Drama education in Spanish language and literature textbooks for compulsory secondary education
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5153Keywords:
Theatre education, literary education, compulsory secondary education, school textbooksAbstract
Theatre education is marginalised and lacks systematisation, and therefore research in this field is needed. In the first part, we begin a conceptualisation of theatre education, and refer to key authors. We also look at the presence of theatre education in the curriculum and its distribution by stages and areas. In the second part, we analyse the presentation of drama education in nine textbooks for the fourth year of compulsory secondary education in Spanish language and literature from various publishers. We offer the percentage of the total number of pages devoted to drama education in each textbook, categorise the different types of activities devoted to drama, and reveal the percentage of pages for each type in each book. The total number of playwrights appearing in each book is also shown with a breakdown by gender. Finally, we draw several conclusions from the comparative results of an analysis of all the textbooks.
Downloads
References
Arce, M., López, L., Miret, P. y Mola, M. (2020). Lengua castellana y literatura 4 ESO. Teide.
Bisquerra, R. (Coord.) (2014). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Blanco, A. y González, M. (2014). Acercar el microteatro al aula. Una experiencia con alumnado de Educación Secundaria. Digilec. Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 1, 172-192. https://doi.org/10.17979/digilec.2014.1.0.3666 DOI: https://doi.org/10.17979/digilec.2014.1.0.3666
Blecua, J. M., Gómez Torrego, L., Boyano, R., García Aceña, A., Pérez Esteve, P. y Zayas, F. (2016). Lengua castellana y literatura 4 ESO. SM.
Brown, S., Pla, M. L., Sangüesa, C. y Stein, D. (2016). Lengua castellana y literatura 4 ESO. La Galera.
Del Pozo, M. (2016). Hacer, sentir, pensar: textos teatrales en el aula. En A. Díez, V. Brotons, D. Escandell y J. Rovira (Eds.), Aprendizajes plurilingües y literarios: nuevos enfoques didácticos (pp. 359-367). Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Carrera, F. J. y Gómez Redondo, S. (2018). La Celestina, El interludio de Calisto y Melibea y Cuelga al DJ de Black Mirror: comparación y propuesta didáctica para el desarrollo de la interpretación, la comprensión y la creatividad en la era tecnológica y pantallizada. Hecho teatral, 18, 93-111. http://www.hechoteatral.com/index.php/hteatral/article/view/171
Cienfuegos, G. (2016). La educación literaria y el teatro del siglo de oro en Primaria: el proyecto Comedia-va. Multiárea. Revista de didáctica, 8, 147-170. https://doi.org/10.18239/mard.v0i8.1150 DOI: https://doi.org/10.18239/mard.v0i8.1150
Edebé (2020). Lengua y literatura 4 ESO. Edebé.
Escribano, E. y Rodríguez, P. (2016). Lengua Castellana y Literatura 4. Vicens Vives.
Garzón, J. D. (2013). El teatro en la escuela: horizontes de una ética, génesis de una estética. Pensamiento, palabra y obra, 10, 74-87. https://doi.org/10.17227/ppo.num10-2125 DOI: https://doi.org/10.17227/2011804X.10PPO74.87
González, J. M., González, B. y Portugal, J. (2016). Lengua castellana y literatura 4 ESO. Oxford.
Gutiérrez, S., Luna, R., Pérez, D. y Serrano, J. (2019). Lengua y literatura 4 ESO. Anaya.
Guzmán Arredondo, A. (2015). El enfoque de métodos mixtos. Una nueva metodología en la investigación educativa. Idea Editorial.
Herraiz, A. (2020). Teatralidad de los roles de género en la primera modernidad. Valor, agravio y ¿mujer? Contextos: estudios de humanidades y ciencias sociales, 45. http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1511
Jiménez García, E. (2019). La enseñanza de español como lengua extranjera a través del teatro: aspectos teóricos. Hecho teatral, 19, 5-24. https://hechoteatral.com/index.php/hteatral/article/view/173/166
Jódar, M. P. (2018). Igualdad, representación y violencia de género: el feminismo en las dramaturgas del siglo XXI. Signa, 27, 617-645. https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018.18338 DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018.18338
Landa, P. y Colmenero, M. C. (2015). La creación de textos teatrales en la educación secundaria obligatoria y en el bachillerato. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 69, 19-26. http://hdl.handle.net/11162/115422
Lasa, B. (2016). La incorporación de las escritoras al currículo literario en la Educación Secundaria: una tarea pendiente. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 11, 423-442. http://revpubli.unileon.es/ojs/index.php/cuestionesdegenero/article/view/3588 DOI: https://doi.org/10.18002/cg.v0i11.3588
Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Hurtado ediciones.
Llamas, J. C. (2012). ¿Por qué es aconsejable que los alumnos representen obras teatrales en la Educación Primaria? Arts Educa, 4.
López Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/analisis-de-la-ausencia-de-las-mujeres-en-los-manuales-de-la-eso-una-genealogia-de-conocimiento-ocultada/investigacion-educativa/16223
Martínez Ezquerro, A. (2018). De la lectura y escritura al juego teatral: educación, valores y ecología. Hecho teatral, 18, 43-67. https://www.researchgate.net/publication/329105226_De_la_lectura_y_escritura_al_juego_teatral_educacion_valores_y_ecologia_Hecho_teatral_2018_18_pags_43-67_ISSN_1695-355X
Motos, T. (2020). Teatro en la educación. Octaedro.
Motos, T. y Alfonso, V. (2018). Beneficios de hacer teatro en el desarrollo positivo en adolescentes de Valencia. Revista de Investigación en Educación, 16(1), 34-50. https://www.researchgate.net/publication/325058474_Beneficios_de_hacer_teatro_en_el_desarrollo_positivo_en_adolescentes_de_Valencia
Motos, T. y Navarro, A. (2015). En las aulas también se puede escribir teatro. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 69, 9-18. https://www.grao.com/es/producto/en-las-aulas-tambien-se-puede-escribir-teatro-tx06977421
Oltra, M. (2013). Los títeres: una herramienta para la escuela del siglo XXI. Revista Española de Pedagogía, 255, 277-292. https://revistadepedagogia.org/lxxi/no-255/los-titeres-una-herramienta-para-la-escuela-del-siglo-xxi/101400010324/
Reina, A., Navarro, E. y Torres, A. (2020). Lengua castellana y literatura 4 ESO. Casals.
Reyzábal, M. V. (2012). Canon literario y diferencia de género en la educación. La Muralla.
Rodríguez López Vázquez, A. (1993). La didáctica del hecho teatral. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, 169-174.
Santillana (2016). Lengua y literatura 4 ESO. Santillana.
Servén, C. (2008). Canon literario, educación y escritura femenina. Ocnos, 4, 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2008.04.01 DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2008.04.01
Tejerina, I. (2003). Educación literaria y lectura de textos teatrales. Una propuesta para la educación primaria y la educación secundaria obligatoria. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 33. https://www.grao.com/es/producto/educacion-literaria-y-lectura-de-textos-teatrales-una-propuesta-para-la-educacion-primaria-y-la-educacion-secundaria-obligatoria
Ulla Lorenzo, A. (2019). Sobre la aproximación a la obra dramática de Calderón de la Barca en la Educación Secundaria. Didáctica. Lengua y Literatura, 31, 217-231. https://doi.org/10.5209/dida.65949 DOI: https://doi.org/10.5209/dida.65949
Vieites, M. F. (2012). Después de la LOE. Presente y futuro de la educación teatral en España en los inicios del siglo XXI. Don Galán. Revista de Investigación Teatral, 2, 47-55.
Vieites, M. F. (2013). La educación teatral: nuevos caminos en historia de la educación. Historia de la educación, 33, 325-350. https://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/view/12641
Vieites, M. F. (2014). Educación teatral: una propuesta de sistematización. Teoría de la educación, 26(1), 77-101. https://doi.org/10.14201/teoredu201426177101 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu201426177101
Vieites, M. F. (2015). La investigación teatral en una perspectiva imaginativa: retos y posibilidades. Educatio Siglo XXI, 33(2), 11-30. https://doi.org/10.6018/j/232671 DOI: https://doi.org/10.6018/j/232671
Vila Carneiro, Z, y Vara López, A. (2016). La educación en valores a través de La vida es sueño: una propuesta para trabajar la interculturalidad en Educación Primaria. Docencia e Investigación, 26, 77-90. https://revista.uclm.es/index.php/rdi/article/view/1045
Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.