Index for Inclusión : Una guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva

Authors

  • M. Sandoval Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva
  • M. L. López Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva
  • E. Miquel Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva
  • D. Durán Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva
  • C. Giné Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva
  • G. Echeita Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.514

Abstract

This article shows the translation into Spanish and the adaptation to our education system of “Index for Inclusion” which has become an essential work to encourage the process of change towards educational inclusion in schools, bearing in mind the different points of views held by the educative community. This material considers the process of educational inclusion from a global perspective, aim to the learning and participation of every student in risk of being in exclusion, not only the pupils diagnosed as “Students with Special Education Needs”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AINSCOW, M. (1999). Desarrollo de escuelas inclusivas Madrid: Narcea (2001)

AINSCOW, M.; HOPKINS, D.; SOUTHWORTH, G. y WEST, M. (1994). Hacia escuelas eficaces para todos. Madrid: Narcea, (2001)

BARTON, L. (comp.) (1996). Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata (1998).

BOOTH, T. y AINSCOW, M. (1998). From them to us. An international study of inclusion on education. Londres: Routledge.

BOOTH, T. y AINSCOW. M. (2000). Index for inclusión. Traducción castellana Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Madrid: Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva (2002).

DYSON, A. (2001a). Dilemas, contradicciones y variedades de la inclusión EN M. Verdugo y F. Jordán de Urríes (coord.) (2001), Apoyos, autodeterminación y calidad de vida Salamanca:Amarú.

ECHEITA, G. y SANDOVAL, M. (2002). Educación inclusiva o educación sin exclusiones. Revista de Educación, 327, 31-48.

LOBATO, X. (2001). Importancia de la cultura escolar para el desarrollo de escuelas inclusivas. Salamanca: Tesis Doctoral inédita.

MARCHESI, A. y MARTIN. E. (1998). Calidad educativa en tiempos de cambio. Madrid: Alianza.

MURILLO, F. J. (2001). Mejora de la eficacia escolar. Dos caminos convergentes. Cuadernos de Pedagogía, 300, 48-53.

PARRILLA, A. (coord.) (2002). Monográfico de Educación Inclusiva. Revista de educación, 327.

UNESCO (1994). Informe Final. Conferencia mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. Madrid: UNESCO/Ministerio de Educación y Ciencia.

VAUGHAN, M. (2002). An Index for Inclusión. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 197-201.

Published

2013-05-14

How to Cite

Sandoval, M., López, M. L., Miquel, E., Durán, D., Giné, C., & Echeita, G. (2013). Index for Inclusión : Una guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Contextos Educativos. Revista De Educación, (5), 227–238. https://doi.org/10.18172/con.514