Index for Inclusión : Una guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.514Abstract
This article shows the translation into Spanish and the adaptation to our education system of “Index for Inclusion” which has become an essential work to encourage the process of change towards educational inclusion in schools, bearing in mind the different points of views held by the educative community. This material considers the process of educational inclusion from a global perspective, aim to the learning and participation of every student in risk of being in exclusion, not only the pupils diagnosed as “Students with Special Education Needs”.Downloads
References
AINSCOW, M. (1999). Desarrollo de escuelas inclusivas Madrid: Narcea (2001)
AINSCOW, M.; HOPKINS, D.; SOUTHWORTH, G. y WEST, M. (1994). Hacia escuelas eficaces para todos. Madrid: Narcea, (2001)
BARTON, L. (comp.) (1996). Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata (1998).
BOOTH, T. y AINSCOW, M. (1998). From them to us. An international study of inclusion on education. Londres: Routledge.
BOOTH, T. y AINSCOW. M. (2000). Index for inclusión. Traducción castellana Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Madrid: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva (2002).
DYSON, A. (2001a). Dilemas, contradicciones y variedades de la inclusión EN M. Verdugo y F. Jordán de Urríes (coord.) (2001), Apoyos, autodeterminación y calidad de vida Salamanca:Amarú.
ECHEITA, G. y SANDOVAL, M. (2002). Educación inclusiva o educación sin exclusiones. Revista de Educación, 327, 31-48.
LOBATO, X. (2001). Importancia de la cultura escolar para el desarrollo de escuelas inclusivas. Salamanca: Tesis Doctoral inédita.
MARCHESI, A. y MARTIN. E. (1998). Calidad educativa en tiempos de cambio. Madrid: Alianza.
MURILLO, F. J. (2001). Mejora de la eficacia escolar. Dos caminos convergentes. Cuadernos de Pedagogía, 300, 48-53.
PARRILLA, A. (coord.) (2002). Monográfico de Educación Inclusiva. Revista de educación, 327.
UNESCO (1994). Informe Final. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. Madrid: UNESCO/Ministerio de Educación y Ciencia.
VAUGHAN, M. (2002). An Index for Inclusión. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 197-201.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.