Literary education through dialogue with the classics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5515

Keywords:

Education, canon, poetry, stereotypes, literary heritage

Abstract

This article presents a proposal for a didactic intervention in the classroom of the first year of Bachillerato (11th grade) in the subject of Spanish Language and Literature. We start from the aim of getting to know, interpret and value our literary heritage through the critical analysis of poems in relation to their historical time and the dialogue with our present. We have chosen a poetic composition, recognized by the canon as the sonnet, and analyzed its permanence in Spanish literature, as well as the different images of women offered in its various manifestations.

The proposed methodology is based on cooperative learning through the comparative reading of poems by Renaissance and Baroque authors with works by contemporary poets, in order to analyze the ideas, and images of women, as well as the metrical and rhetorical resources used. The comparison with the texts of contemporary female authors is based on principles of revision and subversion applied to the cultural heritage, very present in the poets since the nineties of the last century. In conclusion, this way of approaching the texts favors, through the interpellation to the classics, the increase of the reading intertext and the critical analysis of our literary heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Rosal Nadales, Universidad de Córdoba

Profesora Titular del Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura del Departamento Ciencias del Lenguaje

References

Bajtín, M. (1982). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Taurus.

Benegas, N. (2014). La visibilización de las mujeres escritoras, La Manzana poética, 36, 71-79.

Campos Fernández-Fígares, M. (2021). Creación poética en nuevos contextos: poesía en red y ciberpoesía. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 20, 1-14. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2547 DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.3.2547

Carvajal, A. (2002). Metáfora de las huellas (estudios de métrica). Jizo de Literatura contemporánea.

Ciplijauskaité, B. (2003) Intemporal, sin fecha, desde siempre volabas, en A. Mora, (Ed.), Palabras cruzadas. VII Encuentro de Mujeres Poetas. Universidad de Granada (pp. 92-105).

Convenio del Consejo de Europa sobre prevención y lucha contra la violencia contra las mujeres y la violencia doméstica (2011). https://rm.coe.int/1680462543

De Villena, L. A. (1993). Fin de siglo (El sesgo clásico en la última poesía española). Visor.

García Montero, L. (2018). Meditaciones previas sobre poetas jóvenes. En R. Sánchez (Coord.), Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía española en la era digital. Siglo XXI (pp. 251-262).

Gómez, T. (2003). En torno a la función de la poesía. En A. Mora (Ed.), Palabras cruzadas. VII Encuentro de Mujeres Poetas. Universidad de Granada (pp. 177-182).

Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. BOE n.º 71, de 23/03/2007. DOI: https://doi.org/10.51302/rtss.2007.5713

Luna, L. (1996). Leyendo como mujer la imagen de la mujer. Anthropos.

Martínez Ezquerro, A. (2016). El método de cooperación interpretativa como estrategia lectora. Álabe. Revista de investigación sobre lectura y escritura, 14. https://doi.org/10.15645/Alabe2016.14.1 DOI: https://doi.org/10.15645/Alabe2016.14.1

Martínez Ezquerro, A. (2022). Educación poética en el aula. Un modelo a partir de la creatividad de Mariluz Escribano. Álabe. Revista de investigación sobre lectura y escritura, 25. https://doi.org/10.15645/Alabe2022.25.5 DOI: https://doi.org/10.15645/Alabe2022.25.5

Quiles Cabrera, M.ª C. (2020). Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de Internet: de booktubers, bookstagrammers y followers. Contextos educativos, 25, 9-24.https://doi.org/10.18172/con.4260 DOI: https://doi.org/10.18172/con.4260

Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato. Ministerio de Educación y Formación Profesional. BOE 82, de 06 de abril de 2022.

Rodríguez, J. C. (1994). La poesía y la sílaba del no. (Notas para una aproximación a la poética de la experiencia). Scriptura, 10, 37-52. https://raco.cat/index.php/Scriptura/article/view/94433.

Rosal Nadales, M. (2006). Con voz propia. Estudio y antología comentada de la poesía escrita por mujeres (1970-2005). Renacimiento.

Rosal Nadales, M. (2022). Más allá de like y followers. La poesía en el aula de educación secundaria. Álabe. Revista de investigación sobre lectura y escritura, 1-20. https://doi.org/10.25115/Alabe.2022.1.5 DOI: https://doi.org/10.25115/Alabe.2022.1.5

Sánchez García, R. (coord.) (2018). Nuevas poéticas y redes sociales. Joven poesía española en la era digital. Siglo XXI.

Sánchez García, R. (2020). Educación lectora y género. Análisis de la presencia de las poetas del siglo en el canon escolar de Segundo de Bachillerato. En A. Ocampo González y C. López Andrada (Coords.), Educación lectora y justicia social: herramientas críticas para el fortalecimiento del derecho a la lectura y a la ciudadanía cultual. Centro de estudios latinoamericanos de educación inclusiva (pp. 118-140).

Sánchez F. J. (2018). Análisis de la riqueza léxica de los poetas millennial. Primera aproximación. En R. Sánchez García (Coord.), Nuevas poéticas redes sociales. Joven poesía española en la era digital, Siglo XXI (pp.175-186).

Sánchez García, R. y Aparicio Durán, P. (2020). Los hijos de Instagram. Marketing editorial. Poesía y construcción de nuevos lectores en la era digital. Contextos educativos, 25, 41-53. https://doi.org/10.18172/con.4265 DOI: https://doi.org/10.18172/con.4265

Ugalde, S. K. (1991). Conversaciones y poemas. La nueva poesía femenina española en castellano. Siglo XXI.

Ugalde, S. K. (2003). Las poéticas de las poetas de medio siglo. En A. Mora (Ed.), Palabras cruzadas, VII Encuentro de mujeres poetas. Universidad de Granada (pp.127-139).

Zavala, I. (1999). Las formas y funciones de una teoría crítica feminista. Feminismo dialógico. En M. Díaz-Diocaretz, e I. Zavala (Eds.), Breve Historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). I Teoría feminista: discursos y diferencia. Anthropos (pp. 27-76).

Published

2023-10-10

How to Cite

Rosal Nadales, M. (2023). Literary education through dialogue with the classics. Contextos Educativos. Revista De Educación, (32), 9–25. https://doi.org/10.18172/con.5515