Study on the educational process oriented to the attention to diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5139

Keywords:

Social and educational exclusión, vulnerable group, diversity outreach, self-evaluation

Abstract

The purpose of this study was to know the training of three Early Childhood and Primary Schools to cater for the diversity of their students. The study that was carried out has a quantitative non-experimental, descriptive and transversal design by providing a questionnaire to professionals who make up the three school centers. Taking into account the analysis of the results obtained, it can be affirmed that the three chosen centers are qualified to cater for the diversity of their students, since they present strong points of an inclusive aspect regarding to the educational process, and are aimed to the development of inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M. (2013). Promoting equity in education. Revista de Investigación en Educación, 11(3), 32-43. https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/283/330

Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25-44.

Arnaiz, P., De Haro, R. y Guirao, J. M. (2015). La evaluación en educación primaria como punto de partida para el desarrollo de planes de mejora inclusivos en la Región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 103-122. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214351 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214351

Arnaiz, P. y Escarbajal, A. (2020). Aulas abiertas a la inclusión. Dykinson.

Arnaiz, P. y Guirao, J. M. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva (ACADI). Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 18(1), 45-101. https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214341 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.1.214341

Bayarri, C. (2018, diciembre 14). Escuela inclusiva contra la exclusión social: aproximación teórica al estado de la cuestión [Comunicación oral]. II Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, Eindhoven, Países Bajos.

Bawa Kuyini, A., Desai, I. y Umesh, S. (2020). Teachers’ self-efficacy beliefs, attitudes and concerns about implementing inclusive education in Ghana. International Journal of Inclusive Education, 24(14), 1509-1526. http://doi.org/10.1080/13603116.2018.1544298 DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1544298

Bolívar, A. (2019). Un currículo inclusivo en una escuela que asegure el éxito para todos. Revista e-Curriculum, 17(3), 827-851. http://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p827-851 DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p827-851

Caballero, C. M. y Escarbajal, A. (2016). Evaluación de centros desde la educación inclusiva. En J. J. Maquilón, C. J. Gómez, y M. B. Alfageme (Eds.). De la investigación a la mejora educativa en las aulas (1.ª ed., pp. 137-149). Editum.

Escarbajal, A., Arnaiz, P. y Giménez, A. (2017). Evaluación de las fortalezas y debilidades del proceso educativo en centros de infantil, primaria y secundaria desde una perspectiva inclusiva. Revista Complutense de Educación, 28(2), 427-443. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49423 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49423

Escarbajal, A., Corbalán, P. y Orteso, P. (2020). Análisis de la inclusión educativa en contextos vulnerables. Revista Colombiana de Educación, 78, 361-382. https://doi.org/10.17227/rce.num78-6776 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num78-6776

Friesen, D.C. y Cunning, D. (2020). Making explicit pre-service teachers’ implicit beliefs about inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 24(14), 1494-1508. http://doi.org/10.1080/1360 3116.2018.1543730 DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1543730

García, M. P., De Haro, R., Méndez, M. D. y Martínez, J. M. (2014). Propuesta de instrumentos para evaluar el tránsito de Educación Primaria a Secundaria. En J. J. Maquilón, A. Escarbajal, y R. Nortes (Eds.). Vivencias innovadoras en las aulas de primaria (1.ª ed., pp. 134-150). Editum.

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4.ª ed.). Allyn & Bacon.

Ibáñez-López, F. J., Maurandi-López, A. y Castejón-Mochón, J. F. (2022). Docencia práctica virtual y adquisición de competencias en la formación estadística de maestros durante el confinamiento sanitario. PNA, 16(2), 99-113. https://doi.org/10.30827/pna.v16i2.21364 DOI: https://doi.org/10.30827/pna.v16i2.21364

Iranzo, P., Tierno, J. M. y Barrios, R. (2014). Autoevaluación institucional y dirección de centros inclusivos. Teoría de la Educacion. Revista Interuniversitaria, 26(2), 229-257. https://doi.org/10.14201/teoredu2014261229257 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu2014261229257

López, M. (2011). Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones. Innovación Educativa, 21, 37-54.

San Fabián, J. L. y Granda, A. (2013). Autoevaluación de centros educativos. Cómo mejorar desde dentro. Síntesis.

UNESCO (2015a). Objetivos de Desarrollo Sostenible. A/69/L.85. 12 agosto 2015. https://bit.ly/38HnotR

UNESCO (2015b). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://bit.ly/38ITRQq

Woodcock, S. y Faith, E. (2021). Am I to blame? Teacher self-efficacy and attributional beliefs towards students with specific learning disabilities. Teacher Development, 25(2), 215-238. http://doi.org/10.10 80/13664530.2020.1863256 DOI: https://doi.org/10.1080/13664530.2020.1863256

Published

2022-09-20

How to Cite

Escarbajal Frutos, A., Barba Molina, Ángela, & Ibáñez-López, F. J. (2022). Study on the educational process oriented to the attention to diversity. Contextos Educativos. Revista De Educación, (30), 235–251. https://doi.org/10.18172/con.5139