Gender stereotypes and early childhood education
from family context to game development
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5219Keywords:
Early Childhood Education, gender, family, game, stereotypes, identityAbstract
The aim of this research is to determine gender stereotypes in 3- and 4-year-old students in pre-school education, considering the relationship between the family and the educational environment, specifically through play. Using a mixed quantitative and qualitative methodology, a study was carried out with 16 girls and boys, considering for the same pupils the family and educational context, according to the perception of the participants themselves. In this sense, and using four instruments to collect information, we carried out an analysis of the gender differences in the iconographic discourses of the pupils, their behaviour and relationships, and their development of play. The results show that stereotypes in the family environment are reproduced in pupils' playing. In this sense, the school continues to have a pending task as a truly co-educational space.
Downloads
References
Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Revista de medios y educación, 47, 73-88. http://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Alvarez-Uria, A., Lasarte-Leonet, G. y Vizcarra-Morales, M. T. (2019). El significado y la evolución del término “coeducación” con el cambio de siglo: el caso de los centros escolares de Vitoria-Gasteiz. Tendencias Pedagógicas, 34, 62-75. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.006 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2019.34.006
Barberá-Heredia, E. (2010). Psicología y género. Pearson Educación.
Bisquerra-Alzina, R. (coord.). (2009). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Cabeza-Leiva, A. (2010). Importancia de la coeducación en los centros educativos. Pedagogía Magna, 8, 39-45.
Carvallo, M. A. y Moreno, A. (2008). La construcción de la identidad de género y la representación de la maternidad en la adolescencia. En A. Gil (Coord.), Identidad de género vs. identidad sexual (pp. 89-98). Publicacions de la Universitat Jaume I.
De Oliveira, I. O. y Rodrigues da Luz, I. (2010). Meninos na educação infantil: o olhar das educadoras sobre a diversidade de gênero. Cadernos Pagu, 34, 17-39. https://doi.org/10.1590/S0104-83332010000100003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332010000100003
Dias-Prado, P. y Soares-Anselmo, V. (2019). Masculinidades, feminilidades e dimensão brincalhona: reflexões sobre gênero e docência na Educação infantil. Pro-Posições, 30, 1-21. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0137 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0137
Fundación Gabeiras para el Derecho y la Cultura (2020). Patrimonio Inmaterial y Desigualdades de Género. La cultivada. http://lacultivadaediciones.es/wp-content/uploads/2020/02/patrimonio-y-genero.pdf
García, A. y Simón, A. I. (2008). Partir de la experiencia como elemento transformador. En A. Gil (Coord.), Identidad de género vs. identidad sexual (pp. 223-226). Publicacions de la Universitat Jaume I.
García-Prieto, I. y Arriazu-Muñoz, R. (2020). Estereotipos de género en Educación Infantil: Un estudio de caso desde la perspectiva sociocultural. Zero-a-seis, 22(41), 4-30. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p4 DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p4
Golombok, S. y Rust, J. (1993). The measurement of gender role behaviour in pre-school children: a research note. J Child Psychol Psychiatry, 34(5), 805-811. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1993.tb01072.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1993.tb01072.x
Gómez, V. (2008). El debate en torno a la regulación de la igualdad de género en la familia. Política y Sociedad, 45(2), 13-28. https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0808230013A
Gómez-Puerta, M. (2020). Observación, evaluación e innovación educativa. Universidad de Alicante.
González-Gómez, M. P. y Cabrera-Gómez, C.C. (2013). Actitudes hacia los roles sexuales y de género en niños, niñas y adolescentes (NNA). Plumilla educativa, 12(2), 339-360. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.12.387.2013 DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.12.387.2013
Heredero de Pedro, C. (2019). Género y coeducación. Ediciones Morata.
Hernández-García, J., Rodríguez-Menéndez, M. C. y Peña-Calvo, J. V. (2004). Pensamiento docente sobre el juego en educación infantil. Revista española de pedagogía, 62(229), 455-466. https://revistadepedagogia.org/lxii/no-229/pensamiento-docente-sobre-el-juego-en-educacion-infantil-analisis-desde-una-perspectiva-de-genero/101400010488/
Kite, M. (2001). Gender Sterotypes. En J. Worrell (ed.), Encyclopedia of women and gender. Sex similarities and differences, and the impact of society gender (pp. 561-570). Academic Press.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Lobato, E. (2005). Juego sociodramático y esquemas de género. Una investigación en educación infantil. Cultura y Educación, 17(2), 115-129. https://doi.org/10.1174/1135640054192847 DOI: https://doi.org/10.1174/1135640054192847
Luengo, R. y Gutiérrez, P. (2008). Identidad sexual y coeducación. En A. Gil (Coord.), Identidad de género vs. identidad sexual (pp. 106-111). Publicacions de la Universitat Jaume I.
Martínez-García, L. (2017). Socialización diferenciada por razón de género en Educación Infantil: un estudio etnográfico. Revista Complutense De Educación, 29(3), 919-934. https://doi.org/10.5209/RCED.54263 DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.54263
Martínez-Moscoso, D. M. (2018). Estereotipos de género en la docencia en la Universidad de Guadalajara. En D. Andrade (coord.), Género y educación (pp. 13-36). Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
McMillan, J. y Schumancher, S. (2005). Investigación Educativa. Pearson.
Miles, M. y Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis. A source book of new methods. SAGE Publications.
McTaggart, V., McGill, R. y Stephens, S. (2021). Gender differences in the development of children's social and emotional competencies during the pre-school year. Early Child Development and Care, 1-15. https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1957859 DOI: https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1957859
Ospina-Botero, M. y Montoya-Pavas, E. (2015). Cambios en los estereotipos de género en la familia. Textos y sentidos, 11, 143-153. https://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/318/306
Pallarès-Piquer, M. (2019). Conquistar la igualdad: La coeducación hoy. Tendencias Pedagógicas, 34, 1-4. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.001 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2019.34.001
Puerta-Sánchez, S. y González-Barea, E. M. (2015). Reproducción de los estereotipos de género en Educación Infantil a través de los juegos y juguetes. Investigación en la escuela, 85, 63-74. https://doi.org/10.12795/IE.2015.i85.05
Rodríguez-Fernández, B. (2020). Evaluación de los estereotipos de género en infantil. Know and Share Psychology, 1(3), 63-70. http://doi.org/10.25115/kasp.v1i3.3765 DOI: https://doi.org/10.25115/kasp.v1i3.3765
Rodríguez-Menéndez, M. C. (2007). Opinión de las maestras de Educación Infantil sobre el papel de la familia y la escuela en la configuración de la identidad de género. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.6018/reifop DOI: https://doi.org/10.6018/reifop
Salas, B. y Herreros, M. V. (2012). Competencias y valores en educación infantil. Una propuesta coeducativa. En E. Moreno (coord.), Orientaciones para una educación no sexista (pp. 243-270). Septem Ediciones.
Smith, A. B. y Inder, P. M. (1993). Social Interaction in Same and Cross Gender Preschool Peer Groups: a participant observation study. Educational Psychology, 13(1), 29-42. https://doi.org/10.1080/0144341930130104 DOI: https://doi.org/10.1080/0144341930130104
Sureda-García, I., García-Bacete, F. J. y Monjas-Casares, M. I. (2009). Razones de niños y niñas de diez y once años para preferir o rechazar a sus iguales. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(2), 305-321.
Valera, L. y Paterna, C. (2016). Ideología de género en el alumnado de Educación Infantil. En J. L. Castejón (coord.), Psicología y Educación: Presente y Futuro (pp. 2627-2635). ACIPE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ángela Gómez Estañ, Ana Isabel Ponce Gea

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.