Agents participating in the assessment and grading processes in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5371

Keywords:

Physical Education, self-assessment, peer-assessment, selfgrading, peer-grading

Abstract

This research aims to (i) analyse teachers’ perception about students’ and teachers’ grade of implication in assessment and grading process in Physical Education; (ii) to value if there are differences in these items depending on whether the teaching staff works in Primary Education or Secondary Education, teaching experience and the highest academic degree obtained; and (iii) to value the relationship between the relationship between the participation granted to students and teachers during the assessment process and their involvement in the grading process. Four hundred and fiftyfive Physical Education teachers participated. The items referred to the agents involved in the assessment and grading process of the “#EvalEF” Questionnaire on Assessment Processes in Physical Education were used. It was answered with a six-point Likert scale. Results show that teachers’ assessment and teachers’ grading processes predominate over the student participation processes; In Secondary Education and among those teachers with a higher academic degree, differences appear in the participation of students in these processes and that there are hardly any differences based on teaching experience. There is a clear relationship between the teacher’s perception of the use of participatory forms of assessment and grading.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maite Zubillaga-Olague, Universidad Autónoma de Madrid

Facultad de Formación de Profesorado y Educación

Laura Cañadas, Universidad Autónoma de Madrid

Facultad de Formación de Profesorado y Educación

References

Alstot, A. E. (2018). Accuracy of a Peer Process Assessment Performed by Elementary Physical Education Students. The Physical Educator, 75, 739-755. https://doi.org/10.18666/TPE-2018-V75-I5-8293 DOI: https://doi.org/10.18666/TPE-2018-V75-I5-8293

American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American Psychological Association. Washington: American Psychological Association.

Atienza, R., Valencia-Peris, A., Martos-García, D., López-Pastor, V. M., y Devís-Devís, J. (2016). La percepción del alumnado universitario de Educación Física sobre la evaluación formativa: ventajas, dificultades y satisfacción. Movimento, 22(4), 1033-1044. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.59732

Basurto-Mendoza, S., Moreira-Cadeño, J. A., Velásquez-Espinales, A. N. y Rodríguez-Gámez, M. (2021). Autoevaluación, coevaluación y heteroevaluación como enfoque de innovación en la práctica pedagógica y su efecto en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 56(6), 828-845. https://doi.org/10.23857/pc.v6i3.2408

Bores-García, D., Hortigüela-Alcalá, D., González-Calvo, G. y Barba-Martín, R. (2020). Peer assessment in physical education: A systematic review of the last five years. Sustainability, 12, 9233. https://doi.org/10.3390/su12219233 DOI: https://doi.org/10.3390/su12219233

Butler, S. A. y Hodge, S. R. (2001). Enhancing Student Trust Through Peer Assessment in Physical Education. Physical Educator, 58(1), 30-41.

Cañadas, L. (2022). Procesos de auto-evaluación y co-evaluación en Educación Física. Una revisión sistemática. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 15(1). https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.009 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2022.15.1.009

Cañadas, L., Castejón, F. J. y Santos-Pastor, M. L. (2018a). Relación entre la participación del alumnado en la evaluación y la calificación en la formación inicial del profesorado de educación física. Cultura, Ciencia Y Deporte, 1(1), 291-300. https://doi.org/10.12800/ccd.v1i1.1172 DOI: https://doi.org/10.12800/ccd.v1i1.1172

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L. y Castejón, F. J. (2018b) Evaluación en la formación inicial ¿Avance o retroceso? Bordón. Revista de Pedagogía. 70(4), 9-22. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.64434 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.64434

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L. y Castejón, F. J. (2019). Percepción de egresados y profesorado sobre la implicación del alumnado en la evaluación y la calificación en educación superior. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 193-209. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.011 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.011

Cañadas, L. y Santos-Pastor, M. L. (2021). La evaluación formativa desde la perspectiva de docentes noveles en las clases de Educación Física en Primaria y Secundaria, Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-20. http://doi.org/10.15359/ree.25-3.25 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.25-3.25

Cañadas, L., Valencia-Peris, A. y Sevil-Serrano, J. (2021). Cómo aplicar la evaluación formativa para favorecer la motivación y el aprendizaje en Educación Física. En L. García-González (Coord.). Cómo motivar en educación física: Aplicaciones prácticas para el profesorado desde la evidencia científica (159-178). Zaragoza: Servicio de Publicaciones, Universidad de Zaragoza.

Carreiro de Costa, F., Gonzáles-Valeiro, M. A. y González-Villalobos, M. F. (2016). Innovación en la formación del profesorado en educación física. Retos, 29, 251-257. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345743464047 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.43564

Chrónín, D. y Cosgrave, C. (2013). Implementing formative assessment in primary physical education: teacher perspectives and experiences. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(2), 219-233. https://doi.org/10.1080/17408989.2012.666787 DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2012.666787

El-Hadraoui, S. (2016). Educación Física en primaria. Participación del alumnado en la evaluación. Fórum de Recerca, 21, 659-678. http://doi.org/10.6035/ForumRecerca.2016.21.35 DOI: https://doi.org/10.6035/ForumRecerca.2016.21.35

Gil-Flores, J. y Padilla-Carmona, M. T. (2009). La participación del alumnado universitario en la evaluación del aprendizaje. Educación XX1, 12, 43-65. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.12.287

Hamodi, C. y López-Pastor, A. T. (2012). La evaluación formativa y compartida en la Formación Inicial del Profesorado desde la perspectiva del alumnado y de los egresados. Psychology, Society, & Education, 4(1), 103-116. DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v4i1.484

Hamodi, C., López-Pastor, V. M. y López, A. T. (2017). If I experience formative assessment whilst at University, will I put it into practice later as a teacher? Formative and shared assessment in Initial Teacher Education (ITE). European Journal of Teacher Education, 40(2), 171-190. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1281909 DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1281909

Hastie, P., Brock, S., Mowling, C. y Eiler, K. (2012). Third Grade Students’ Self-Assessment of Basketball Dribbling Tasks. Journal of Physical Education and Sport, 12(4), 427-430. https://doi.org/10.7752/jpes.2012.04063 DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2012.04063

Kuo, F. C., Che, J. M., Chi, H. C., Yang, K. H. y Chen, Y. H. (2017). A Peer-Assessment Mobile Kung Fu Education Approach to Improving Students’ Affective Performances, International Journal of Distance Education Technologies, 15(1). https://doi.org/10.4018/IJDET.2017010101 DOI: https://doi.org/10.4018/IJDET.2017010101

López-Pastor, V. M. y Gea-Fernández, J. M. (2010). Innovación, discurso y racionalidad en educación física, revisión y prospectiva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y Deporte, 10(38), 245-270. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista38/artinnovacion154.htm

López-Pastor, V. M., González-Pascual, M. y Barba-Martín, J. J. (2005). La participación del alumnado en la evaluación: la autoevaluación, la coevaluación y la evaluación compartida. Tándem, didáctica de la educación física, 17, 21-37. http://hdl.handle.net/11162/21846

López-Pastor, V. M. y Sicilia Camacho, A. (2017). Formative and shared assessment in higher education. Lessons learned and challenges for the future. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(1), 77-97. https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1083535 DOI: https://doi.org/10.1080/02602938.2015.1083535

López-Pastor, V. M., Sonlleva-Velasco, M. y Martínez-Scott, S. (2019). Evaluación formativa y compartida en educación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/10844 DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.009

Lorente, E. y Kirk, D. (2013). Alternative democratic assessment in PETE: ac action-research study to exploring risks, changes and solutions. Sport, Education and Society, 18(1), 77-96. https://doi.org/10.1080/13573322.2012.713859 DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2012.713859

Margalef-García, L. y Arenas-Martija, A. (2006). ¿Qué entendemos por innovación educativa? A propósitos del desarrollo curricular. Perspectiva educacional, formación de profesores, 47, 13-31. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333328828002

Méndez-Alonso, D., Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J. y Prieto-Saborit, J. A. (2015). Análisis de los currículos autonómicos LOMCE de Educación Física en Educación Primaria. Retos, 28, 15-20. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34822 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34822

Mintah, J. K. (2003). Authentic Assessment in Physical Education: Prevalence of Use and Perceived Impact on Students’ Self-Concept, Motivation, and Skill Achievement. Measurement in physical education and exercise science, 7(3), 161-174. https://doi.org/10.1207/S15327841MPEE0703_03 DOI: https://doi.org/10.1207/S15327841MPEE0703_03

Moreno, A., Trigueros-Cervantes, C. y Rivera-García, E. (2013). Percepciones sobre la autoevaluación en la formación de profesores de educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13 (52), 719-735. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista52/artautoevaluacion418.htm

Otero-Saborido, F. M., Torreblanca-Martínez, V. y González-Jurado, J. A. (2021). Systematic Review of Self-Assessment in Physical Education, International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(2), 766. https://doi.org/10.3390/ijerph18020766 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18020766

Rodríguez, J. y Zulaika, L. M. (2016). Evaluación en Educación Física. Análisis comparativo entre la teoría oficial y la praxis cotidiana. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(3), 421-438. http://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1448 DOI: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1448

Sparkes, A. (1992) Reflexiones sobre las posibilidades y los problemas del proceso de cambio en la Educación Física. En Devís y Peiró. Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: la salud y los juegos modificados. (pp. 251-266). Barcelona: Inde.

Ureña-Ortín, N., Ureña-Villanueva, F., Velandrino, N. A. y Alarcón-López, F. (2006). Resultado de un caso práctico de autoevaluación en educación física en la etapa de primaria. Apunts Educación Física y Deportes, 86, 22-33.

Zubillaga-Olague, M. y Cañadas, L. (2021a). Finalidades de los procesos de evaluación y calificación en Educación Física. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 14(29), 124-135. https://doi.org/10.25115/ecp.v14i29.4398 DOI: https://doi.org/10.25115/ecp.v14i29.4398

Zubillaga-Olague, M. y Cañadas, L. (2021b). Diseño y validación del cuestionario “#EvalEF” para conocer el proceso de evaluación desarrollado por los docentes de educación física. Retos, 42, 47-55. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86627 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86627

Published

2022-09-20

How to Cite

Zubillaga-Olague, M., & Cañadas, L. (2022). Agents participating in the assessment and grading processes in Physical Education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (30), 83–98. https://doi.org/10.18172/con.5371