School-university co-design: moving towards transformative education
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5345Keywords:
Professional development, preservice teachers, school, innovation, roboticsAbstract
The educational approach based on design (co-design) can represent a model for the initial and lifelong learning of teachers. This article presents an educational experience that aims, on the one hand, to offer university students quality training proposals through didactic co-design –with teachers from the school and university professors– and their implementation, and, on the other hand, to promote transformative educational experiences in the school. A study of the satisfaction of the agents involved in the project has been carried out, by means of content analysis of the information collected by questionnaire, story and observation. The participants were 23 students of 5th grade of primary school, 2 teachers, 7 university students of Primary Education and 3 teachers of these studies. The results show a high degree of satisfaction in all the dimensions analyzed: involvement in the process, usefulness and projection of the learning process. It is concluded that the approach and methodology of the experience has brought deep learning and a high motivation in preservice teachers and has provided elements of reflection and impetus to transformative educational practice.Downloads
References
Acuña, M. y García, I. (2019). Co-diseño de prácticas educativas abiertas en una universidad a distancia. RELATEC. Revista Lationoamericana de Tecnología Educativa, 18(2), 151-170. https://doi.org/10.17398/1695-288X.18.2.151
Aksela, M. (2019). Towards student-centred solutions and pedagogical innovations in science education through co-design approach within design-based research. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 7(3), 113-139. https://doi.org/10.31129/LUMAT.7.3.421 DOI: https://doi.org/10.31129/LUMAT.7.3.421
Álvarez-Botello, J., Chaparro-Salinas, E. M. y Reyes-Pérez, D. E. (2015). Estudio de la Satisfacción de los Estudiantes con los Servicios Educativos brindados por Instituciones de Educación Superior del Valle de Toluca. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(2), 5-26. https://bit.ly/36PBBoT
Arrúe, C. y Elichiry, N. E. (2014). Aprendizaje situado, actividad e interactividad. Análisis de talleres de juego en la escuela primaria. Anuario de Investigaciones, 21, 65-73. https://bit.ly/2B7STlh
Benedict, C., Schmidt, P., Spruce, G. y Woodford, P. (2015). Why Social Justice and Music Education? En C. Benedict, P. Schmidt, G. Spruce y P. Woodford (Eds.). The Oxford Handbook of Social Justice in Music Education, (prefacio). Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199356157.001.0001
Berzosa, I. y Arroyo, M. J. (2016). Docentes y TIC: un encuentro necesario. Contextos Educativos, 19, 147-159. https://doi.org/10.18172/con.2767 DOI: https://doi.org/10.18172/con.2767
Cabrera, F., Donoso, T., Aneas, A., Del Campo, J. y Pi, A. (2010). Valoración de la satisfacción de usuarios de programas sociales: propuesta de un modelo de análisis. Revista de Educación, 351, 311-336. https://bit.ly/2TTa6W7
Cilleruelo, L., Zubiaga, A. y Peña, M. (2015). Desired Problems: an Artistic Approach in the Field of Neural Networks. Perspectives on Art Education, De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110444100-013
Cilleruelo, L. y Zubiaga, A. (2017). Thinkering-Problemas Deseados en Entornos Colaborativos de Aprendizaje. En D. Raposo, J. Neves, J. Pinho y J. Silva. Investigação e Ensino em Design e Música (pp. 60-66). Edições IPCB.
de Benito, B. y Salinas, J. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE), 0, 44-59 https://doi.org/10.6018/riite2016/260631 DOI: https://doi.org/10.6018/riite2016/260631
Díez-Palomar, J. y Flecha-García, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67 (24,1), 19-30.
Folgueiras, P., Luna, E. y Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-157
González-Rivallo, R. y Gutiérrez-Martín, A. (2017). Competencias Mediática y Digital del profesorado e integración curricular de las tecnologías digitales. Revista Fuentes, 19(2), 57-67. https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/4028
Gros, B. (2019). La investigación sobre el diseño participativo de entornos digitales de aprendizaje. Universitat de Barcelona. https://bit.ly/36Gbh0g
Gutiérrez, M., Tomás, J. M. y Alberola, S. (2018). Apoyo docente, compromiso académico y satisfacción del alumnado universitario. Estudios sobre Educación, 35, 535-555. https://doi.org/10.15581/004.35.535-555 DOI: https://doi.org/10.15581/004.35.535-555
Jiménez, L. (2011). Políticas educativas y educación artística. En: L. Jiménez, I. Aguirre y L. Pimentel (Eds.). Educación artística, cultura y ciudadanía. (pp. 107-114). Fundación Santillana.
Mérida-Serrano, R., González-Alfaya, M. E., Olivares-García, M. A., Rodríguez-Carrillo, J. y Muñoz-Moya, M. (2020). El Prácticum, un Espacio para la Investigación Transformadora en los Contextos Educativos Infantiles. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 17-34. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.001 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.001
Miller, L. (2003). El consorcio entre la escuela y la universidad como lugar de encuentro para el desarrollo profesional. En A. Lieberman y L. Miller (Eds.). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. (pp. 129-146). Octaedro.
Negre, F. y Marín, V. (2014). Colaboración entre universidad y escuela: una experiencia a partir de la asignatura “diseño de proyectos TIC”. Revista de Investigación en la Escuela, 83, 69-80. https://bit.ly/3dcqclo
Noguera-Fructuoso, I., Usart-Rodríguez, M., García-González, I., Escofet-Roig, A. y Barberà Gregori, E. (2014). La participación de los estudiantes en el diseño de escenarios de aprendizaje. CIDIU 2014, 2, 1-13. https://bit.ly/2AjdIKn
Pérez-Garcias, A., Darder, A., Tur, G. y Villatoro, S. (2020). El co-diseño como estrategia para el aprendizaje de la planificación educativa en educación superior. En XXII Congreso Internacional Tecnología e innovación para la diversidad y calidad de los aprendizajes. Libro de ponencias (pp. 1250-1261). Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Pérez-Garcias, A. y Negre, F. (2011). Un modelo de innovación docente para la integración de las TIC basado en la colaboración universidad-escuela. En R. Roig-Vila y C. Lanenve (Coords.). La práctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación (pp. 335-344). Editorial Marfil. https://bit.ly/36HmYUu
Ramos-Vidal, I. y Maya-Jariego, I. (2014). Sentido de comunidad, empoderamiento psicológico y participación ciudadana en trabajadores de organizaciones culturales. Psychosocial Intervention, 23, 169-176. http://doi.org/10.1016/j.psi.2014.04.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psi.2014.04.001
Rappaport, J. (1981). In praise of paradox: a social policy of empowerment over prevention. American Journal of Community Psychology, 9(1) 1-25. https://doi.org/10.1007/BF00896357 DOI: https://doi.org/10.1007/BF00896357
Robinson, K. (2009). El elemento: descubrir tu pasión lo cambia todo. Grijalbo.
Salgueiro, M. A. (2021). Aprendizajes en relación con la enseñanza en carreras de formación inicial, qué se aprende y cómo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35.1), 209-226. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.83031 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.83031
Salvà-Tomàs, P. A., Jaume-Adrover, M. y Berbel-Gómez, N. (2019). Passat, present i desig de futur del Nou Llevant- Soledat Sud: projecte artístic transdisciplinar ‘Re- habitar el Barrio’. Anuari d’Educació de les Illes Balears 2019, 252-266. https://bit.ly/36LtcTC
Sanders, E. y Stappers, P. J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. Co-design, 4(1), 5-18. http://doi.org/10.1080/15710880701875068 DOI: https://doi.org/10.1080/15710880701875068
Senabré, E., Ferrán-Ferrer, N. y Perelló, J. (2018). Diseño participativo de experimentos de ciencia ciudadana. Comunicar, 54(26), 29-38. https://doi.org/10.3916/C54-2018-03 DOI: https://doi.org/10.3916/C54-2018-03
Souto-Seijo, A., Estévez, I., Fustes, V. I. y González-Sanmamed, M. (2020). Entre lo formal y lo no formal: un análisis desde la formación permanente del profesorado. Educar, 56(1), 91-107. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1095 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1095
Tiritilli, R., Giometti, P., Bosch, W., Silva-Peralta, Y. y Aparicio, M. (2016). Análisis de las prácticas socio comunitarias en el marco de una institución pública de educación superior: Compromiso social y potencialidad transformadora. Psychology, Society & Education, 8(3), 201-215. https://doi.org/10.25115/psye.v8i3.175 DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v8i3.175
Vargas-Jiménez, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. https://bit.ly/2TQP76m DOI: https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Noemy Berbel Gómez, Adolfina Pérez Garcias, Antònia Darder Mesquida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.