Específicas en la Formación del Profesorado. Santiago: Tórculo Ediciones, pp. 535-554.

Published

2013-05-14

How to Cite

García Ruso, H. M. (2013). La danza en la escuela y la formación de los profesores. Contextos Educativos. Revista De Educación, (5), 173–184. https://doi.org/10.18172/con.511