Treatment of the concept of angle in elementary school textbooks in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5149

Keywords:

Geometry, basic education, Primary school teacher, Mathematics education, Public education

Abstract

For the work of this article, the mathematical object angle and its progression in primary school textbooks of the Chilean educational system, which are delivered free of charge to schools that receive state resources, were analyzed. The activities, solved exercises and proposed situations were classified into various categories according to their definition, meaning and associated difficulties. The results show a marked tendency to show the angle as a pair of rays with a common point in a static sense, which brings various difficulties, among which those that exclude some angle measurements such as 0°, 180°, stand out mainly. 360 °, negative angles and those that have a measure greater than 360°. It is concluded that one of the ways to avoid these difficulties is to work this object with a dynamic meaning, in systems with an initial beam and a final beam that rotates to form the desired angle, without excluding those already mentioned and thus avoiding generating difficulties in internalization. of this concept by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Romi Torres, Universidad Católica del Maule. Curicó. Chile

Magíster en Ciencias con Mención en Matemática, Profesora de Matemática y Computación (Licenciada en Educación), Ingeniero Civil Industrial (Licenciado en Ingeniería Industrial). Cargo dentro de la Universidad: Académica de escuela de Pedagogía Básica con mención en Universidad Católica del Maule, Curicó, Chile. Correo electrónico ratorres@ucm.cl.

Mario Sanchez , Universidad Católica del Maule. Curicó. Chile

Profesor de Educación General Básica, Profesor con mención en Matemática y Ciencias Naturales, Licenciado en Educación, mención currículo, Magister en Didácticas de las Ciencias Experimentales. Cargo dentro de la Universidad: Director de escuela de Pedagogía Básica con mención en Universidad Católica del Maule, Curicó, Chile. Correo electrónico msanchezb@ucm.cl.

References

Andonegui, M. (2006). Geometría: conceptos y construcciones elementales. Federación Internacional Fe y Alegría.

Aravena, M. y Caamaño, C. (2013). Niveles de razonamiento geométrico en estudiantes de establecimientos municipalizados de la región del maule. Talca, Chile. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 16(2), 139-178. https://doi.org/10.12802/relime.13.1621 DOI: https://doi.org/10.12802/relime.13.1621

Arias, P. (2020). Análisis resultados Timss 2019. Acción Educar, 1. 1-6. https://accioneducar.cl/analisis-resultados-prueba-timss-2019/

Browning, C., Garza-Kling, G. y Sundling, E. (2007). What’s your angle on angles? Teaching Children Mathematics, 14(5), 283-287. DOI: https://doi.org/10.5951/TCM.14.5.0283

Buendia, G. (2011). Reflexión e Investigación en Matemática Educativa. Lectorum.

Casas, L. y Luengo, R. (2005). Conceptos nucleares en la construcción del concepto de ángulo. Enseñanza de las ciencias, 23(2), 201-216. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/22018 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3842

Díaz, L. y Kú, D. (2017). Construcción del concepto de ángulo en segundo grado de secundaria desde la teoría Apoe. Investigación e Innovación en matemática educativa, (2). 436-445.

Fyhn, B. (2007). A Climbing Class’ Reinvention of Angles. Educational Studies in Mathematics, 67(1), 19-35. https://doi.org/10.1007/s10649-007-9087-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-007-9087-z

Hilbert, D. (1950). The foundations of Geometry. (L. Unger, Trans.) (2nd. ed.). La Salle, Open Court. https://math.berkeley.edu/~wodzicki/160/Hilbert.pdf

Hurtado, L. (2017). Revisión de las definiciones de proposición y enunciado en su relación con las matemáticas. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 11(1), 207-218. http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v11n1/a14v11n1.pdf DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.11.481

Husserl, E. (2000). El origen de la geometría. Manantial.

Itzcovich, H. (Ed.) (2007). La matemática escolar. Aique.

Itzcovich, H. (2005). Iniciación al estudio didáctico de la Geometría. Zorzal.

Matos, J. (1991). The historical development of the concept of angle (2). The Mathematics Educator, 2(1), 18-24.

Matos, J. (1990). The Historical Development of the Concept of Angle. The Mathematics Educator, 1(1), 4-11.

Mitchelmore, M. y White, P. (2000). Development of Angle Concepts by Progressive Abstractions and Generalization. Educational Studies in Mathematics, 41, 209-23. https://doi.org/10.1023/A:1003927811079 DOI: https://doi.org/10.1023/A:1003927811079

Ministerio de Educación (2020). Texto del estudiante Matemática. Santillana.

Ministerio de Educación (2018). Bases curriculares. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-22394_bases.pdf

Munier, V. y Merle, H. (2009). Interdisciplinary Mathematics-Physics Approaches to Teaching the Concept of Angle in Elementary School. International Journal of Science Education, 31(14), 1857-1895. https://doi.org/10.1080/09500690802272082 DOI: https://doi.org/10.1080/09500690802272082

Pachuca, Y. y Zubieta, G. (2020). Definiciones e imágenes del concepto de ángulo y su medida en estudiantes que inician la educación superior. Educación Matemática, 32(1), 38-66. https://doi.org/10.24844/EM3201.03 DOI: https://doi.org/10.24844/EM3201.03

Pino J., y Blanco. J. (2008). Análisis de los problemas de los libros de texto de matemáticas para alumnos de 12 a 14 años de edad de España y de chile en relación con los contenidos de proporcionalidad. Publicaciones, 38, 63-88. https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/2247

Rotaeche, R. y Montiel G. (2017). Aprendizaje del concepto escolar de ángulo en estudiantes mexicanos de nivel secundaria. Educación Matemática, 29(1), 171-199. https://www.redalyc.org/pdf/405/40550442008.pdf DOI: https://doi.org/10.24844/EM2901.07

Rotaeche, A. y Montiel, G. (2008). From the History of the Angle to its Epistemological Nature. Contributions to a Scholar Design. Proceedings of the Conference History and Pedagogy of Mathematics 2008. https://www.researchgate.net/publication/237437592_FROM_THE_HISTORY_OF_THE_ANGLE_TO_ITS_EPISTEMOLOGICAL_NATURE_Contributions_to_a_scholar_design

SIMCE (2019). Resultados Nacionales SIMCE. http://archivos.agenciaeducacion.cl/PPT_Nacional_Resultados_educativos_2019.pdf

Torres, Y. y Moreno, R. (2008). El texto escolar, evolución e influencias. Laurus, 14(27), 53-75. https://www.redalyc.org/pdf/761/76111892004.pdf

Vinner, S. (2002). The role of definitions in the teaching and learning of mathematics. En D. Tall (Ed.), Advanced Mathematical Thinking (pp. 65-81). Kluwer Academic Publishers. DOI: https://doi.org/10.1007/0-306-47203-1_5

Published

2023-10-10

How to Cite

Torres, R., & Sanchez , M. (2023). Treatment of the concept of angle in elementary school textbooks in Chile. Contextos Educativos. Revista De Educación, (32), 289–304. https://doi.org/10.18172/con.5149