Transformative schools. A path to global citizenship and agenda 2030

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5453

Keywords:

Global Citizenship Education, Transformative education, SDGs, Agenda 2030, Community participation

Abstract

In the current social context, the need to reflect and investigate as an educational community is essential to dissolve limitations that keep us away from a school based on Education for Global Citizenship, according to Agenda 2030. This qualitative study of evaluative research based on the theory aims to know the dynamics and processes of change perceived by the teachers of five rural schools in the construction of a pedagogical culture for social transformation. Twelve interviews, supported by cartographies, have been carried out with the teaching staff and management team. In addition, a discussion group was organized, and the final return of the results to the schools. The results show 9 phases that reflect dynamics of change to become “Transformative Schools”. The challenge of transforming schools is that pedagogical reflection is a continuous, flexible and systemic process that generates a culture of social transformation and change according to the Sustainable Development Goals. All this within the framework of a participatory culture in which the educational community is a network that remains active and is in continuous development.

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Author Biographies

Teresa Coma-Roselló, Universidad de Zaragoza

Teresa Coma-Roselló es Doctora en Psicología y Aprendizaje. Licenciada en Pedagogía Social por la 
Universidad Autónoma of Barcelona y en Magisterio de Educación Especial por la Universidad de Zaragoza.

Es profesora Contratada Doctora en la Universidad de Zaragoza. Miembro del Grupo de Investigación AffectiveLab de la Universidad de Zaragoza. Sus investigaciones giran en torno a la Educación Social, empatía, participación y trabajo en equipo, comunicación y Educación para la Ciudadanía Global.

Ana Cristina Blasco-Serrano, Universidad de Zaragoza

Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Zaragoza. 

Doctora en Educación por la Universidad de Zaragoza. Licenciada en Pedagogía por la Universidad Rovira i Virgili.

Miembro de la Cátedra de Cooperación para el Desarrollo de la Universidad de Zaragoza y del Grupo de Investigación EDI (Educación y Diversidad) de la Universidad de Zaragoza. Sus investigaciones giran en torno a la Orientación Educativa desde una perspectiva inclusiva, la Tecnología para el proceso de Enseñanza/Aprendizaje y la Educación para la Ciudadanía Global.

Belén Dieste Gracia, Universidad de Zaragoza

Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Ciencias de la Educación en la Universidad de Zaragoza. Miembro de la Cátedra de Cooperación para el Desarrollo de la Universidad de Zaragoza y del Grupo de Investigación EDI (Educación y Diversidad) de la Universidad de Zaragoza. Sus investigaciones giran en torno a la Escuela Inclusiva, Investigación Etnográfica, Formación Inicial del Profesorado y Educación para la Ciudadanía Global. 

Natalia Sobradiel Sierra, Universidad de Zaragoza

Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Ciencias de la Educación en la Universidad de Zaragoza. Licenciada en Psicología y Doctora en Psicología por la Universidad de Zaragoza. Miembro  del Grupo de Investigación EDI (Educación y Diversidad) de la Universidad de Zaragoza. Sus investigaciones giran en torno a la Escuela Inclusiva, Investigación Etnográfica, Formación Inicial del Profesorado y Educación para la Ciudadanía Global.

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Published

2023-03-30

How to Cite

Coma-Roselló, T., Blasco-Serrano, A. C., Dieste Gracia, B., & Sobradiel Sierra, N. (2023). Transformative schools. A path to global citizenship and agenda 2030. Contextos Educativos. Revista De Educación, (31), 27–51. https://doi.org/10.18172/con.5453