The reading of cultural heritage, natural and intangible documentary
contribution to academic and aesthetic training
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.5612Keywords:
Cultural heritage, natural heritage, iconological reading, academic training and aesthetics of readersAbstract
Assets of the cultural, documentary, natural and intangible heritage are considered primary sources of information that contribute to the integral formation of communities, research, preservation and dissemination of culture and, with this, favor the valuation of assets as part of the identity of the communities. In the field of education, cultural, documentary, natural and intangible heritage is generally included in optional subjects or in extracurricular activities, research and the generation of academic publications. In the field of librarianship and documentation, they are also part of the collections, research and education of librarians, so that they contribute to incorporating them into the training of their user communities, the programs to promote reading, the development of informational and digital skills and its cultural programs. This article proposes a reading method based on iconological theory and method, in which metacognitive reading and informative abilities intervene as part of documentary research, with the purpose of contributing to the integral formation of communities and to the development of their intellectual and aesthetic capacities, supportive attitudes, values and ethics.
Downloads
References
Ballart, J. (1997). El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso. Ariel Patrimonio Histórico.
Barthes, R. (1994). Sobre la lectura. En El susurro del lenguaje. más allá de la palabra y la escritura. Paidós, 2ª. ed.
Blanco Beled, R. F. (2010). El Cantar de los Cantares, más valioso que el universo. Realismo poético, hermenéutica y analogía en la lectura del Cantar de los Cantares. Acta Poética, 3(2), 113-131. https://scielo.org.mx/pdf/ap/v31n2/v31n2a5.pdf DOI: https://doi.org/10.19130/iifl.ap.2010.2.348
Cantar de los Cantares de Salomón, El (1891). Trad. al hebreo por Jesús Díaz de León, Segunda edición, Aguascalientes, Imprenta de J. T. Pedroza é hijos.
Cajal, A. (2018). ¿Qué es el patrimonio cultural tangible? Lifeder. https://www.lifeder.com/patrimonio-cultural-tangible/.
Castro Fernández, B. M. y López Facal, R. V. (2017). ¿Almacenar o construir memoria? La educación patrimonial y el pensamiento crítico. Clío & Asociados. La historia enseñada, 24, 51-58. https://doi.org/10.14409/cya.v0i24.6687 DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v0i24.6687
Champeaux, G. de, et al. (1984). Introducción a los símbolos. Encuentro.
Freire, P. (2004). La importancia el acto de leer y el proceso de liberación. Siglo XXI. 16 ed.
Fontal Merillas, O. (Coord.) (2013). La educación patrimonial. En Del patrimonio a las personas. Trea.
López Alonso, M. Á. y Martos García, A. (2004). La organización del conocimiento cultural a partir de la ley de patrimonio histórico español. Puertas a la lectura, 17, 69-76.
Macías Alés, J. (2019). La lectura iconográfica. Revista Tino. El escritorio, 69. https://revista.jovenclub.cu/la-lectura-iconografica/
Moreno, V. (2003). Leer con los cinco sentidos. Pamiela.
Pacheco, J. E. (2014). El Cantar de los cantares. El Colegio Nacional, Era.
Panofsky, E. (2012). Estudios sobre iconología. Alianza Universidad.
Ripa Perugino, C. (2007). Iconología. Traducción del italiano, Juan Barja, Yago Barja; traducción del latín y griego, Rosa Ma. Mariño Sánchez-Elvira, Fernando García Romero, prólogo, Adita Allo Manero. Akal.
Rodríguez López, M. I. (2005). Introducción general a los estudios iconográficos y a su metodología. E-excellence. En: http://www.liceus.com
Ruiz Lugo, L. (2007). Formación integral: desarrollo intelectual, emocional, social y ético de los estudiantes. Revista Universidad de Sonora, 19. http://www.revistauniversidad.uson.mx/revistas/19-19articulo%204.pdf
Saldaña Pérez, E. (2017). Bildung y praxis. Formación y práctica pedagógica. Ediciones Navarra.
UNESCO (1972). Convención sobre la protección del patrimonio mundial, cultural y natural. https://whc.unesco.org/archive/convention-es.pdf
UNESCO (2003). Convención para la salvaguardia del patrimonio cultural inmaterial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000132540_spa
UNESCO (2017). La cultura, elemento central de los ODS. Correo de la UNESCO, abril-junio. https://es.unesco.org/courier/april-june-2017/cultura-elemento-central-ods
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elsa Margarita Ramírez Leyva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.