University service-learning. Student engagement, service and competencies development
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5141Keywords:
Service-Learning, Higher Education, competencies, service, participationAbstract
Service-Learning (S-L) brings educational benefits to students, faculty and the community in general. This article presents a comprehensive diagnostic study of the reality with a qualitative approach in which the competencies developed, the characterization of the service offered and the participatory processes of university students who carry out A-S activities are analyzed. The data collection techniques were the interview and the discussion group. The sample consisted of students, faculty and representatives of social entities. The data analysis technique was content analysis and the triangulation strategy was used between the contributions of different informants. Most of the participants are satisfied with the service offered. The students identify improvement in competencies such as: teamwork; ethical commitment; adaptation to new situations and problem solving. In relation to participation, both service and learning are conditioned by elements such as levels of participation, among others. In conclusion, it is evident that S-L constitutes a work strategy that strengthens and develops attitudes of education for citizenship by articulating activities with the community from the institutional curriculum.
Downloads
References
● Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2005). Libro blanco para el título de grado en magisterio. ANECA. http://www.aneca.es/var/media/150404/libroblanco_jun05_magisterio1.pdf
Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47(julio), 73-88. http://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? Crítica, 972, 49-54. http://roserbatlle.net/wp-content/uploads/2012/02/de-que-hablamos-cuando-hablamos-de-aps-revista-crc3adtica1.pdf
Blanch, S., Fuertes, M. T. y Luna, E. (2021). Aprendizaje servicio y prácticas curriculares en los grados de Educación. ACUP. GUIA 2-Aprendizaje servicio y prácticas curriculares en los Grados de Educación.pdf (acup.cat)
Campo, L. (2014). Aprendizaje servicio y educación superior. Una rúbrica para evaluar la calidad de los proyectos. Tesis doctoral inédita. Universitat de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/57565/2/01.LCC_TESIS.pdf
Chapman, J.G., y Morley, R. (2014). Collegiate Service-Learning: Motives Underlying Volunteerism and Satisfaction with Volunteer Service En Ferrari, J.R. y Chapman, J. G. (Coord.), Educating students to make a difference: Community-based service learning (pp. 19-35). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315827674 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315827674
Chirinos, Y., Ramírez, A., Godínez, R. Barbera, N. y Rojas, D. (Eds.) (2020). Tendencias en la Investigación Universitaria. Una visión desde Latinoamérica. Vol. XII. Fondo Editorial Servando Garcés. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=834865
Crews, R. J. (2002). Higher Education Service-Learning Sourcebook. Oryx Press.
De la Torre-Bueno, S. y Méndez, M. (2021). Aprendizaje-servicio, actitudes y habilidades cívicas en un grupo de estudiantes de una universidad privada de Lima, Perú. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 11, 64-79, https://raco.cat/index.php/RIDAS/article/view/390890 DOI: https://doi.org/10.1344/RIDAS2021.11.4
Escofet, A., Folgueiras, P., Luna, E. y Palou, B. (2016). Elaboración y validación de un cuestionario para la valoración de proyectos de aprendizaje-servicio. Revista mexicana de investigación educativa, 21(70), 929-949.
Ferrán-Zubillaga, A. y Guinot-Viciano, C. (2012). Aprendizaje-servicio: propuesta metodológica para trabajar competencias. Portularia: revista de trabajo social, 12 (extra). 187-195. http://doi.org/10.5218/prts.2012.0020 DOI: https://doi.org/10.5218/prts.2012.0020
Francés, F. J. (2008). El laberinto de la participación juvenil: estrategias de implicación ciudadana en la juventud. OBETS: Revista de Ciencias Sociales, 2, 35-51. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/9029/1/OBETS_02_03.pdf DOI: https://doi.org/10.14198/OBETS2008.2.03
Folgueiras, P., Gezuraga, M. y Aramburuzabala, P. (2019). Los procesos participativos en aprendizaje-servicio. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(3), 115-131. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68479 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68479
Folgueiras-Bertomeu, P., y Ramirez, C. (2017). Elaboración de técnicas de recogida de información en diseños mixtos. Un ejemplo de estudio en aprendizaje-servicio. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 10(2), 64-78. http://doi.org/10.1344/reire2017.10.218069 DOI: https://doi.org/10.1344/reire2017.10.218069
generationON. (2011). Taking action: Four types of service. http://www.generationon.org/files/flat-page/files/taking_action_-_four_types_of_service_0.pdf
Guthrie, K. L. y McCacken, H. (2010). Teaching and Learning Social Justice through Online Service-Learning Courses. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11(3), 78-95. https://doi.org/10.19173/irrodl.v11i3.894 DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v11i3.894
Gutierrez, F. J., Ochoa, S. F., Zurita, G., y Baloian, N. (2016). Understanding student participation in undergraduate course communities: A case study. Information Systems Frontiers, 18, 7-21. https://doi.org/10.1007/s10796-015-9573-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s10796-015-9573-2
Irigoyen, J. J., Jiménez, M. Y. y Acuña, K. F. (2011). Competencias y educación superior. Revista mexicana de investigación educativa, 16(48), 243-266. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v16n48/v16n48a11.pdf
Jacoby, B. (2014). Service-Learning Essentials: Questions, Answers, and Lessons Learned. Jossey Bass.
Luna, E. (2010). Del Centro Educativo a la Comunidad: un programa de aprendizaje-servicio para el desarrollo de ciudadanía activa. Tesis doctoral. Universidad de Barcelona.
Mann, J. A., Dymond, S. K., Bonati, M. L. y Neeper, L. S. (2015). Restrictive Citizenship: Civic-oriented Service-Learning Opportunities for All Students. Journal of Experimental Education, 38(1), 56-72. https://doi.org/10.1177/1053825913514731 DOI: https://doi.org/10.1177/1053825913514731
McIntyre, K. A. y Sellnow, D. D. (2014). A little bit can go a long way: An examination of required service in the basic communication course. Communication Teacher, 28(1), 57-73. https://doi.org/10.1080/17404622.2013.843012 DOI: https://doi.org/10.1080/17404622.2013.843012
Mendia, R. (2013). El A-S, una metodología para el desarrollo de la competencia social y ciudadana. Monográficos Escuela.
Miller, K. K., y Gonzalez, A. M. (2009). Service-Learning in domestic and international settings. College Student Journal, 43(2), 527-536. https://go.gale.com/ps/i.do?p=AONE&u=anon~2ef2a18c&id=GALE|A201608570&v=2.1&it=r&sid=googleScholar&asid=b19d9826
Moely, B., McFarland, M., Miron, D., Mercer, S. y Ilustre, V. (2002). Changes in College Students’ Attitudes and Intentions for Civic Involvement as a Function of Service-Learning Experiences. Michigan Journal of Community Service Learning Fall, 9, 18-26.
Páez, M. y Puig, J. M. (2013). La reflexión en el Aprendizaje-Servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 2(2), 13-32. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/660355/art1.pdf?sequence=1
Puig, J. M. (2009). Aprendizaje servicio (A-S). Educación y compromiso cívico. Graó.
Puig, J. M., Gijón, M., Martín, X. y Rubio, L. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de educación, nº extraordinario, 45-67. https://hdl.handle.net/20.500.12799/1000
Puig, J. M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del Aprendizaje y Servicio. Cuadernos de pedagogía, 357, 60-63. https://roserbatlle.files.wordpress.com/2009/03/rasgos-pedagogicos.pdf
Rubio, L. (2009). El Aprendizaje en el Aprendizaje Servicio. En J. M. Puig. (coord.). (2009). Aprendizaje servicio (A-S). Educación y compromiso cívico. Graó.
Santos-Pastor, M., Martín, L. C. y Muñoz, L. F. M. (2020). Limitaciones del aprendizaje-servicio en la formación inicial en actividad físico-deportiva. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 509-517. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70961 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70961
Sherman, A. y McDonald, L. (2009). Service-Learning experiences in University Science Degree Courses. Innovative Higher Education, 34(4), 235-244. https://doi.org/10.1007/s10755-009-9110-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s10755-009-9110-7
Siklodi, N. (2015). Active citizenship through mobility? Students’ perceptions of identity, rights and participation in the EU. Citizenship Studies, 19, 6-7, 820-835. https://doi.org/10.1080/13621025.2015.1053792 DOI: https://doi.org/10.1080/13621025.2015.1053792
Stanton, T. (2014). Practice makes perfect: Classrooms and curricula that generate civic minds and actions. The Journal of General Education, 63(1), 35-46. https://doi.org/10.1353/jge.2014.000 DOI: https://doi.org/10.1353/jge.2014.0001
Stewart, T., Allen, K.W., y Bai, H. (2011). The Effects of Service-Learning Participation on Pre-Internship Educators´ Teachers´ Sense of Efficacy, Alberta Journal of Education Research, 57(3), 298-317. https://doi.org/10.11575/ajer.v57i3.55498
Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. Guadalajara: Universidad Autónoma de Guadalajara. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3491
Vaknin, L.W., y Bresciani, M. (2013). Implementing quality Service-Learning Programs in Community Colleges. Community College Journal of Research and Practica, 37(12), 979-989. https://doi.org/10.1080/10668926.2010.515515 DOI: https://doi.org/10.1080/10668926.2010.515515
Villa, A. (2020). Competence-based learning: development and implementation in the university field. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 19-46. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13015 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2020.13015
Waldner, L., McGorry, S., y Widener, M. (2012). E Service-Learning: The evolution of Service-Learning to Engage a Growing Online Student Population, Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 16(2), 123-150. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ975813.pdf DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v16i4.218
Wessel, S., y Godshalk, V. (2004). Why teach social entrepreneurship: enhance-learning and university-community relations through service-learning outreach. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 9(1), 25-28. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1096784.pdf
Wilczenski, F.L., y Coomey, S. M. (2007). A practical guide to service learning: Strategies for positive development in schools. Springer.
Young, C.A., Shinnar, R.S., Ackerman, R.L., Carruthers, C.P., y Young, D.A. (2007). Implementing and Sustaining Service-Learning at the Institutional Level, Journal of Experiential Education, 29(3), 344-365 https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/105382590702900306 DOI: https://doi.org/10.1177/105382590702900306
Zabalza, M. Á., y Lodeiro, L. (2019). El desafío de evaluar por competencias en la universidad. Reflexiones y experiencias prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 29-48. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.002 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Esther Luna González, Monike Gezuraga Amundarain, Idoia Legorburu Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.