Proposals for implementing Teacher Digital Competence (TDC)

the teachers' viewpoint

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5680

Keywords:

Teacher Digital Competence, continuing education, pedagogical practice, qualitative research, pedagogical innovation

Abstract

It seems necessary for teachers to acquire and develop an adequate level of teacher digital competence (TDC). Technology implementation plans need to be designed and implemented with teacher-related factors in mind. This study explores the teacher's perspective on the practical implementation of the TDC in schools. The approach is qualitative (grounded theory) and information was collected through focus groups. The participants were 40 teachers with expertise in educational technology from different stages of the Community of Madrid. The results show that implementing the TDC should be based on an initial objective evaluation in order to establish a plan at school and teacher level. TDC involves the integration of technologies into the classroom methodology and has a direct impact on students' digital competence learning. It is concluded that the evaluation of the TDC is fundamental, and training should be based primarily on peer learning. It is essential to generate research on the teachers' vision so that educational administrations and other actors base their decisions on the reality and needs of schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Álvarez, C. (2017). Comunicación, entendimiento y aprendizaje en grupos interactivos. Investigación en la Escuela, 91, 90-105. https://doi.org/10.12795/IE.2017.i91.06 DOI: https://doi.org/10.12795/IE.2017.i92.06

Beyreli, L. y Ari, G. (2009). The Use of Analytic Rubric in the Assessment of Writing Performance--Inter-Rater Concordance Study. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri/ Educational Sciences: Theory & Practice, 9(1), 105-125.

Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia (RED), 56. https://doi.org/10.6018/red/56/6 DOI: https://doi.org/10.6018/red/56/6

Corbin, J. y Strauss, A. (2014). Basics of Qualitative Research (4th ed.). SAGE Publications.

Delgado Martínez, L. M. (2019). Aprendizaje centrado en el estudiante, hacia un nuevo arquetipo docente. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 37(1), 139. https://doi.org/10.14201/ET2019371139154 DOI: https://doi.org/10.14201/et2019371139154

Esteve Mon, F. M. (2015). La competencia digital docente: análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D. [Tesis doctoral, Universitat Rovira i Virgili]. TDX (Tesis Doctorals En Xarxa). https://www.tdx.cat/handle/10803/291441 DOI: https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.662

Fernández-Cruz, F. J. y Fernández-Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la generación Z y sus competencias digitales. Grupo Comunicar, 24(46), 97-105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10 DOI: https://doi.org/10.3916/C46-2016-10

García-Zabaleta, E., Sánchez-Cruzado, C., Santiago-Campión, R. y Sánchez-Compaña, M. T. (2021). Competencia digital y necesidades formativas del profesorado de Educación Infantil en España. Un estudio antes y después de la Covid-19. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 90-108. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2027 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2027

Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. M. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación En Tecnología Educativa, 0, 74-83. https://doi.org/10.6018/RIITE2016/257631 DOI: https://doi.org/10.6018/riite2016/257631

Hall, R., Atkins, L. y Fraser, J. (2014). Defining a self-evaluation digital literacy framework for secondary educators: the DigiLit Leicester project. Research in Learning Technology, 22. https://doi.org/10.3402/RLT.V22.21440 DOI: https://doi.org/10.3402/rlt.v22.21440

Lovorn, M. G. y Reza, A. R. (2019). Assessing the Assessment: Rubrics Training for Pre-service and New In-service Teachers. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 16(1), 16. https://doi.org/https://doi.org/10.7275/sjt6-5k13

Maureira, O. (2006). Dirección y Eficacia Escolar, una Relación Fundamental. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4), 1-10. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2006.4.4.001

McCulloch, A. W., Hollebrands, K., Lee, H., Harrison, T. y Mutlu, A. (2018). Factors that influence secondary mathematics teachers’ integration of technology in mathematics lessons. Computers & Education, 123, 26-40. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2018.04.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.04.008

Palau, R., y Santiago Campión, R. (2021). Las metodologías activas enriquecidas con tecnología. UTE Teaching & Technology: Universitas Tarraconensis, 1, 5-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8478619 DOI: https://doi.org/10.17345/ute.2021.1.3269

Palau, R., Usart, M. y Ucar, M. J. (2019). La competencia digital de los docentes de los conservatorios. Estudio de autopercepción en España. Revista electrónica de LEEME, 44, 24-41. https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15709 DOI: https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15709

Palau, R., Fuentes, M., Mogas, J. y Cebrián, G. (2021). Analysis of the implementation of teaching and learning processes at Catalan schools during the Covid-19 lockdown. Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 183-199. https://doi.org/10.1080/1475939x.2020.1863855 DOI: https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1863855

Pérez, A. y Rodríguez, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de Educación Primaria en Castilla y León (España). Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. https://doi.org/10.6018/RIE.34.2.215121 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.34.2.215121

Rodríguez Jiménez, C., Romero Rodríguez, J. M. y Campos Soto, N. (2019). La competencia digital de los futuros docentes. Formación y desarrollo en Educación Superior. Investigación e Innovación En La Enseñanza Superior: Nuevos Contextos, Nuevas Ideas, 2019, 1032-1041. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7161736

Sánchez-Cruzado, C., Santiago Campión, R. y Sánchez-Compaña, M. T. (2021). Teacher Digital Literacy: The Indisputable Challenge after COVID-19. Sustainability 2021, 13(4), 1858. https://doi.org/10.3390/SU13041858 DOI: https://doi.org/10.3390/su13041858

Usart, M. y Palau, R. (2019). Validación de una herramienta de videoanálisis para la evaluación de la Competencia Digital de futuros docentes: eficiencia, facilidad de uso y usabilidad percibidas. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas. (pp. 436-446). Octaedro.

Van Der Heijden, H. R. M. A., Geldens, J. J. M., Beijaard, D. y Popeijus, H. L. (2015). Characteristics of teachers as change agents. Teachers and Teaching 21(6), 681-699. https://doi.org/10.1080/13540602.2015.1044328 DOI: https://doi.org/10.1080/13540602.2015.1044328

Vezub, L. F. (2013). Hacia una pedagogía del desarrollo profesional docente. Modelos de formación continua y necesidades formativas de los profesores. Páginas de Educación, 6(1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6761573

Wilson, M. (2007). Why I Won’t Be Using Rubrics to Respond to Students’ Writing. English Journal, 96(4), 62. https://doi.org/10.2307/30047167 DOI: https://doi.org/10.2307/30047167

Published

2024-03-27

How to Cite

Palau, R., Fretes , G., & Santiago-Campión, R. (2024). Proposals for implementing Teacher Digital Competence (TDC): the teachers’ viewpoint. Contextos Educativos. Revista De Educación, (33), 177–192. https://doi.org/10.18172/con.5680