Multimodal constellations of the 27 Literary Generation for the teaching of poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5660

Keywords:

multimodal reading, poetry, Spanish literature, didactics, Internet

Abstract

In order to prepare the first centenary of the Generation of  1927, a central stage of the Spanish literary heritage, a didactic proposal is made based on a consolidated practice such as multimodal constellations, visual schemes where literary contents are related to other elements such as cinema, music, painting or the Internet in order to approach artistic content to our classrooms from which to develop new creative activities. The objective of this research is to present the dynamics of the constellations as an appropriate way to recover our literary heritage by working on different multimodal activities focused on the didactics of poetry. Through a mixed methodology, the quantitative results confirm the usefulness of this activity for the development of digital and literary skills of university students, as well as teachers in training. In addition, a qualitative analysis of the content of the six constellations created during the 2022-23 academic year is carried out for the recovery of the figures of the Generation of 1927, claiming the relevance of women among them. We are in the first stage of a practice that will allow us to offer open multiple digital resources in order to work on the literature of the Generation of 1927 in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arlandis, S. (2021). El desafío de la lectura. Tirant lo Blanch.

Ballester, J., e Ibarra, N. (2016). La poesia en la educació lectora i literària. Articles, 69, 16-22.

Ballester-Roca, J., y Méndez-Cabrera, A. (2021). Los clásicos como resistencia: la lectura literaria en el marco de una educación lectora transmedia. Tejuelo, 34, 195-220. https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.195 DOI: https://doi.org/10.17398/1988-8430.34.195

Ballester Padro, I. (2022). La nana de la cebolla. Hacer Memoria. Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática https://cpage.mpr.gob.es/producto/la-nana-de-la-cebolla/

Botto, J. D. (2020). Una noche sin luna [Obra de teatro]. https://unanochesinluna.com/

Caro-Valverde, M. T. (2019). El clásico, irreductible. Historia de vida en didáctica de la creación literaria multimodal. Tejuelo, 29, 254-274. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.245

Cerrillo. P. (2007). Literatura infantil y juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Octaedro.

De la Fuente Ballesteros, R., Munilla Garrido, C., y Martínez Ezquerro, A. (Eds.) (2020). Educación, Patrimonio y Creatividad. Editorial Verdelis.

Encabo Fernández, E., Hernández Delgado, L., y Sánchez Sánchez, G. (2019). La Literatura infantil y las narrativas híbridas. Canon, modos de pensamiento y educación. Contextos Educativos. Revista De Educación, (23), 199–212. https://doi.org/10.18172/con.3496 DOI: https://doi.org/10.18172/con.3496

Encabo-Fernández, E., Hernández-Delgado, L., y Jerez-Martínez, I. (2021). Un estudio sobre producciones de alumnado de Educación Superior. La constelación como pretexto de creación literaria. En R. Satorre (Ed.), Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19 (pp. 308-317). Octaedro.

García-Rivera, G., y Martos-Núñez, E. (2021). Educación literaria, subalternidad y discurso contrahegemónico En J. Ballester-Roca y N. Ibarra-Rius (Eds.), Entre la lectura, la escritura y la educación. Paradigmas de investigación en Didáctica de la Literatura y la Lengua (pp. 183-201). Narcea.

Garvis, S. (2015). Narrative constellations. Exploring lived experience in education. University of Gothenburg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6300-151-9

Gibson, I., y Palomo, Q. (Ilus.). (2018). Vida y muerte de Federico García Lorca [Cómic]. Ediciones B.

Giménez Caballero, E. (1927). Universo de la literatura española contemporánea. La Gaceta Literaria, n.º 14, 15 de julio de 1927.

González, C. (2003). La intertextualidad literaria como metodología didáctica de acercamiento a la literatura: aportaciones teóricas, Lenguaje y Textos, 21, 115-128.

Guiñez-Cabrera, N., y Mansilla-Obando, K. (2022). Booktokers: Generar y compartir contenidos sobre libros a través de TikTok. Comunicar, 71, 119-130. https://doi.org/10.3916/C71-2022-09 DOI: https://doi.org/10.3916/C71-2022-09

Hernández, J. (2019). Representaciones transmedia en entornos de lectura analógica. Tecnología, Ciencia y Educación, (14), 5-36. https://doi.org/10.51302/tce.2019.329 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2019.329

Jover, G. (2007). Un mundo por leer: educación, adolescentes y literatura. Octaedro.

Jover, G. (2009). Constelaciones literarias. Sentirse raro. Miradas sobre la adolescencia. Junta de Andalucía.

Jenkins, H. (2015). Cultura transmedia: la creación de contenido y valor en una cultura en la red. Gedisa.

Jewitt, C. (Ed.) (2009). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. Routledge.

Kress, G. R. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge.

Landow, G. P. (2009). Hipertexto 3.0. La teoría crítica y los nuevos medios en una época de globalización. Paidós.

Landow, G. P., Caro-Valverde, M. T., y Amo, J.M. (2023). The Wreader’s Education at The Victorian Web: Dynamic Readings, Argumentative Commentary, Infinite Curation. Revista de Educación a Distancia (RED), 23. https://doi.org/10.6018/red.544801 DOI: https://doi.org/10.6018/red.544801

Lanseros, R. (2017). Los poetas toman la palabra. La construcción de la educación literaria en los autores nacidos en posguerra. Visor

Lanseros Sánchez, R., y Sánchez García, M. R. (2018). Explotación didáctica de la poesía en el aula de español como lengua extranjera. Propuesta de trabajo para el nivel avanzado de las EEOOII a partir de un poema de Clara Janés. Didáctica. Lengua y Literatura, 30, 105-115. https://doi.org/10.5209/DIDA.61957 DOI: https://doi.org/10.5209/DIDA.61957

López Valero, A., Encabo Fernández, E. Jerez Martínez, I., y Hernández Delgado, L. (2021). Literatura infantil y lectura dialógica. La formación de educadores desde la investigación. Octaedro.

López-Viñas, M., Miras, S., y Rovira-Collado, J. (2022). Biografías gráficas en Educación Secundaria: del cómic a la literatura. En E. Larrañaga Rubio y S. Yubero Jiménez (Comps.), Promoción lectora y perspectivas socioeducativas de la literatura (pp. 23-35). Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2s0j66t.4

Marías, J. (1989). Generaciones y constelaciones, Alianza Universidad.

Martínez-Carratalá, F. A., y Hernández-Delgado, L. (2020). Desarrollo de la competencia digital y literaria en la formación del profesorado a través de narrativas multimodales de tradición oral. En R. Roig-Vila (Ed.), La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas (pp. 719-728). Octaedro.

Martínez Ezquerro, A. (2015). Didáctica y patrimonio: San Millán de la Cogolla y el origen de la lengua. Investigación en la Escuela, (85), 101-113. https://doi.org/10.12795/IE.2015.i85.08

Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. Universidad de Castilla La Mancha.

Mendoza Fillola, A. (2012). Leer hipertextos. Del marco hipertextual a la formación del lector literario. Octaedro.

Mendoza, A., y Cerrillo, P. (2013). Intertextos: aspectos sobre la recepción del discurso artístico. Universidad de Castilla La Mancha.

Merino, A. (2022). Amigo. Planeta.

Miras, S. (2022). El proceso de redacción y las interacciones multimodales. En A. Asiáin Ansorena y M. V. López-Pérez (Coords.), Multimodalidad y didáctica de las literaturas (pp. 65-78). Graó.

Miras, S., Ruiz-Bañuls, M., y Martínez-Carratalá, F. (2022). Humanidades digitales para la educación literaria: multimodalidad y alfabetización digital. En N. Leal Rivas (Dir.), Prospettive discorsive e di educazione linguistica internazionale (pp. 211-222). FedOAPress. https://doi.org/10.6093/978-88-6887-159-8

Padró Nieto, B. (2020). Teoría de las constelaciones literarias. Giménez Caballero, analista del campo intelectual español. Tropelías: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, (7), 1091-1108. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202074693 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202074693

Quiles, M. C. (2012). Entre pinceles y libros: textos para un enfoque intertextual e interdisciplinar en el aula de lengua, Álabe. Revista De Investigación Sobre Lectura Y Escritura, 6. http://doi.org/10.15645/Alabe.2012.6.5 DOI: https://doi.org/10.15645/Alabe.2012.6.5

Quiles Cabrera, M. del C. (2020). Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de Internet: de “Booktubers”, “bookstagrammers” y “followers”. Contextos Educativos. Revista De Educación, 25, 9-24. https://doi.org/10.18172/con.4260 DOI: https://doi.org/10.18172/con.4260

Rienda, J. y Núñez, M.ª P. (2013). Composición escrita e intertextualidad. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 62, 46-60.

Rodríguez Fidalgo, M. I., Paíno Ambrosio, A., y Jiménez Iglesias, L. (2016) El soporte multiplataforma como clave de éxito de la Narración Transmedia. Estudio de caso del webdoc “Las Sinsombrero”. Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 14(2). https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.967 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.967

Rovira-Collado, J. (2019). Clásicos literarios en constelaciones multimodales. Análisis de propuestas de docentes en formación. Tejuelo, 29, 275-312. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.275

Rovira-Collado, J., Ruiz-Bañuls, M., y Gómez-Trigueros, I. M. (2022a). Interdisciplinariedad, multimodalidad y TIC en el diseño de constelaciones literarias para la formación lectora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e05, 1-12 https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e05.4115 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e05.4115

Rovira-Collado, J., Hernández-Ortega, J., Ribes-Lafoz, M. A., y Serna-Rodrigo, R. (2022b) Redes audiovisuales en clases de lengua y literatura: actividades con TikTok e Instagram. En N. Leal Rivas (Dir.), Prospettive discorsive e di educazione linguistica internazionale (pp. 13-28). FedOAPress. https://doi.org/10.6093/978-88-6887-159-8

Sánchez García, M. R., y Martínez López, R. (Coords.) (2019). Federico García Lorca en su entorno la infancia en la construcción de la identidad literaria lorquiana. Visor.

Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.

Tabernero, R. (2007). Intertextualidad heterorreferencial: una vía para la formación del lector literario. Lenguaje y Textos, 26, 53-62.

Tomasena, J. M. (2022). Los géneros audiovisuales en la producción de los booktubers : un análisis cuantitativo. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 49. https://doi.org/10.1344/BiD2022.49.02 DOI: https://doi.org/10.1344/BiD2022.49.02

Trigo Ibáñez, E., y Romero Claudio, C. (2020). Las Sinsombrero o cómo leer y comprender el mundo a través de la obra de un grupo de creadoras olvidadas. El GUINIGUaDa, 29, 89-100. https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/ article/view/1172 DOI: https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2020.341

Unsworth L. (2014). Multimodal reading comprehension: curriculum expectations and large-scale literacy testing practices, Pedagogies: An International Journal, 9(1), 26-44. https://doi.org/10.1080/1554480X.2014.878968 DOI: https://doi.org/10.1080/1554480X.2014.878968

Villarrubia, A. (2013). La intertextualidad como formación literaria. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 62, 33-45.

Published

2023-10-10

How to Cite

Miras, S., Lanseros Sánchez, R., & Rovira-Collado, J. (2023). Multimodal constellations of the 27 Literary Generation for the teaching of poetry. Contextos Educativos. Revista De Educación, (32), 163–187. https://doi.org/10.18172/con.5660