Didactics of literary heritage through didactic sequences

cartographies and multimodality through the work of María Ibars

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5686

Keywords:

Learning to read and write, Project Based Learning (PBL), didactic sequences, literary routes, teacher training

Abstract

The experience of developing a Didactic Sequence within the framework of the Reading and Writing Learning subject in the third year of the Primary Education degree is presented. Three essential elements are combined: the PBL methodology (Project-Based Learning) through the development, in teams, of a final project (Didactic Sequence) that provides a practical dimension to the theoretical content of the subject; the SDGs - as a thematic axis - with the aim of promoting critical education; and the design of a route to explore the relationship between literature and territory. The route focuses on the figure of the Valencian writer Maria Ibars and takes place in the natural space of Les Rotes (Dénia). As the final task of the DS, the creation of a video-poem is proposed. The article describes its development process and analyzes the results with the aim of highlighting that this experience represents a clear example of a competence-based learning situation, in line with the new educational law, as it promotes a more experiential, cross-curricular, and suitable linguistic and literary education for the interests of today's society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballester, J. (2007). L’educació literària. Publicacions de la Universitat de València.

Ballester, J. (2015). La formación lectora y literaria. Graó.

Ballester, J. e Ibarra, N. (2016). La educación lectora, literaria y el libro digital. Revista Chilena de Literatura, 94, 147-171. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360249875008 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22952016000300008

Ballester, J. e Ibarra, N. (coord.) (2020). El área de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Identidad e investigación. Entre la lectura, la escritura y la educación. Narcea.

Bataller, A. (2020). Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària. Encantades i pedagogia de l'imaginari. Cultura, Lenguaje y Representación, 23, 7-23. http://doi.org/10.6035/clr.2020.23.1 DOI: https://doi.org/10.6035/clr.2020.23.1

Bel Martínez, J. C., Colomer Rubio, J. C. y Valls Montes, R. (2019). Alfabetización visual y desarrollo del pensamiento histórico: actividades con imágenes en manuales escolares. Educación XXI, 22(1), 353-374. https://doi.org/10.5944/educxx1.20008 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.20008

Bordons, G. (2013). La formació literària en l’aprenentatge de la lengua. En La mirada experta: ensenyar i aprendre llengües. Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. https://bit.ly/3kaayQa

Bordons, G. (coord.) (2009). Poesia i educació: d’internet a l’aula. Graó.

Camps, A. (comp.) (2003). Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Graó.

Cerrillo, P. (2007). Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Octaedro.

Colomer, T. (2002). La lectura infantil y juvenil. En Millán, J. A. (coord.), La lectura en España. Informe 2002 (pp. 263-285). Federación de Gremios de Editores de España.

Dolz, J., Noverraz, M. y Scheneuwly, B. (2001). Séquences didactiques pour l’oral et pour l’écrit. Editions de Boeck.

Fons, M. (2016). Métodos de enseñanza de la lectura y la escritura. En Fons, M. y Palau, J. (coords.), Didáctica de la lengua y la literatura en educación infantil (pp. 211-222). Síntesis.

Fons, M. (2021). Leer y escribir. 10 ideas clave para los primeros pasos. Leer.es. MEC. https://leer.es/recursos_leer/leer-y-escribir-10-ideas-clave-para-los-primeros-pasos-montserrat-fons-2/

Hernández-Ortega, J., Rovira-Collado, J. y Álvarez-Herrero, J. (2021). Metodologías activas para un aprendizaje transmedia de la Lengua y la Literatura. El G U I N I G U a D a, 30, 122-134. https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.409 DOI: https://doi.org/10.20420/ElGuiniguada.2021.409

Hernández, R., Slater, C. y Martínez-Recio, J. (2020). Los objetivos de Desarrollo Sostenible, un reto para la escuela y el liderazgo escolar. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 24(3), 9-26. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15361 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.15361

Margallo, A. M. (2012). La educación literaria en los proyectos de trabajo. Revista Iberoamericana de educación, 59, 139-156. https://doi.org/10.35362/rie590460 DOI: https://doi.org/10.35362/rie590460

Méndez Cabrera, J. y Rodrigo Segura, F. (2019). La geografía de los clásicos: rutas literarias para el fomento lector y la promoción del patrimonio. Tejuelo, 29, 217-244. https://doi.org/10.17398/1988-8430.29.217

Mendoza, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto- literaria. Aljibe.

Quert, P. (ed.) (2022). Teoria i pràctica de les geografies literàries. Eumo Editorial

Ramos, J. M. y Prats, M. (2019). Procés de creació d’un protocol d’anàlisi de rutes literàries des de la perspectiva de la recerca de Didàctica de la Literatura. Didacticae, 5, 99-114. https://doi.org/10.1344/did.2019.5.99-114 DOI: https://doi.org/10.1344/did.2019.5.99-114

Rodrigo-Segura, F. y Ballester-Roca, J. (2019). La formación lectora y literaria de los futuros maestros mediante la metodología de trabajo por proyectos para el desarrollo de un aprendizaje integrado basado en competencias. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(2). https://doi.org/10.18239/ensayos.v34i2.1589

Rodrigo-Segura, F. y Ballester-Roca, J. (2020). Un proyecto integrado para la formación de los futuros maestros: elaboración de páginas web para la enseñanza de la literatura en educación infantil y primaria. Educatio Siglo XXI, 38(1), 161-182. https://doi.org/10.6018/educatio.413461 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.413461

Rodríguez Cabrera, J. M. (2022). Lectura nautilus y educación poética en el entorno digital. Contextos Educativos. Revista de Educación, 30, 271-283. https://doi.org/10.18172/con.5234 DOI: https://doi.org/10.18172/con.5234

Soldevila, Ll. (2014). Del lloc literari a la ruta literària: un branding en eclosió. En A. Bataller y H. Gassó (eds.), Un amor, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries (pp. 43-50). Publicacions de la Universitat de València,

Teberosky, A. y Sepúlveda, A. (2009). Inmersión en libros y lecturas: una propuesta para la alfabetización inicial en contextos multilingües. Lectura y Vida, 30(1), 18-28. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a30n1/30_01_Teberosky.pdf

Published

2023-10-10

How to Cite

Rodrigo Segura, F., & Ibarra Rius, N. (2023). Didactics of literary heritage through didactic sequences: cartographies and multimodality through the work of María Ibars. Contextos Educativos. Revista De Educación, (32), 209–230. https://doi.org/10.18172/con.5686